Gå til resultater

Direkte-nyheter

Takk for nå!

Takk for nå!

27. juni 2011 - 13:17:12

Årets TwoStar-seilere har fotografert, filmet og blogget som aldri før.

Tusen takk, seilere!

XFORZA (på bildet over) ble trukket som vinnere av mediaprisen, som var et vanntett GoPro videokamera.

SEILmagasinets bilder fra årets regatta vil bli publisert i løpet av uken. Følg med på Bildegallerier.

SEILmagasinet takker for denne gang!

Premieutdeling

Premieutdeling

27. juni 2011 - 13:04:25

Lørdag kl 1800 var det premieutdeling på Andersenslippen. Premier og klemmer ble utdelt i rikelig monn og etterpå var det fest inne på klubbhuset.

13 knop – med en i toppen av masten!

25. juni 2011 - 14:20:12

Tom Olsen og Stian Wentzel Jensen i ANGELIQUE fikk tvinn på spinnakeren. Da var det bare en ting å gjøre: komme seg opp i masten.

ILLE MORO – selv med sjøsyke

25. juni 2011 - 14:17:52

Ludvig Daae og Christin Larsen i ILLE MORO vant LYS 1.31-1.36 og ble nummer to over all. Tross at Ludvig var sjøsyk store deler av regattaen.

Bergensere på turné

25. juni 2011 - 13:33:21

Bernt Svendsen, Askøy Seilforening og
Øyvind Krokeide, Bergens Seilforening, i SCIROCCO III ble to i klassen sin – ca. 1 time og 25 minutter bak ILLE MORO på korrigert tid.

Bergenserne i SCIROCCO III, en Grand Soleil 45, er på skikkelig turne: først Seilmakeren Doublehanded, så Helly Hansen Skagen Race, Færder'n og Watski Skagerrak TwoStar. Og på fredag starter Bohusracet...

Sydde genuaen med tau

Sydde genuaen med tau

25. juni 2011 - 13:25:23

En halvtime etter start ble halshjørnet revet ut av genuaen om bord i Hanse 540en YOGA.

– Alle sømmene røk, forteller Jon Storli.

Da var gode råd dyre, og Henrik Nore (bildet) satte i gang med å sy det på igjen. Med en kniv stakk han hull i duket og med skikkelig 10 mm eller noe sånt tau, tråklet han halshjørnet på igjen.

– Og det holdt!

De fullførte regattaen med denne fokka. Litt rynker langs liket var det, og helt optimalt var det ikke, men de fullførte.

Vondt i kroppen, men seier til SILVERMINKEN

25. juni 2011 - 13:06:49

Det er klart at SILVERMINKEN, Elan 310 med Tormod Lie og Thomas Roka-Aarda om bord, har vunnet den minste LYS-klassen.

– Skadelisten er lang...

25. juni 2011 - 13:04:35

Lars Johansson og Øystein Thorup i J/92en JOLLA rapporterte i Arendal at de ikke hadde ødelagt noe utstyr.

Situasjonen tilbake på Hankø var ikke helt den samme...

NICOLINEs seiersintervju

25. juni 2011 - 12:37:53

Nå blir det vel forsiden?

Nå blir det vel forsiden?

25. juni 2011 - 12:21:53

I mange år har han kjempet og i mange år har han vunnet, men en ting har han aldri oppnådd: Å komme på forsiden av SEILmagasinet!

– Hvor mye skal vi vinne for å klare det? – lurer Ludvig Daae i ILLE MORO....

Soloseiler Kristin Songe-Møller

25. juni 2011 - 12:10:20

Kristin Songe-Møller satser solo med Figaro II, men i Watski Skagerrak TwoStar er det ikke tillatt å seile alene. Men Kristin hadde med seg sin far som ikke fikk lov å røre noe som helst om bord...!

Det ble en 3. plass i klassen LYS 1.25-1,30.

Mediaprisvinnere vant

25. juni 2011 - 12:09:32

Tidligere har Robert Myhrer og Kjell Petter Bruun i PITERAQ vunnet mediaprisen. Denne gangen vant de klassen sin. Her forteller de om hvordan:

– Brått og brutalt til Arendal

25. juni 2011 - 11:59:55

OPTIMILA med Simen Løvgren og Fredrik Brandt-Rasmussen var best av alle og fikk beste tid over all.

– Det var tidvis brutalt – og det ligger mye arbeid bak, sier de i dette intervjuet med SEILmagasinet.

– Slitsomt, men fantastisk seilas!

– Slitsomt, men fantastisk seilas!

25. juni 2011 - 11:53:42

Regattaens eneste svenske deltagere – trofaste sådanne – Peter Dahlsten og Peter Pilups fra GKSS i Göteborg – var godt fornøyde etter å ha kommet i mål og ute av dusjen og klare for noen timers søvn.

– Alt har gått bra og vi kjørte spinnaker helt til 15 m/sek. Vi hadde tre boracher, men ellers gikk det bra. Ikke noe har røket, sier de to, som ble nr. 2 i LYS 1,25–1,30.

Ville ikke slippe roret

Ville ikke slippe roret

25. juni 2011 - 11:43:10

– Det var ikke lett å slippe til ved roret på etappen fra Arendal til Brofjorden, sier Rune Aasberg om bord i SOLO og ser bort på makker Per Ferskaug, som litt søvndrukken dukker opp i luken fra dypet under dekk.

– Ja, det var dritgøy, sier Ferskaug, som kunne glede seg over å se 20-tallet på loggen, et tall flerskrog-seileren er familiær med å se i de farkostene han ellers seiler.

– Aldri mer…!…?

– Aldri mer…!…?

25. juni 2011 - 11:37:02

– Aldri mer, sier en litt støl Otto Book, som hopper i land fra CAPRICCIO på brygga på Andersenslippen.

– Nå er jeg sliten, og nå har jeg gjort dette nok, sier han.

– Du glemmer fort!, sier en annen på brygga.

– Ja, i denne alder’n gjør man jo det, sier Book.

Som egentlig er fornøyd:

– Vi kom på 10. plass i klassen vår. Det er det beste vi har gjort noen gang. Det var spenstig å få denne gamle "kassa" opp i 16 knop, og ingenting røk, og ingen lekkasjer. Ikke en vanndråpe fikk vi under dekk, sier han.

Og er litt mindre bombastisk når det gjelder innledningsutsagnet etter å ha snakket seg varm..

– Hold på kystbanen!

– Hold på kystbanen!

25. juni 2011 - 11:30:01

– Hold på kystbane-alternativet, sier Erling Høyte om bord i FELIX DEN STORE.

– Jeg har seilt det lange løpet tre ganger tidligere, men dette er et kjempegodt og overkommelig alternativ. Det er nok av utfordringer på denne banen også, ikke minst det å finne veien motstrøms tilbake. Dessuten er det mer overkommelig å delta, sier han.

Havnet i et vakuum

Havnet i et vakuum

25. juni 2011 - 11:24:17

– Vi havnet på en måte i et vakuum, vi har nesten ikke sett en båt underveis. Men vi hadde en fin tur, sier Bjørn Hansen om bord i SINBAD, en Impala 31.

De har seilt mellom gruppene av båter som har kjempet seg nordover på kystbanen, og ved en skjebnens ironi var de også i en lang periode ute avtrackingen. Så ingen så dem heller.

– Vi tapte en del på kryssen nedover, sier han.

De hang imidlertid godt med resultatmessig, for de ble nummer tre i klassen sin.

Måtte ofre spinnakeren

Måtte ofre spinnakeren

25. juni 2011 - 11:17:46

Melding fra ABRAXAS:
Supert vær i flott vind med max 31 knop i kast og max båtfart 16,9. A2 kom ned av seg selv i 28 knop, fallsjakkelen åpnet seg eller røk, tror vi. Måtte bare kappe den løs, vi hadde ikke klart å få den om bord, vi gikk ni knop på bare storseil. 25 n mil til Brofjorden nå.
Ellers alt vel.

SOLO i mål som første enskrogsbåt på havbanen

25. juni 2011 - 11:08:59

Rune Aasberg og Per Ferskaug er i mål, og i mål er de kommet som første enskrogsbåt til Hankø av dem som seilte på havbanen.

Til Arendal hadde de 5. beste seiltid, men denne etappen passet nok Class40en bedre en beinkryss. Den bød på gennakerseiling fra Arendal til Brofjorden, da de lå steady imellom 12 og 17 knop.

To vinnere over 60

25. juni 2011 - 11:02:09

Tor Bjørn Hansen og Helge Paulsen i Arcona 37en WHITE LADY, begge Arendals Seilforening, vant den største LYS-klassen i kystseilasen.

Her er de ved brygga på Andersenslippen:

Svært fornøyde AL CAP'ere

25. juni 2011 - 10:58:51

Christian von Trepka og Tor Erling Gransæther var først i Arendal – og først tilbake på Hankø.

Her har du line honour-intervjuet:

55 båter i mål

25. juni 2011 - 10:54:45

Klokken 1040 lørdag morgen viser resultatlisten at 55 båter er tatt i mål ved Hankø. 8 båter brøt på 1. etappe og 12 båter har så langt meldt at de har brutt på 2. etappe.

Det betyr at 19 båter fortsatt seiler regatta. STÅ PÅ SEILERE!

SOLO i mål som første enskrogsbåt på havbanen

25. juni 2011 - 03:15:29

Rune Aasberg og Per Ferskaug er i mål, og i mål er de kommet som første enskrogsbåt til Hankø av dem som seilte på havbanen.

Til Arendal hadde de 5. beste seiltid, men denne etappen passet nok Class40en bedre en beinkryss. Den bød på gennakerseiling fra Arendal til Brofjorden, da de lå steady imellom 12 og 17 knop.

FELIX DEN STORE raskest på kystbanen

FELIX DEN STORE raskest på kystbanen

25. juni 2011 - 02:08:46

Den båten som har seilt aller raskest på kystbanen fra Arendal tilbake til Hankø, er First 35en FELIX DEN STORE.

De har brukt 16 timer, 34 minutter og ett sekund på distansen!

Nesten like fort..

25. juni 2011 - 01:42:59

AL CAPONE er ingen hvilken som helst båt – en GP 42 – og de har brukt 17 timer, 54 minutter og 32 sekunder på strekningen Arendal–Hankø.

TRE SØSTRE har seilt Arendal–Brofjorden-SYdostgrunnen-Tristeingrunnen-Hankø på 17:46:59.

Svært fornøyde AL CAP'ere

25. juni 2011 - 01:42:26

Christian von Trepka og Tor Erling Gransæther var først i Arendal – og først tilbake på Hankø.

Her har du line honour-intervjuet:

BLAA viste alle hekken

BLAA viste alle hekken

25. juni 2011 - 01:38:20

Dufour 34en BLAA ser ut til å ha vist alle hekken i den minste LYS-klassen på kystbanen.
Hans Thomas Gaarder og Tore Holte seiler om bord – og de har ligget i teten hele veien.
Trusselen som kommer bakfra, er SINBAD med vesentlig lavere lys-tall, og de har akkurat passert Færder på vei mot mål...

WHITE LADY vinner?

WHITE LADY vinner?

25. juni 2011 - 01:30:15

Slik det ser ut nå ligger WHITE LADY an til å vinne sin klasse i kystseilasen.

WHITE LADY, som er en Arcona 370, seiles av Tor Bjørn Hansen og Helge Paulsen fra Arendal. De er to gamle venner på 65 år som deltar i Watski Skagerrak TwoStar for første gang.

TRE SØSTRE tok line honour på havbanen

TRE SØSTRE tok line honour på havbanen

25. juni 2011 - 01:17:42

Trimaranen TRE SØSTRE med Kristian Aandahl og Jan Kristian Jensen fra Tønsberg er kommet i mål som første båt på havbanen.

De var inne kl 00:47:12.

Bryggemannskapet har det travelt

Bryggemannskapet har det travelt

25. juni 2011 - 01:11:54

Bryggemannskapet på Andersenslippen har en travel tid foran seg – nå kommer båtene strømmende inn Hankøsundet...

CA:HALVEIS er helveis

CA:HALVEIS er helveis

25. juni 2011 - 01:06:43

Slitne. De kjente slagduellen med AL CAPONE opp Tromøysundet i går, forteller Colin Campbell og Daniel Ingebretsen fra Hurum Seilforening i First 45en CA:HALVEIS.

WHITE LADY i ledelse

WHITE LADY i ledelse

25. juni 2011 - 00:56:07

Tor Bjørn Hansen og Helge Paulsen har gått inn til en klar ledelse i LYS 1,25 og over i Kystseilasen. De er 2 timer 32 minutter og 10 sekunder foran på korrigert tid!

Ikke så lei, vel...?

Ikke så lei, vel...?

25. juni 2011 - 00:43:00

Vel har det vært en tøff utgave av Watski Skagerrak TwoStar, men vi håper ingen av deltagerne er blitt så lei at de går til slike drastiske skritt!

Som båt nr. 3 i mål

25. juni 2011 - 00:26:11

I LIKE TO MOVE IT er i mål som båt nummer tre – og inn til en foreløpig annenplass på korrigert i klasse 1,25 og mer på kystbanen.

CA:HALVEIS er i mål

CA:HALVEIS er i mål

25. juni 2011 - 00:23:17

Colin Campbell og Daniel Ingebretsen om bord i CA:HALVEIS er i mål som andre båt og til en soleklar ledelse på korrigert tid. Med 1,39 mot AL CAPONES 1,54 er de over fire timer foran på korrigert tid!

Her går de over mål!

Se AL CAPONE gå i mål

25. juni 2011 - 00:22:36

Fredrikstad Seilforenings Per Øivind Iversen filmet Al CAPONE da den gikk over linjen. Se filmen HER.

– Det skjedde mye i dag

– Det skjedde mye i dag

25. juni 2011 - 00:10:47

– Ved Jomfruland startet moroa, sier Christian von Trepka og Tor Erling Gransæther i AL CAPONE som klarte målet sitt:

Å fullføre og komme først i mål.

Nå har de klappet trygt til kai her på Andersenslippen.

BAROLO II har brutt

25. juni 2011 - 00:09:33

Jon Helland og Hans Oskar Skavdal Olaussen har sluttet å seile regatta i BAROLO II (Hanse 371).

Hvem skjuler seg bak resultatene?

Hvem skjuler seg bak resultatene?

24. juni 2011 - 23:48:51

Vil du vite mer om de som plasserer seg på resultatlisten?

Trykk på båtnavnet – så får du alle detaljer om personene og seilasen!

Så ble det bekreftet: JJ FLASH har brutt

24. juni 2011 - 23:43:29

Geir Inge Juriks og Frode Reppe Sørensen har ødelagt seil og fikk, som mange andre i årets TwoStar, nok av stor sjø. De ligger nå til kai i Kungshamn.

AL CAPONE tok Line honour!

AL CAPONE tok Line honour!

24. juni 2011 - 23:38:37

Første båt i Watski Skagerrak TwoStar er i mål!

KL. 23:36:49

AL CAPONE med Christian von Trepka og Tor Erling Gransæther fra Hurum har seilt kystbanen og de var også første båt i mål i Arendal. De har imidlertid måttet kjempe for posisjonen hele veien nordover under vanskelige forhold med mye skiftende vind – og tildels vindstille.

AL CAPONE er en båt av typen GP 42. Det er første gang de to deltar i Watski Skagerrak TwoStar.

Og vi får mye å skrive om...

Og vi får mye å skrive om...

24. juni 2011 - 23:37:07

Gode tider…?

Gode tider…?

24. juni 2011 - 23:36:16

Mye tyder på at folk i denne bransjen kan få gode tider etter denne seilasen....

Blir det ILLE MORO i LYS 1.31-1,36

Blir det ILLE MORO i LYS 1.31-1,36

24. juni 2011 - 23:33:10

Slik det ligger an nå, er det Ludvig Daae og Christin Larsen som ligger best an til å ta seieren i LYS 1,31-1,36. Med sin Bavaria Match 42 ILLE MORO ligger de foran blant annet ELANOR med sitt lavere måltall; 1,32 mot 1,34.

Mye kan imidlertid ennå skje, og det er slett ikke gitt hvordan plassene til syvende og sist blir. Bergen-båten SCIROCCO 3 ligger "neck on neck" med ELANOR.

Bakfra kan FLYING CLOUD med 1,32 i LYS-.tall være en trussel for de to.

Èn til som tar pause

24. juni 2011 - 23:22:14

- Vi har måttet gå i havn i Smögen for en pause på grunn av magetrøbbel. Planen er å fortsette når magen har roet seg :-).
Hilsen KONG NEPTUN

Siste båt rundt Brofjordens Angörning?

24. juni 2011 - 23:08:36

Ifølge AIS-trackingen på havbanen, har SPLEIS omtrent 5 n mil igjen til rundingen ved Brofjordens Angörning. Ifølge den samme trackingen går de i 5 knop og vil runde om en times tid.

Men er SPLEIS siste båt? Ja, se det, det vet vi jo ikke...

Innen synsrekke

Innen synsrekke

24. juni 2011 - 23:05:38

– Vi kan se båtene komme mot mål der ute nå, sier arrangementsleder, Per Øyvind Iversen, som ligger ute i båt utenfor Garnholmen.

Han forteller at det blåser 3-4 m/sek fra nord.

– Det er fin vind for seilerne å seile i mål på, mener han.

BALOO har brutt – også

BALOO har brutt – også

24. juni 2011 - 22:59:37

– Vi har måttet bryte og har satt kurs for Hvasser, sier Torger Lien i BALOO fra Asker.

– Vi hadde tatt ned spinnakeren og da vi skulle pakke den, kom en flik i vannet og dro med seg hele spinnakeren ut i vannet. Vi fikk kjempet den om bord igjen, med da bøyde hele pushpiten seg og hele rekkevaieren hang og slang. Dessuten paiet kartplotteren ut, så vi fant det best å gi oss denne gangen, forteller han.

Dette skjedde på vei over til Brofjordens Angørning.

LISE har brutt

24. juni 2011 - 22:55:25

LISE ligger i Smøgen med spjæret storseil. Johnny Blomvik og Even Øinæs fikk nok av vind og bølger. De målte 18 m/sek og det kan jo bli litt mye for et storseil.

Kreative seilere!

Kreative seilere!

24. juni 2011 - 22:44:47

Samtidig som de har seilt, har de deltagende seilerne sendt inn 25 videoinnslag og 76 bilder til regattabloggen. Det er de vi har klart å identifisere og det synes vi er fantastisk!

Ni lag har bidratt med mer enn fem innlegg og er med i trekningen om SEILmagasinets Mediapris, som er et vanntett GoPro videokamera.

Dere som har bidratt, har gjort en stor jobb og bidratt positivt til å gjøre Watski Skagerrak TwoStar til en stor og spennende opplevelse også for alle dem som sitter rundt på sine respektive PC-skjermer og følger aktivitetene ute på vannet.

Det ble brudd på SOFIE

24. juni 2011 - 22:36:20

Det melder Fredrik Åsle.

Mens vi venter på målgang...

24. juni 2011 - 22:27:23

Mens vi venter på at båtene skal gå i mål – AL CAPONE nærmer seg som første båt – kan vi anbefale noen tilbakeblikk.

Seilernes egne bilder finner du i regattabloggen til høyre for denne spalten.

Seilernes egne videoer finner du i menyen til venstre under: «For publikum» og "Video fra WSTS». Under samme meny kan du også se hvordan stillingen på shorthandedrankingen var før denne regattaen.

I venstrespalten finner du også resultatliste for målgang i Arendal – og du kan hygge deg med deltagerlisten og bilde av seilerne.

Og vil du se enda lenger tilbake:
Du kan klikke deg inn på regattasiden for Watski Skagerrak TwoStar 2010 – og oppleve hele fjorårets regatta på nytt!

TRE SØSTRE har rundet Sydostgrunnen

24. juni 2011 - 22:10:08

Som første båt har TRE SØSTRE rundet Sydostgrunnen og seiler nå på nordavind med 9 knops fart!

– Sydostgrunnen var tung å komme forbi; den lå midt inne i en byge, og inn i hjertet av bygen var det vanskelig å komme. Men vi måtte jo dit, sier Jan Kristian Jensen i TRE SØSTRE.

Han forteller at de har krysset den siste tredjedelen av etappen fra Brofjorden til Sydostgrunnen og at vinen har blitt lettere og letter desto nærmere Sydostgrunnen de kom.

– Men vi har krysset med fine vinkler, og det liker vi, sier han!

Nå blåser det 4–5 m/sek fra nord.

Han forteller at han ser en strime av klarvær i nord, mens det er kølsvart.

Kamp!

24. juni 2011 - 22:05:44

De to markante og ambisiøse shorthandedseilerne Simen Løvgren og Kristin Songe-Møller, som begge har internasjonale ambisjoner, ligger side om side på vei nordover.

Løvgren har med seg Fredrik Brandt-Rasmussen og Kristin Songe-Møller har med seg pappa Øyvind, og han har fått beskjed om bare være passasjer.

Kristins ambisjoner er å bli en god soloseiler.

Selv om de ligger side om side er det ingen konkurranse på handicap. OPTIMILA (Løvgren) har LYS-tall 1,26, mens KRISTIN har 1,30.

Forbi Færder

Forbi Færder

24. juni 2011 - 21:54:41

De første båtene passerer nå Færder og legger ut på den siste etappen over Oslofjorden og inn til mål i Hankø.

Det ser ut til at de endelig har fått vind av både stabilitet og styrke.

Bemerkelsesverdig er at EXITA (X-332) med Svein Arild Nilsen og Torleif Sørlie fra Fredrikstad har seilt seg helt opp i hekken på båtene i den største LYS-klassen på kystbanen.

Slikt lukter det seier av, men bak kommer BLAA med lavere LYS-tall og er foreløpig nær nok til å ligge foran på korrigert tid. I BLAA seiler Hans Thoams Gaarder og Tore Holte fra henholdsvis Soon og Drøbaksund.

KJlarer EXITA å riste av seg BLAA – eller omvendt: Klarer BLAA å henge på EXITA?

Oslofjorden vil avgjøre.

UTOPIA har også brutt

24. juni 2011 - 21:43:34

Det tynnes i rekkene nå. Per Christian Kjølberg og Bjørn Lorentzen ligger ved siden av NEW EXCUSE i Kungshamn. Også for UTOPIA er det revnede seil som er årsaken.

Men hva gjør JJ FLASH?

24. juni 2011 - 21:39:23

JJ FLASH følger rett bak SOFIE, men har ikke meldt noe til regattakontoret.

Hva skjer?

Ikke gi dere, Geir Inge Juriks og Frode Reppe Sørensen!

SOFIE tar en pause

24. juni 2011 - 21:36:46

Som vi har observert på trackingen er det noe med SOFIE. Fredrik og Inger Åsle har hatt en heftig tur over Skagerrak og har nå gått inn i le bak Malmön for å lappe en rift i storseilet og reparere gennakeren. De skal hvile og puste ut litt, og så skal de avgjøre om de fortsetter årets TwoStar-regatta.

Ikke gi dere, Fredrik og Inger!

NEW EXCUSE har brutt

24. juni 2011 - 21:20:36

Morten Harlem og Jan Pedersen har gitt seg. NEW EXCUSE (First 44.7) ligger nå i Kungshamn.

Vinden skal ta seg opp

Vinden skal ta seg opp

24. juni 2011 - 20:57:46

Prognosene for Færder i timene som kommer, tyder på at det skal klarne opp – og vinden ta seg opp. ;-)).

Fatt mot der ute!

Fikk seilerne den?

Fikk seilerne den?

24. juni 2011 - 20:55:31

Vindobservasjon fra Svenner kl 20.00:

6 m/sek fra vest!

Første båt fra havbanen eller kystbanen?

Første båt fra havbanen eller kystbanen?

24. juni 2011 - 20:53:02

Hvem vil komme først i mål?

Blir det en båt fra kystbanen, eller vil en av båtene fra havbanen ta dem igjen?

Her er et sammenkoblet bilde fra de to banene som viser stillingen akkurat nå...

LISA har gitt opp

24. juni 2011 - 20:48:47

Far Morten Fernløf og sønnen Lars Göran Fernløf drev bakover i gammel sjø og syntes ikke det var noe moro å seile regatta lenger. LISA er en Bavaria 35 Match.

Det var dette med far og sønn, da...

Hvor er TRE SØSTRE?

Hvor er TRE SØSTRE?

24. juni 2011 - 20:44:40

TRE SØSTRE rundet nærmere to timer før neste båt ved Brofjordens Angøring, men de vises ikke på AIS-trackingen.

Vi har med jevne mellomrom forsøkt å ringe TRE SØSTRE, men vi har bare fått en svensk telefonsvarer.

Nå derimot – ved siste forsøk – ble vi møtt av en norsk telefonsvarer; «det oppnås ikke kontakt med mobilabonnenten», noe som rett og slett kan tyde på at de har passert grensen...;-))

Midtsommarafton i Sverige

Midtsommarafton i Sverige

24. juni 2011 - 20:35:18

Det ser ut til at flere har latt seg friste midtsommarafton i Smögen....

Frustrerende!

24. juni 2011 - 20:31:03

– Her er det vindstille; det har stoppet helt opp. Det er duskregn og over Sandefjord ligger det en diger, beksvart byge.

Meldingen kommer fra Henrik Næss i I LIKE TO MOVE IT, som ligger som båt nummer to, etter AL CAPONE, på kystbanen.

– Det er vanskelig å lese bygene og tenke seg til hva slags vind det skal bli ut av dem, sier han.

Han forteller at de hadde en fin slør og delvis lens fra Jomfruland til Svenner. 8–10 knop. Men så buttet det.

– Vi fikk spinnakeren tredd rundt forstaget.

Nå ligger de ved Tjømeboen.

– Ikke langt igjen, trøster vi.

– Nei, ikke det…, kommer det litt motløst.

AWESOME har gitt seg

24. juni 2011 - 20:30:30

På en SMS har Lars Johannes Sørbo og Jan Petter Gamborg meddelt regattakontoret at de ikke lenger seiler regatta.

Nærmer seg Færder – sakte

Nærmer seg Færder – sakte

24. juni 2011 - 20:20:36

De første båtene på kystbanen nærmer seg Færder – sakte. Farten på de fremste varierer mye og kursen er vinglete, noe som tyder på de har vanskelige forhold.

MORILD har brutt

24. juni 2011 - 20:09:30

Regattakontoret har fått melding om at MORILD, Ståle Skjølsvik og Jon Geir Placht, har brutt.

Grunnen er ødelagte storseilsleider. På tracking ser det ut som om de går til Smøgen.

Til Færderseilere som følger med!

24. juni 2011 - 20:07:46

Vi har nå lagt ut alle bildene fra Færderseilasen 2011.

Du finner bildene under Bildegallerier på seilmagasinet.no.

AIMING FIRST ute

24. juni 2011 - 20:06:05

Vi har fått følgende SMS fra Ole Petter Pollen i AIMING FIRST:

Høy feber på meg i natt gjorde at vi avsto fra start i Arendal i dag tidlig. Et storseil med ødelagte rev gjorde kryssen strevsom i går. Er utenfor Svenner sammen med kystseilerne...

Her skal de runde.

Her skal de runde.

24. juni 2011 - 20:03:44

AL CAPONE passerer nå Sydostgrunnen der seilerne på havbanen nå er på vei mot.

QUICKIE har brutt

24. juni 2011 - 19:25:42

Marius W. Larsen og Kristin Dale ble for utålmodige av mangelen på god seilvind og har gitt seg. De seiler en Hanse 325.

De siste skal bli de første

De siste skal bli de første

24. juni 2011 - 19:07:31

Flerskrogbåtene startet aller sist i Watski Skagerrak TwoStar. Nå ligger to av dem først i feltet på havbanen.

Aller først ligger TRE SØSTRE (som ikke vises på trackingen). Deretter følger SKAGERAK (bildet).

SPRAY har brutt

24. juni 2011 - 18:33:24

Steinar Stefanussen og Morten Archer Bugge i SPRAY (Hanse 531) har meddelt regattakontoret per SMS at de har brutt på grunn av en sprekk i rullebommen.

– Dette var gøy!

24. juni 2011 - 18:28:37

– Dette var gøy!

Uttalelsen kommer fra Rune Aasberg om bord i SOLO.

– Vi seilte med to rev i storseilet og den største gennakeren på vei over fra Arendal til Brofjorden. Vi seilte helt på kanten og lå i mellom 12 og 17 knop hele veien.

– Det verste var, sier han,

– det var å få greiene ned igjen. Det var derfor vi havnet så langt syd i forhold til Brofjorden. Der strevde vi litt, sier Rune Aasberg.

Etter runding av Brofjorden var det fokkeslør nordover for dem.

Tricky lenger nord

Tricky lenger nord

24. juni 2011 - 16:46:41

Desto lenger nord seilerne kommer på vei mot Sydostgrunnen utenfor Sandefjordsfjorden, desto mer tricky kommer forholdene til å bli.

En kikk på værkartene til yr.no tolker vi dit hen at seilerne vil seile i en vestlig vind som gradvis vil løye og dreie til høyre etter hvert som de kommer nordover.

Dette bildet vil holde seg til midnattstider og litt senere. Da ser det ut til at vinden oppunder Vestfold-kysten vil gjøre et markant sprang, både i retning og styrke. Antagelig skjer det i forbindelse med en oppklarning.

Etter hvert vil denne nordvesten bre seg sørover i Skagerrak.

Dette værbildet indikerer at de som ligger først i feltet vil kunne seile seg nordover på ett strekk, mens de som kommer lenger bak vil få mer kryss når nordavinden setter inn. Det store spørsmålstegnet vil være hvor lett vinden vil være når de fremste båtene har passert den halve distansen fra Brofjorden til Sydostgrunnen.

Strømmen vil renne nordover langs svenskekysten å gå ganske sterk, og den vil være sterkest der det grunner opp mot svenskekysten – rundt 100 meters koten.

Al Capone stikker

24. juni 2011 - 16:44:48

AL CAPONE har for øyeblikket sluppet ut av fengsel - "vindfengsel". Tar du en titt på trackingen til Kystseilasen, finner du kystseilere som kjemper med lite vind fra tilsynelatende varierende retning. Men, AL CAPONE har tydeligvis fått om ikke annet, midlertidig amnesti og selv om ikke plasseringen over all er all verden, er båten i det minste oppe i fire knop +.

For fulle seil med Kristin

24. juni 2011 - 16:32:08

Kristin Songe Møller ombord i FOR FULLE SEIL har dukket opp på trackingen igjen, først i klasse lys 1,25-1,30 med fart på 12,2 knop. Kristin som seiler med far Øyvind ombord med streng beskjed om at han ikke skal delta aktivt i seilasen, har valgt en kurs litt sør for rumbline og har for øyeblikket størst fart i klassen.
Optimila med Simen Løvgren ligger enda et stykke sør for Kristin, med nesa litt foran men litt lavere fart.

Farlig, farlig, men..

24. juni 2011 - 16:10:11

Området rundt Færder fyr kan være meget værhardt, og karakteriseres av Den norske los som et farlig sted å være når høststormene setter inn.

Men: I den rekordvarme sommeren 1997 ble det registrert i alt 18 tropenetter ved målestasjonen på Færder. Fyret markerer seg dermed som det stedet i Norge med flest tropenetter, det vil si sommernetter da nattetemperaturen ikke går under 20 grader celsius.

First we take - Færder

24. juni 2011 - 16:07:09

Tristeingrunnen kan ofte være vanskelig å se med det blotte øyet. Men med Færder i sikte vet du at du nærmær dej som de ville ha sagt, fyrvokterne den gang det var fyrvoktere.
fFærder Fyret ble støpt i jern ved Bærums verk. Det ble ferdigstilt i 1857 og rager 47 meter over havflaten. Selve tårnet måler 43 meter og er landets nest høyeste støpejernstårn. Lysstyrken er 3 570 000 candela og lysvidden 19 nautiske mil.

Med historien i sikte

24. juni 2011 - 16:02:56

Etter Sydostgrunnen skal båtene også runde Tristeingrunnen kjent fra Færderseilasen gjennom mange år.
Tristein eller Tristeinene, også kalt Lille Færder eller Lille Ferder, er en liten øygruppe i Ytre Oslofjord. Øygruppen er en del av Tjøme kommune i Vestfold fylke. Øygruppen av tre små øyer. I tillegg er det en rekke små skjær mellom dem og omkring. Færder fyr er plassert på den midterste av de tre øyene. Allerede på 1700-tallet ble Tristein kalt for Lille Færder.
Omtrent to nautiske mil nord for Tristein ligger øya Store Færder. Denne huset i mange år, fram til ferdigstillelsen av Færder fyr, et kullfyrt kystfyr opprinnelig fra 1696. Dette ble nedlagt da Færder fyr ble satt i drift i 1857. Ruiner kan spores etter det gamle fyret. Det nye fyret på Tristein fikk navnet Færder.

Tristeingrunnen - selve rundingsmerket, er en grunne ca. en nautisk mil syd for Tristein.

Noen høyere?

Noen høyere?

24. juni 2011 - 16:02:10

Vi plukket opp denne målingen på trackingen på vei til Brofjorden...

Bom?

Bom?

24. juni 2011 - 15:57:28

Dette skjermbildet av trackingen frembringer unektelig en del spørsmål.

Hva i all verden har skjedd med SOLO?

SOLO går solo?

Oppdrag?

Oppdrag?

24. juni 2011 - 15:50:38

Det har gått en kule varmt utpå der – ikke minst på 1. etappe med flere rigger som har havarert på ett eller annet vis..

Den ens død, den andres brød…?

Svakt på Svenner

Svakt på Svenner

24. juni 2011 - 15:47:36

Båtene som er på kystbanen på vei til Svenner, sliter i den svake vinden. Og det er ikke så mye å se frem til heller:

På Svenner blåste det 3 m/sek fra NØ kl 15.00

Været på Hankø

Været på Hankø

24. juni 2011 - 15:42:52

Akkurat nå er det et lite solgløtt på Hankø, men rundt på alle kanter ligger det mørke skyer. Vinden blåser lett fra sørvest.

Holder det seg slik, blir det en fin innkomst, men det spørs…

Mer dramatikk rundt Sydosten

24. juni 2011 - 15:31:06

Den første båten har satt kursen mot Sydostgrunnen, og et tragisk stykke krigshistorie.
Det var her D/S Sigrun sank etter at hun ble truffet av torpedoer fra den britiske ubåten HMS Sturgeon utenfor Vestfold i november 1940. Sigrun var på en reise fra Oslo til Porsgrunn da hun sank. Senkingen av Sigrun tok høyden et par minutter, og hele mannskapet mistet livet. En tysk patruljebåt var i samme område, men ble også skutt mot av Sturgeon og måtte sette en annen kurs. Mange skip gikk tapt i disse dager, og Sigrun ble raskt glemt...
Under en militær Nato øvelse i 1985, fant marinefartøyet Tana vraket av Sigrun ved bruk av sonar. Den lokale avisen fikk snart tak i denne informasjonen, og ballen begynte å rulle og identiteten ble raskt funnet.
Vraket av Sigrun ligger på en dybde av 40 til 45 meter, litt nord for Sydostgrunnen.

TRE SØSTRE først rundt Brofjorden

TRE SØSTRE først rundt Brofjorden

24. juni 2011 - 15:27:58

Trimaranen TRE SØSTRE har rundet Brofjordens Angørning som aller første båt. De rundet kl 14.45.

– Akkurat nå seiler vi med vinden tvers nordover i 10–12 m/sek vind og vi gjør 14–16 knop, forteller Jan Kristian Jensen om bord i TRE SØSTRE til SEILmagasinet.

Han forteller at de satte gennakeren i det de startet og at de har holdt den helt til Brofjorden.

– Vi har presset båten ganske hardt, og det er «artig» å se hva båten tåler. Med en kjølbåt er det greit å broache og seile videre med, men med en trimnaran skal du helst ikke broache med..., sier Jan Kristian Jensen, som seiler sammen med Kristian Aandahl.

De forteller at de ikke har sett en enste båt, og mye tyder på at de har fått et solid forsprang til resten av feltet, som ennå har et godt stykke igjen til Brofjordens Angörning.

Det går unna!

Det går unna!

24. juni 2011 - 14:58:05

De første båtene på havbanen nærmer seg Brofjordens Angøring. Det går unna med trimaranen SKAGERAK.

14,4 knop!

Ikke gå i dybden på Sydosgtrunnen

24. juni 2011 - 14:43:51

Etter Brofjorden er det Sydostgrunnen utenfor Sandefjordsfjorden. Et dramatisk sted, skal vi tro historien!
Det danske emigrantskipet Hekla strandet på Sydostgrunnen utenfor Sandefjord i Vestfold lørdag den 15. februar 1883. Hekla var på reise fra København til Newport via Kristiania med passasjerer og annet gods.Det tok flere dager før Hekla gikk tapt i dypet, og noe av lasten og personlige saker ble berget fra skipet. Brødrene Anda berget også baugen fra skipet en tid senere. Vraket er i dag temmelig brutt ned, og restene av Hekla finner man på tyve til tredve meters dybde rett under den røde staken på østsiden av Sydostgrunnen utenfor Sandefjord i åpent vann...

Ei heller lederbåten

Ei heller lederbåten

24. juni 2011 - 14:39:21

Heller ikke lederbåten på kystbanen AL CAPONE har det helt greit nå

Dette ser ikke bra ut…

Dette ser ikke bra ut…

24. juni 2011 - 14:34:39

Sporet til disse tre båtene på kystseilasen vitner om at de ikke har det enkelt i øyeblikket…

Går sør for layline

Går sør for layline

24. juni 2011 - 14:00:11

Det ser ut til at flesteparten av deltagerne på havbanen har hørt på varselet om at det skal blåse mest i sør, og har valgt en sørlig bue over Skagerrak.

Det ser ut til å ha slått til, de fremste båtene gjør nå 10–11 knop over grunnen.

De fremste båtene er nå unnagjort mer enn halvparten av distansen til Brofjordens Angörning.

Fremst og lengs syd av de båtene som vises i trackingen, er NORDSTJERNEN. Og det er berettiget grunn til at den båten også er det i virkeligheten. Spørsmålet er hvor JOKERMAN er, men NORDSTJERNEN bør normalt være en raskere unnavindsbåt enn JOKERMAN.

Blått her også

24. juni 2011 - 13:30:07

Også om bord i I LIKE TO MOVE IT melder de også om blå himmel og vind fra sørøst. Over land og ute i havet går det byger.

– Vi seiler med stikk i skjøtene med kurs nordøstover. Vi holder oss lenger vest enn de øvrige. Vi regner med at denne vinden vil dø ut, selv om det nå ser ut til at den fyller inn fjorden. Vi har tro på at vestavinden som er meldt skal komme, sier Henrik Næss om bord i båten med det rare navnet.

Han kan også fortelle om kraftig motstrøm.

– Det fosser rundt garnblåsene, sier han og anslår strømstyrken til å være fra 1,5 til 2,0 knop.

Akkurat nå fighter de side om side med CA:HALVEIS.

Blå himmel for BLAA

Blå himmel for BLAA

24. juni 2011 - 13:20:15

-Vi kan se de andre båtene - bak oss, forteller Hans Thomas Gaarder ombord i BLAA. Gaarder (Soon Seilforening) som seiler sammen med Tore Holte, Drøbakssund, seiler Kystseilasen, og ledet klassen i Arendal.
- Her er det sol og blå himmel. Vi kan se små skurer over land, men gleder oss over sydlige vinder. Vi skal ta været med oss til Hankø, lover Gaarder.

Værsituasjonen vil gi spennede innspurt

24. juni 2011 - 12:35:03

En ting er helt sikkert: Ikke noe vil være avgjort i Watski Skagerrak TwoStar 2011 før alle båtene er i mål.

Båtene som seiler kystbanen har nå ved Portør begynt å føling med moroa, mens båtene som seiler over til Smögen fortsatt vil ha vind – økende sågar. Til kvelden vil det imidlertid begynne å skje ting for dem også.

Årsak til all den forventete «ugreia« er et lavtrykk som nå ligger over ytre del av Oslofjorden. Det har ligget en stund i ro og skapt det fine vindfeltet båtene i sør nå seiler i, men utover dagen vil det begynne å bevege seg sørøstover. Og i senteret av et lavtrykk, der er det vindstille. Og så blåser det rundt lavtrykket – mot klokka – utenfor senteret. Og det skaper vindkantringer etter hvert som senteret beveger seg.

Meteorolog Lars Petter Røed sier til SEILmagasinet at båtene som krysser Skagerrak vil ha vind hele veien over. Den vil variere noe – hovedsakelig fra vest, men tidvis litt nord for vest, og tidvis litt sør for vest. Når de kommer til svenskekysten utpå ettermiddagen/kvelden vil vinden øke til 20–25 knop fra sørvest.

På vei nordover langs svenskekysten, der de vil ha godt med medstrøm og bølger på to meters høyde som ruller inn fra vest, vil de møte lavtrykket. Og de vil få regn. Masse regn.
Vinden vil dreie mot nordvest og nord, men slipper de å få lavtrykksenteret rett over hodet, vil de også kunne vind på 5-10 knops styrke.

Ved midnattstider i døgnskiftet mellom fredag og lørdag, vil det være ganske vindstille i området rundt Sandefjordsfjordens munning, der Sydostgrunnen ligger.

Derifra skal de seile seg i motstrøm mot mål i Hankø.

Utpå morgenkvisten lørdag vil det klarne opp.

Hvem sa at det er enkelt å seile?

Langt fra jomfruelig ved Jomfruland

24. juni 2011 - 12:23:45

-Fra vindstille til 45 graders krenging: utenfor Jomfruland er det langt fra jomfruelige forhold, forteller Henrik Næss i I LIKE TO MOVE IT, MOVE IT som seiler Watski 2Star Kystseilas.
Henriks observasjoner av AL CAPONE forsterkes gjennom hans egne opplevelser: båten ligger utenfor Portør, i vindstille mens regnbygene omkranser feltet.
Ifølge yr.no skal det i dag midt på dagen blåse 3 m/s nord-nordvest ved Jomfruland. Båtene kan vente seg den samme styrke fra nordøst utenfor Svenner fyr. Utover ettermiddagen skal vinden "øke" til 5 m/s vest-nordvest med tilhørende regn-

Snart slutt i Arendal

24. juni 2011 - 11:41:32

Om et kvarters tid seiler siste båt ut fra Arendal og over startlinjen på 2. etappe. Vi ønsker Thor B. Leegaard og Roger Leegaard i FELICIA III (Bavaria 42 AC) en riktig god seilas!

Det tordner på Hankø!

24. juni 2011 - 10:54:45

Om noen lurer på hvordan vi har det på Hankø, så kan vi fortelle at det regner, lyner og tordner...

OPTIMILA-føre mot Brofjorden

24. juni 2011 - 10:52:49

- Akkurat nå gjør vi 8,3 knop med kurs 108 grader, forteller Simen Løvgren ombord i OPTIMILIA. Løvgren med makker Fredrik Brandt Rasmussen ledet klassen i Arendal, og lå på tredje plass over-all.
Og nå, nå er det OPTIMILA-føre! Løvgren har valgt en kurs litt lenger syd enn sine to hovedkonkurrenter som på sin side følger rumbline mot Brofjorden. -Vi følger strategien vi la i Arendal, og regner med å møte litt mer vind, forteller Simen Løvgren.

Kryper langs land

Kryper langs land

24. juni 2011 - 10:32:22

– Vi kryper langs land. Det ser ut til det ligger mer vind inne langs land enn lenger ute, forteller at Henrik Næss om bord i Archambault 40en I LIKE TO MOVE IT.

Han forteller at det blåser 4 m/sek og at de skjærer med gennaker for å holde maks fart i båten.

– Vi tar innpå CA:HALVEIS foran oss. De startet som en prikk i horisonten, men det er de ikke lenger, sier Næss optimistisk.

– Vi kjører på det sikre

24. juni 2011 - 10:07:22

– Var slitne da vi kom til mål

24. juni 2011 - 10:06:06

Hoppete hele veien

24. juni 2011 - 10:05:12

Målbåten er fornøyd – alle er i mål!

24. juni 2011 - 10:04:20

– Det humpet ganske mye!

24. juni 2011 - 10:03:10

Til Arendal i feltets minste båt

24. juni 2011 - 10:01:45

Et glimt fra Arendal

24. juni 2011 - 10:00:48

– Nå skal vi plane!

24. juni 2011 - 09:59:47

– Båten er ny for oss

24. juni 2011 - 09:39:53

Livet i en J/92

24. juni 2011 - 09:35:53

– Skal bare slå den andre X-34en

24. juni 2011 - 09:06:44

– Tok en frekk babordstart

24. juni 2011 - 09:03:17

– Bare å seile fort og høyt

24. juni 2011 - 09:00:45

Måtte opp i masten

24. juni 2011 - 08:59:53

– Uhell? - Pissa utenfor skåla!

24. juni 2011 - 01:58:08

– I morgen blir det rock’n roll!

24. juni 2011 - 01:48:53

En frekkis!

En frekkis!

24. juni 2011 - 01:46:46

Et lite tilbakeblikk før vi gir oss herifra i natt:

Christen With og Silje Brathagen stiod for dagens frekkeste start da de startet med babords halser helt i enden av startlinjen og gikk foran alle styrbordsbåtene!

– Skipper’n bestemmer alt!

24. juni 2011 - 01:39:54

– Joda, vi er med!

24. juni 2011 - 01:29:21

Joda, vi er med! Vi sliter med et storseil med handicap på utsiden av Tromøya.

VMG AIMING FIRST. Ole Petter Pollen ogThomas Moss.

BLAA overlegen – og i mål

BLAA overlegen – og i mål

24. juni 2011 - 01:19:47

BLAA (Dufour 34) med Hans Thomas Gaarder og Tore Holte fra henholdsvis Soon og Drøbaksund Seilforening ser ut til å ha seilt en formidabel 1. etappe. De er i alle fall langt foran de øvrige båtene i klassen, kystseilasen opp til LYS 1,24.

– Hvis det begynner å regne seiler vi en annen vei…

24. juni 2011 - 01:12:25

Se deltagerlisten på flere måter_2

Se deltagerlisten på flere måter_2

24. juni 2011 - 01:07:27

Eller du kan se på den i utvidet form.

Se deltagerlisten på flere måter_1

Se deltagerlisten på flere måter_1

24. juni 2011 - 01:06:32

Du kan se på deltagerlisten på to måter:
Enkel liste

Klikk på båtnavnet!

Klikk på båtnavnet!

24. juni 2011 - 01:03:59

Klikker du på båtnavnet i resultatlisten får du opp mer informasjon og kan se bilde av de som seiler!

Første flerskrogsbåt snart i mål

Første flerskrogsbåt snart i mål

24. juni 2011 - 00:53:32

TRE SØSTRE med Kristian Aandahl og Jan Kristian Jensen fra Tønsberg nærmer seg mål i Arendal og seiler de siste metrene inn Galtesund.

RÅTASS har også brutt

24. juni 2011 - 00:52:43

Trimaranen RÅTASS (Dragonfly 920 Extreme) røk storseilsfallet og måtte bryte. Ole Petter Kjendbakke og Narve Johannessen er innom regattakontoret på Andersenslippen og forteller at det var lite fristende å klatre i riggen i den rotete sjøen.

SEA LEMON har brutt

24. juni 2011 - 00:47:30

Etter litt detektivarbeid har vi funnet ut hvem det var som meldte fra via bloggen at de har brutt og lå i Kragerø. Det er Leonard Bijl og Monica Hvidsten fra Fredrikstad Seilforening. De seiler en Jeanneau Sun Odyssey 42i Performance.

– We like to be in Arendal

24. juni 2011 - 00:46:12

I LIKE TO MOVE IT, MOVE IT er gått i mål i Arendal som 3. båt.

Det så lenge ut som om de skulle kunne være med å kjempe om line honour, men turen på utsiden av Tromøya ble drøy.

Nesten en time etter AL CAPONE var Henrik Næss og Bjørn Malm i mål.

CA: HALVEIS nesten først

24. juni 2011 - 00:24:39

Se seilernes egne videoer

24. juni 2011 - 00:23:33

Flere seilere har lagt ut videoer mens de har vært underveis til Arendal. De kan du se her:

VIDEO.

AL CAPONE: – Vi seilte konservativt

24. juni 2011 - 00:12:27

Hvem er i pitstop - og når skal de starte?

24. juni 2011 - 00:03:14

Du kan til enhver tid se hvilke båter som er kommet inn i pitstop og når de skal starte her:

Båter i pitstop.

Vær obs på at resultatlisten har et menyvalg på toppen der du kan velge hva du ønsker å se ;-)

Fortsatt vind på Torungen

Fortsatt vind på Torungen

24. juni 2011 - 00:01:18

Observasjoner fra Torungen kl 23:00 viser 8 m/sek fra vestsørvest

Nærmer seg

Nærmer seg

23. juni 2011 - 23:59:52

Også båtene på havbanennærmer seg nå Tromøya. Først i feltet ser ut til å være JOKERMAN, som går på utsiden av Tromøya.

Kan bli jevnt…

Kan bli jevnt…

23. juni 2011 - 23:56:15

Det ligger an til å bli jebvnt mellom WHITE LADY og CA:HALVEIS på korrigert tid.. Det skiller ikke mye dem i mellom.

Resultater

23. juni 2011 - 23:52:14

Her kommer resultatene opp løpende etter hvert som båtene kommer i mål.

Foreløpige resultater

Første båt i mål i Arendal

23. juni 2011 - 23:47:15

Første på havbanen?

Første på havbanen?

23. juni 2011 - 23:42:19

Også de første båtene på havbanen nærmer seg Tromøysundet – i alle fall de som er synlige i kartet.

Og av dem ligger den danske trimaranen SKAGERRAK først.

500 meter fra mål

23. juni 2011 - 23:41:08

AL CAPONE nærmer seg mållinjen som første båt til Arendal. De har 500 meter igjen.

– De sklir lett avgårde i lett vind, rapporteres det fra Arendal.

AL CAPONE forbi

AL CAPONE forbi

23. juni 2011 - 23:21:29

Slagduellen i Tromøysundet har utviklet seg dit hen at det nå er AL CAPONE som ligger først.

Første båt under Tromøybrua

23. juni 2011 - 23:17:26

– Nå kan jeg se første båt under Tromøybrua, rapporterer SEILmagasinets utsendte i Arendal.

Det betyr samtidig at båtene utenfor Tromøya er sjanseløse på line honour i Arendal.

Kjemper om Line honour i Arendal _ 3

Kjemper om Line honour i Arendal _ 3

23. juni 2011 - 23:15:25

AL CAPONE (GP 42) Christian von Trepka, Bundefjorden og Tor Erling Gransæther, Hurum

Kjemper om Line honour i Arendal _ 2

Kjemper om Line honour i Arendal _ 2

23. juni 2011 - 23:13:02

CA:HALVEIS (First 45) med Colin Campbell og Daniel Ingebretsen fra Hurum Seilforening

Kjemper om Line honour i Arendal _ 1

Kjemper om Line honour i Arendal _ 1

23. juni 2011 - 23:09:32

I LIKE TO MOVE IT, MOVE IT. Archambault 40 RC, Henrik Næss og Bjørn Malm, KNS

Og så så det plutselig litt lysere ut…

Og så så det plutselig litt lysere ut…

23. juni 2011 - 23:02:48

Kursene til de to båtene ute i havet som nærmer seg Galtesund og mål i Arendal ser plutselig litt lysere ut…

Slagduell i Tromøysundet

Slagduell i Tromøysundet

23. juni 2011 - 23:01:38

CA. HALVVEIS og AL CAPONE har nå en skikkelig slagduell i Tromøysundet!

AIS-tracking ikke problemfritt.

23. juni 2011 - 22:57:26

De som har fulgt regattaen på AIS-trackingen (havbanen) vil ha registrert at mange båter ikke tracker (er i rødt), noen båter faller ut og kommer inn igjen.

De som har forsøkt å følge med på leaderboard vil også ha oppdaget at rekkefølgen ikke har stemt med hva man ser av posisjoner.

Vi har fått denne forklaringen fra Sail Race Today i Sverige som står for visningen av AIS-posisjonene:

Positionerna är alltid korrekta och tiden på leaderboarden anger hur gamla de är. Symbolen på leaderboarden visar aktuell kurs (COG) och båtfart anger aktuell fart (SOG). Så långt allt korrekt.

Sen är det nog bättre att följa på kartan vem som leder för tillfället. Vi får uppenbarligen fel ibland för vissa båtar när det gäller beräkningen längs rhumbline.


Vi har nu ytterligare kontrollerat med Kystverket och även Danska motsvarigheten som också använder data från Norska Kystverket. Vi får då exakt samma båtar som saknas och även exakt samma tid från senaste position. Det verifierar att det som visas i vår positionering är korrekt, så långt vi får in data. Men det saknas data för en del båtar. Dessa båtars information verkar därför inte komma in i Kystverkets system.

Just nu verkar det som att båtarna kommit in i ett område med sämre täckning från Kystverkets basstationer. Det ser man på att det är ännu fler båtar som blivit röda.

Vi har inte sett detta beteende tidigare, så här många båtar har inte haft problem med att få in positioner. Vi har en teori i och med att basstationerna i Norge sitter på väldigt höga berg, så blir deras täckningsområde enormt stort. Och det blir en enormt stor mängd båtar som sänder inom detta område. De mindre Klass-B transpondrarna har en lägre effekt och kan därmed inte göra sig hörda i det högre radiobrus som blir av många sändande transpondrar. Det blir fullt i etern helt enkelt. Längs den Svenska kusten finns inga höga berg och därför har det Svenska sjöfartsverket blivit tvugna att bygga många fler basstationer. Då blir det inte samma problem med många samtidiga transpondrar.

Fra Chat’en på trackingsiden

23. juni 2011 - 22:51:00

Vi har sakset følgende fra chaten på trackingsiden (GSM-trackingen):

Anita Ardal Mechlenborg: Velkommen til Arendal alle sammen.Maten er klar på Skipperkra ut over natten og morgentimene. Hilsen Anita Webmaster A Gjestehavn

Da spørs det…

Da spørs det…

23. juni 2011 - 22:50:05

Håpet om å stå opp for styrbords halser til Galtesundet brast for I LIKE TO MOVE IT. De har mpåttet så for å komme nærmere land – og da spørs det om det var så lurt å gå utenfor likevel...

I mens tråkler de to første seg igjennom Tromøysundet..

Arendal venter på seilerne

23. juni 2011 - 22:44:45

Spennende innspurt mot Arendal

Spennende innspurt mot Arendal

23. juni 2011 - 22:31:54

Det tegner til å bli det klassiske dilemmaet ved ankomst Arendal: Vil det lønne seg å gå Tromøysundet eller utenfor?

CA. HALVEIS og AL CAPONE har valgt å gå igjennom Tromøysundet, mens I LIKE TO MOVE IT som lå lenger bak og lenger ut, har valgt et sport utenskjærs.

– Hvor lite blåser det i Tromøysundet? Hvilken strømretning?

– Hvor mye blåser det utpå? Og hvor sterk er medstrømmen?

Og vil vinden dreie vestlig slik at de utenskjærs klarer å stå opp innløpet til Galtesundet?

Siste måling på Torungen, kl 22, forteller om VSV vind, 6 m/sek. Den har med andre ord begynt å veste seg litt...

Spennende, spennende..

BLACK PEARL har brutt

23. juni 2011 - 22:07:23

Er det noe med fedre og sønner? Far Sverre Gunnar og sønn Sverre Marius Ellingsen i BLACK PEARL (Pogo 40) har nemlig også brutt...

AL CAPONE gikk innenskjærs

AL CAPONE gikk innenskjærs

23. juni 2011 - 21:59:15

Neida, om vi hadde en mistanke om at AL CAPONE tenkte på å bryte, ser det ut av trackingen ut som om de slett ikke har gjort det. Tvertimot ser det ut til at de vil ta opp kampen med CA: HALVEIS om å komme først til Arendal.

Begge de to ser ut til å velge Tromøysundet, mens I LIKE TO MOVE IT ser ut til å velge å gå utenfor Tromøya.

Spennende blir det å se hvem som velger riktig..

AL CAPONE?

AL CAPONE?

23. juni 2011 - 21:35:30

Vi har forsøkt å ringe Christian von Trepka og Tor Erling Gransæther om bord i AL CAPONE, men vi lyktes ikke å få kontakt.

Det vi lurer på er hva de nå tenker på...?

ROCK'ALL har brutt

23. juni 2011 - 21:04:49

Far og sønn Arnt og Ole Tobias Fremstad i ROCK'ALL (X-35) har gitt seg i årets regatta og går til havn i Stavern.

Ikke mye vind i Arendal....

23. juni 2011 - 21:03:28

SEILmagasinets utsendte, Asbjørn J. Thorup, er på plass i Arendal for å ta i mot seilerne når de ankommer. Han kan melde om at det ikke er mye vind å spore rett utenfor gjestehavnen i Arendal.

– Det er områder utenfor her hvor det er helt bleike, sier han.

– Hvordan er sjansene for å gå Tromøysundet?

– Det ser nokså blant ut oppover der, så jeg ville vel ikke ha forsøkt meg der. Men det er også områder i Galtesund som nå ligger uten vind, sier Asbjørn J. Thorup.

Forlenget forstaget, fikk «ny» båt....

Forlenget forstaget, fikk «ny» båt....

23. juni 2011 - 20:28:32

Under Seilmakeren Doublehanded slet Tor Hove og Kjell Inge Heiberg fælt med fart og høyde på bidevind.

– Nå har vi forlenget forstaget med 100 mm, og det er en helt ny båt å seile. Den er lettere å seile, vi har bedre fart og høyde, sier en fornøyd Tor Hove.

Han kan fortelle at vinden har løyet – det blåser nå 13 knop – og at de har foretatt sitt tredje seilskift og nå seiler med en genua 1 medium heavy.

Vindretningen har imidlertid vært utrolig stabil og bare variert med noen få grader, sier Hove, som ikke har registrert noen vestadreining ennå.

Det han imidlertid har merket, er at sjøen er en helt annen i det området de er i nå enn hva det har vært tidligere.

– Lenger nord har det vært mye sjø; 3-4 meter. Her er det knappe meteren høy sjø. sier han.

WENDIGO har brutt

23. juni 2011 - 20:00:04

Regattakontoret på Andersenslippen har mottatt melding fra Gunnar Gundersen og Helge Rongved at de har brutt.

Det har ant oss, for det er en stund siden vi observerte på trackingen at de satte kursen nordover.

9 m/sek på Torungen

9 m/sek på Torungen

23. juni 2011 - 19:59:34

Ferskeste måling fra Torungen viser 9 m/sek sydvestlig vind.

Først, det blir AL CAPONE det…?

Først, det blir AL CAPONE det…?

23. juni 2011 - 19:55:05

Sammenligner man båtene på kystbanen og havbanen, så tyder alt på at det blir AL CAPONE som kan klappe til kai i Arendal først..

Hva nå DIREKTEBOOKING.NO?

Hva nå DIREKTEBOOKING.NO?

23. juni 2011 - 19:51:16

DIREKTEBOOKING.NO er den av båtene som har stukket lengst til havs, og nå møter de feltet.

Det ser ut til at de klarer å holde en kurs på ca. 270 grader, hvilket betyr at de seiler på sørvestlig vind. De skal også ligge i sterkere strøm en båtene lenger inne, skal vi tro meteorolog Lars Petter Røed.

Spørsmålet nå er om de klarer å komme nær nok inn til kysten og de øvrige båtene før vinden vil dreie mer mot vest, noe den er varslet å skulle gjøre kl 21..

Dreier vinden vestlig nå, vil de ha tapt mye. Dreier den vest senere kan de ha vunnet ditto...

Time will show.

Eller er YOGA først?

Eller er YOGA først?

23. juni 2011 - 19:36:43

Hvem vet???

Viser de andre hekken?

Viser de andre hekken?

23. juni 2011 - 19:33:14

Utifra trackingen kan det se ut som om JOKERMAN – kanskje ikke veldig overraskende – er i ferd med å seile seg frem som fremste båt i feltet.

Nå er det imidlertid et stort spørsmålstegn ved erkerivalen YOGA som ikke vises på trackingen.

Om bord i JOKERMAN (X-50) seiler Per Ottar Skaaret og Nic Willets, mens YOGA har Jon Storli og Henrik Nore om bord.

Måtte slå for Jomfruland

Måtte slå for Jomfruland

23. juni 2011 - 19:10:16

MORILD med Ståle Skjølsvik og Jon Geir Placht fra KNS i deres Dufour 425 er blant de fremste i feltet.

De har gått tett på Jomfruland og har nettopp måttet slå for den lange øya.

Hvem kommer først til Arendal?

23. juni 2011 - 18:56:11

Båtene nærmer seg Arendal, men det er jo ennå et stykke igjen..

Noen som våger seg på å tippe hvilken båt som kommer først?

Og – kommer første båt i mål før eller etter midnatt?

Send mail til merete@seilmagasinet.no – så legger vi ut tipsene.

Hva slags rev?

23. juni 2011 - 18:53:15

På bloggen har PITERAQ fortalt at de seiler i medvind med 3er og at de har innvilget seg en rev.

Vi lurer på om det er på sin plass med dopingkontroll i Arendal?

Slik ser det ut...

Slik ser det ut...

23. juni 2011 - 18:24:41

Slik ser det ut på trackingen av LYS-klasse 1,25–1,30 for øyeblikket.

Lengst til havs?

Lengst til havs?

23. juni 2011 - 18:13:04

I følge AIS-trackingen har båten DIREKTEBOOKING.NO stukket aller lengst til havs. Om bord i denne ekte «havseileren» er Magnus Christiansen og Bjørn Forslund. Båten er en Kracer 40.

Det skal bli spennende å se hva dette veivalget vil avstedkomme når båtene igjen møtes nede ved Arendal.

Ny minimast

Ny minimast

23. juni 2011 - 18:00:40

Her kommer bildet av Venninnas nye minimast. Funker godt for motor med vind og sjø i ryggen...

Vi ses på slippen!

Mvh Svein og Per Arne i Venninna

Flott start!

Flott start!

23. juni 2011 - 17:48:32

Et lite tilbakeblikk: Watski-starten fra Garnholmen ble et flott syn!

– Den bare datt ned…

23. juni 2011 - 17:41:57

– Alt så normalt ut, alt stod tight og ryddig. Plutselig bare datt masten ned som et trekkspill, forteller Per Arne Skjeggestad om bord i VENNINNA, som er båten som vant Watski Skagerrak TwoStar i fjor.

– Masten knakk på midten og den knakk nede på dekk. Det var ingen vant som røk, forteller han.

Per Arne Skjeggestad forteller at de måtte la hele masten gå over bord.

– Vi hadde ikke sjanse til å få den om bord igjen!

CA: HALVVEIS i tet ca. halveis

CA: HALVVEIS i tet ca. halveis

23. juni 2011 - 16:50:52

Colin Campell og Daniel Ingebretsen fra Hurum i First 45en CA: HALVVEIS har inntatt tetposisjonen på kystbanen for de største LYS-båtene der. Og det skjer når feltet nå er ca. halvveis på vei ned til Arendal.

Bak seg har de WHITE LADY – en Arcona 370 med Tor Bjørn Hansen og Helge Paulsen fra Arendal. Deretter I LIKE TO MOVE IT, MOVE IT med Henrik Næss og Bjørn Malm fra KNS..

Klikk på bildet!

Klikk på bildet!

23. juni 2011 - 16:36:17

Husk at du kan klikke på bildene i denne nyhetsspalten for å se dem i større format.

Bare et lite tips sånn i forbifarten...

BLAA i tet

BLAA i tet

23. juni 2011 - 16:33:07

Etter omtrent halvseilt etappe ned til Arendal, er det Hans Thomas Gaarder og Tore Holte fra Drøbaksund som holder teten i LYS opp til 1,24 på kystbanen.

Den har de holdt helt fra de passerte startlinjen med beste start i klassen. De seiler en Dufour 34.

BAK dem følger X-332en EXITA med Svein Arild Nilsen og Torleif Sørlie fra Fredrikstad, mens SINBAD og WENDIGO kjemper om 3. plassen i klassen.

Alle ligger ganske samlet med kurs mot Jomfruland, så mellom disse båtene ser det mest ut til å være et speedrace – og ikke så mye avgjørende veivalg.

Mediaprisen

23. juni 2011 - 16:29:12

"Hvor mange ganger skal vi sende for å få mediaprisen?"

Tja, hvis dere sender millioner av bilder, men ikke SKRIVER HVEM DERE ER, får dere uansett ingen pris!

VENNINNA har mistet masten

VENNINNA har mistet masten

23. juni 2011 - 16:26:54

– Mens jeg var i telefonen med Per Arne Skjeggestad om bord i VENNINNA, falt masten ned!

Det er tidligere Watski Skagerrak TwoStar-deltager Kjetil Bakke, som forteller dette til SEILmagasinet.

De holder nå på å forsøke å samle i sammen seil og masterester.

VIDEO!!!!

VIDEO!!!!

23. juni 2011 - 15:44:58

Video direkte fra smart-telefoner er nytt i LIVE-dekningen av TwoStar i år. Via applikasjonen VMS, kan alle som har en Android-telefon eller iPhone filme og sende video rett ut på nett – og rett til telefonene til alle som abonnerer på VMS-videoer på sin telefon.

Vi har oppfordret alle TwoStar-seilerne til å både filme og blogge under seilasen, og som gulrot venter et GoPro videokamera i premie til dem som bidrar mest. Det er tydelig at premien frister, for det er mange som fotograferer og filmer.

Bilder på bloggen ser du i spalten til høyre her på LIVE-siden.

Videoer ser du på DENNE SIDEN.

Klokka 21 vil vinden dreie

Klokka 21 vil vinden dreie

23. juni 2011 - 15:39:21

Skal vi tro yr.no’s værvarsel for Torungen det kommende døgnet, vil vinden begynne å dreie mer vestlig ved 21-tiden.

Det vil være på den tiden når båtene begynner å nærme seg dette området.

Det vil med andre ord kunne være avgjørende med hvilken vinkel seilerne velger å ankomme Arendal, og mer vestlig komponent vil også kunne friste noen (flere) til å velge å seile igjennom Tromøysundet.

Det kan med andre ord ligge an til en spennende innspurt mot Arendal St. Hanskvelden.

12 m/sek på Torungen

12 m/sek på Torungen

23. juni 2011 - 15:35:32

Retter vi blikket litt lenger syd – dit seilerne skal – til Arendal, forteller målingene på Torungen fyr at det nå blåser 12 m/sek.

10 m/sek på Svenner

10 m/sek på Svenner

23. juni 2011 - 15:32:54

Målestasjonen på Svenner viser at det nå blåser 10 m/sek fra SW.

På Jomnfruland blåser det 9 m/sek.

Kraftig medstrøm

23. juni 2011 - 15:30:19

– Strømmen renner sørover med nærmere 2 knop langs sørlandskysten, forteller meteorolog Lars Petter Røed.

– Men da må de ganske langt ut. Jeg vil anta 20–30 nautiske mil ut fra kysten, antyder han.

Med så kraftig strøm og så frisk vind, tror han det vil kunne være ganske krapp og høy sjø der ute.

Mindre vind langs land

23. juni 2011 - 15:27:37

Meteorolog Lars Petter Røed sier til SEILmagasinet at det trolig vil være svakere vind nær Sørlandet enn lenger ut.

– Men da må man så tett på land som ca. 4–5 nutiske mil, sier han.

Forbanna!

Forbanna!

23. juni 2011 - 14:52:45

– Nå er jeg forbanna, ja. Dette var skikkelig ergerlig, sier Jarle Kristiansen i TEAM EXTREME, som nå er kommet inn til Hankø.

Han har vært oppe i masten og inspisert topp-beslaget som røk.

PIXELINE har brutt

PIXELINE har brutt

23. juni 2011 - 14:34:00

Ikke før har vi skrevet om PIXELINE som potensiell vinner, så innkommer beskjeden om at de har brutt.

Storseilet har blåst ut av mastesporet – alt som var av sleider og det hele forsvant ut av masten, så det var bare å få samlet det hele sammen på dekk.

– Det verste vi vet er å bryte, men det var vi nødt til nå, sier Henning Hansen.

Det er også første gang de bryter i Watski Skagerrak TwoStar.

Vil de klare det igjen?

Vil de klare det igjen?

23. juni 2011 - 14:16:02

Watski Skagerrak TwoStar-historiens mestvinnende båt er PIXELINE med Henning Hansen og Arve Roaas om bord.

Spørsmålet er nå om de vil kunne klare å vinne igjen i år også…?

Med sin X-442 har de i alle fall neppe noe imot en real bankekryss til Arendal!

Mye seil!

Mye seil!

23. juni 2011 - 14:12:52

En gjenganger for mange av de startende – spesielt i de tre siste startene, var at båtene hadde vel mye seil oppe. Vinden kneppet til noen hakk for de siste startene, og det så ut som om mange var giret for litt lettere forhold enn hva det til syvende og sist ble.

Det er nok blitt revet en del om bord i mange båter nå i formiddagstimene...

Alle er i gang

Alle er i gang

23. juni 2011 - 14:03:25

Alle båtene har nå forlatt Hankø og er på vei sørover til Arendal. Vinden har gradvis økt utover formiddagen og blåste ca. 10 m/sek da flerskrogbåtene forlot Garnholmen.

Strålende sol og ikke en sky på himmelen – kan de bedre ha det?

Kremforhold?

Feil start for største LYS-klasse

Feil start for største LYS-klasse

23. juni 2011 - 13:56:29

Det kladdet seg litt for starterne på Garnholmen da de største LYS-båtene skulle starte. Eller sagt på en annen måte; de var litt for ivrige til å få båtene i gang.

De satte i gang startprosedyren fem minutter for tidlig, med det til resultat at noen seilere fulgte flaggsignalene, mens de øvrige holdt seg til klokka og oppsatt starttid.

Resultatet var at båtene kom svært spredt ut.

– Jeg tar på meg hele ansvaret for fadesen, sier regattasjef Lars-Erik Larsen.

Han forteller at de har notert alle båtene som ble hengende etter, og vi regner med at det vil bli protester som juryen vil komme til å måtte behandle. Det vil sikkert bli delt ut kompensasjon i tid på grunn av dette, sier han.

– Men dette må juryen avgjøre.

Team Extreme har røket forstaget

Team Extreme har røket forstaget

23. juni 2011 - 13:48:49

TEAM EXTREME har røket forstaget, men de reddet masten ettersom den ble hengende i seilet og forseilsfallet.
Båten er nå på vei tilbake til Hankø.

– Nå er Jarle forbanna, sier Erik Kristiansen – bror til Jarle Kristiansen.

– Det var perleføre for EXTREME (Grand Soleil 37) og de lå på annenplass da uhellet skjedde, sier Erik til SEILmagasinet.

BYTTE har røket storseilsfallet

BYTTE har røket storseilsfallet

23. juni 2011 - 12:56:43

Dag Skarsgård og Karoline Gisholt i Landmark 43 har fått problemer. Rett etter start røk de storseilsfallet, men de valgte å fortsette å seile for bare fokka.

Tipper vi riktig, vil de forsøke å få opp et revet storseil ved hjelp av et av forseilsfallene.

Da de seilte for bare fokka, så de ut til å holde god fart i forhold til konkurrentene.

ILLE MORO på hugget

23. juni 2011 - 11:58:06

Ludvig Daae og Christin Larsen i ILLE MORO (Bavaria 42 Match) var helt suverene da LYS 1,31-136 startet. Det så ut som de var de eneste som var i regattamodus der ute!

Det går nå hvitt og blåser 9-10 m/sek, fortsatt fantastisk flotte forhold. Noen har nok for mye seil oppe og må reve eller bytte.

Offensiv start i LYS 1,25-130

23. juni 2011 - 11:30:20

Christen With og Silje Brathagen i BLOOM (X-34) tok en frekk babord-start langt nede på linjen og var først over.

I denne klassen er det mange gode seilere, og det var en atskillig tøffere start enn i de andre klassene. OPTIMILA (J Sun Fast 3200) og EXTASE (X-34) var også langt fremme i feltet.

ESPRESSO (Bavaria Match 35) har, som eneste båt, valgt å gå vest for Missingen, og det blir spennende å se om dette er et lurt spor.

LYS 1,21-1,24 i gang

23. juni 2011 - 10:48:50

Den andre starten i havseilasen var svært forsiktig, og det tok nesten et minutt før første båt, SOFIE (Hanse 371), var over linjen. Deretter fulgte PITERAQ (Dufour 34) og JOLLA (J/92).

Forholdene er fortsatt strålende, med kanskje ørlite mer vind nå.

Fribord...

Fribord...

23. juni 2011 - 10:31:03

Noen har lavere fribord enn andre. De skal nok få det fuktig etter hvert; Christian Stensholt og Klas Ekeland om bord i Pogo 8,50 VINDTORA...

Men sjekk været - kan det bli bedre? Nei!!

Garnholmen

Garnholmen

23. juni 2011 - 10:27:27

Lykten på Garnholmen er velkjent for alle som har seilt regatta ved Hankø. Startlinjen i TwoStar går i linje fra Nordre Garnholmen til Mellom Garnholmen.

Hvilken vei?

Hvilken vei?

23. juni 2011 - 10:24:00

Robert Myhrer og Kjell Petter Bruun i PITERAQ (Dufour 34) diskuterer veivalget før start.

Se video fra andre start i kystseilasen

23. juni 2011 - 10:18:10

Finfine forhold! Se video HER.

Garnholmen i bakgrunnen.

LISA

LISA

23. juni 2011 - 09:55:58

Fredrikstad-seilerne Morten Fernløf og Lars Gøran Fernløf (far og sønn) seiler Bavaria 35 Match LISA mot Arendal.

Match-racing i andre start

23. juni 2011 - 09:52:18

AL CAPONE (GP42) og I LIKE TO MOVE IT, MOVE IT (Archambault 40RC) var først over linjen i andre og siste klasse i kystseilasen. - Man skulle tro de seilte match-racing, mener SEILmagasinets reporter.

Tracking

23. juni 2011 - 09:20:58

Følg båtene i kystseilasen på trackingen HER.

BLAA tok 1. start

23. juni 2011 - 09:18:00

Da er de første båtene i kystseilasen i gang. Først over linjen var Hans Thomas Gaarder og Tore Holte i BLAA (Dufour 34). Starten gikk pent og pyntelig for seg. Det er en vakker sommerdag ved Hankø; 4-5 m/sek vind og strålende sol. Flatt vann og flotte forhold.

Første start

23. juni 2011 - 08:51:35

10 minutter til første start. Det er LYS til og med 1,24 i Kystseilasen som er først ute og det er 10 båter i klassen.

Strålende sønnavindsseilas

Strålende sønnavindsseilas

23. juni 2011 - 08:37:41

Selv om vinden synes å kunne bli i friskeste laget for mange – værmeldingen melder 12 m/sek ved Torungen i ettermiddag – vil seilerne få en seilas i strålende sol nedover sørlandskysten.

Ikke en sky, melder yr.no! Også de tidligere årene har strekningen Hankø–Arendal bydd på frisk vind, men med start om kvelden har etappen foregått på nattestid.

Denne gangen starter de på morgenen – og etappen foregår om dagen – i strålende vær.

6-7 m/sek

6-7 m/sek

23. juni 2011 - 08:30:22

Målinger klokka 0800 i dag viser at det blåser 6 m/sek på Strømtangen og 7 m/sek på Færder.

Skøytefolk i regattaens råeste

Skøytefolk i regattaens råeste

23. juni 2011 - 08:18:23

Christian von Trepka og Tor Erling Gransæther er nærmest oppvokst i Colin Archer-skøyter, men i WS2S stiller de i en ganske annerledes farkost. De gjør seg klare i GP 42en AL CAPONE, som vel må tåle betegnelsen «regattaens råeste båt».

Dette fartsdyret debuterer de i regattaen i, og de to er spente på hvordan det vil gå.

– Vi valgte å stille i kystseilasen, fordi vårt fremste mål er å fullføre med denne båten. Vi får starte litt pent den første gangen, sier de.

– Dessuten, sier Christian von Trepka, – jeg tror denne regattaen handler vel så mye om sjømannskap som om å seile fort, og sjømannskap er noe vi har fått inn med morsmelken.

Med frokostmaten på dekk satt de to og diskuterte hvilket forseil de skulle sette – et dilemma som akkurat nå hersker om bord i de fleste båtene: Vinden skal øke, og spørsmålet er om man skal starte litt underrigget med en liten fokk – eller være mer aggressiv og starte med stor fokk og bytte senere...

Morgenstund på Hankø

Morgenstund på Hankø

23. juni 2011 - 08:10:56

Hankøsundet – den indre delen som seilerne nå har våknet opp til – ligger blankt og vakkert, men allerede i det søndre løpet ut til Garnholmen står sønnavinden inn mot Andersenslippen.

Om bord i båtene dukker det ene hodet etter det andre opp av lukene og Watski Skagerrak TwoStar er i ferd med å våkne til liv.

– Været? Har du hørt værmeldingen?

Alle er spente på hva dagen vil bringe.

Trackingen klargjøres II

Trackingen klargjøres II

23. juni 2011 - 08:02:06

Eirik Fischer står for utdelingen av trackingbokser til seilerne på kystbanen. Regattaen seiler i år etter to trackingsystemer. Seilerne på kystbanen bruker GSM-nettet, mens båtene på havbanen trackes ved hjelp av AIS.

Trackingen klargjøres II

Trackingen klargjøres II

22. juni 2011 - 23:27:33

Eirik Fischer står for utdelingen av trackingbokser til seilerne på kystbanen. Regattaen seiler i år etter to trackingsystemer. Seilerne på kystbanen bruker GSM-nettet, mens båtene på havbanen trackes ved hjelp av AIS.

På gång!

På gång!

22. juni 2011 - 23:14:28

Nu är svenskarna på gång. Start i morgon med en frisk kryss til Arendal.

Peter och Peter på Chamsiin

Trackingen klargjøres

Trackingen klargjøres

22. juni 2011 - 23:13:48

Mathias fra True Heading har kontroll på alle båtene som har AIS om bord. De har rigget opp en liten basestasjon på Andersenslippen for å kunne finsjekke at alle sender som de skal. Andersenslippen ligger litt i skyggen for de vanlige basestasjonene, og derfor har dette vært nødvendig.

Mathias tror også at vi denne gangen vil kunne se hvordan båtene seiler over hele Skagerrak. AIS skal kunne dekke hele området.

Høy stemning

Høy stemning

22. juni 2011 - 21:54:23

Det er ikke noe å si på stemningen blant seilerne inne på Andersenslippen!

Hvilket seil?

Hvilket seil?

22. juni 2011 - 21:38:11

– Hvilket seil skal vi gjøre klar til i morgen? Blir det så mye at vi må sette en firer, eller skal vi gå ut med en treer?

Fredrik Åsle lener seg på pidestallen om bord i sin Hanse 371 som han skal seile sammen med sin kone Inger.

De siste forberedelsene

De siste forberedelsene

22. juni 2011 - 21:33:06

Går du en tur på brygga på Andersenslippen og tar en kikk opp, vil du oppdage flere som henger i riggen og gjør de siste justeringer før morgendagens dyst.

På bildet er det Eirik Nordlie i Team Extreme som er i aksjon.

Innsjekkingen pågår

22. juni 2011 - 19:44:27

Innsjekkingen til Watski Skagerrak TwoStar 2011 startet kl 1700 og er nå i full gang. Temaet alle snakker om er været. Værvarselet tyder på friske forhold, og de fleste går med et håp om at det ikke skal bli for friskt.

Sponsorer:

Arrangører:

Leverandører:



Last updated: 2024-07-30 00:43:27Cache read