Gå til resultater

Direkte-nyheter

Inervju med kl 1 vinnere Wickmann / Wickmann

26. mai 2013 - 11:59:22

Premieutdeling kl 11:00

26. mai 2013 - 00:56:40

Søndag kl 11:00 er det premieutdeling for Seilmakeren Doublehanded 2013 ved Askøy Seilsenter.

Hva skjer’a?

Hva skjer’a?

26. mai 2013 - 00:49:03

Mål er da vitterlig i motsatt retning...?

ELISABETH aller raskest i dag

ELISABETH aller raskest i dag

25. mai 2013 - 23:29:55

Det var neppe hjemmelengsel som gjorde sitt til at Tom Erik Løseth og Svenn Melstveit seilte aller raskest på korrigert tid i dag. Med hjemmehavn i Florø seilte de tvertimot i feil retning i så fall med Expressen ELISABETH.

Med korrigert tid på 10:50:02 var de aller raskest på vei til Askøy, 3,35 minutt foran klassevinneren EXANA.

De ti beste båtene (inntil videre) i dag har vært:

1. ELISABETH 10:50:02
2. EXANA 10:53:37
3. MARILD 11:21:15
merk de tre neste tidene:
4. ANETTE 12:22:13
5. SUNDANCE 12:22:26
6. CERMEDEZ 12:22:39
7. LILLEFIX 12:24:14
8. LILLE MY 12:24:42
9. SITAREN 12:27:06
10. VENTUS 12:30:10

LILLE MY – solskinnseilas!

25. mai 2013 - 23:06:41

30 liter suppe

30 liter suppe

25. mai 2013 - 22:48:29

I klubbhuset på Askøy kommer seilerne inn der de får servert meksikansk kjøttsuppe. 30 liter er gått unna til nå, og nå settes det over 10 liter til!

Ble bestefar i natt

25. mai 2013 - 22:45:42

Halvor Aaslestad og Arne Hammersland seiler videre til Stavanger med en gang!

– Du skjønner, jeg ble bestefar i natt – til en gutt!

Sa Aaslestad, viste tommelen opp og forsvant ut døren i klubbhuset på Askøy.

EXENA i mål som raskeste båt

EXENA i mål som raskeste båt

25. mai 2013 - 22:43:04

Expressen EXENA er gått i mål, og med den har vi også fått en vinner i klasse 1 – og også over all – dog i parentesbemerket at arrangøren ikke kårer noen offisiell over all-vinner.

Carl Johan og Carl Olav Wickmann fra Bergen har seilt i særklasse raskest i dag og har over en time raskere korrigert tid enn nest beste båt på etappen.

Fra havari i Nordsjøen til raskeste etappetid

25. mai 2013 - 21:26:59

Bjørnar Stald satte båten på vannet samme dag som Seilmakeren Doublehanded startet i går. I dag har han foreløpig raskeste etappetid fra Florø. I fjor havarerte båten i Nordsjøen.

Dag for jevne oppgjør

Dag for jevne oppgjør

25. mai 2013 - 21:17:56

Dagen i dag er åpenbart dagen for jevne oppgjør, for kikker man på hvilken båt som har beste etappetid på korrigert tid på etappen mellom Florø og Askøy til nå, skiller det bare 26 sekunder mellom ANETTE (bildet) og CERMEDEZ.

ANETTE, en CB 365, med Bjørnar Stald og Roger Isaksen, har 12:22:13 på korrigert tid, mens CERMEDEZ (Elan 37) med Morten Ådland og Njål Torbjønsen har 12:22:39.

123 bilder

123 bilder

25. mai 2013 - 20:56:10

Hele 123 bilder er sendt inn via Instagram under Seilmakeren Doublehanded!!

Ta en kikk på den og klikk på «se flere» så får du tilgang til alle. Bla deg igjennom – det er mange flotte bilder!

STORMs linjalseilas

25. mai 2013 - 20:50:27

Trange passasjer

Trange passasjer

25. mai 2013 - 20:47:24

Seilasen mellom Askøy og Florø er full av trange passasjer. Gordon Wright om bord i SCIROCCO III hadde tid til å fange VENI VI i et slikt øyeblikk.

Fikk båtshaken i fokkeskjøtet

25. mai 2013 - 20:40:12

Nima Rosenlund og Petter Ankjær Jensen om bord i Elan 350-en VITO brøt i går litt over midtveis til Florø.

– Først begynte forsterkningen til forseilet å rive seg løs fra seilet, men den håpet vi likevel skulle holde. Det som gjorde at vi valgte å bryte var at en båtshake kilte seg fast i fokkeskjøtet akkurat mens vi var i den smaleste passasjen, forteller Nina Rosenlund, og fortsetter:

– Det gjorde at vi ikke fikk løsnet skjøtet, fokka ble stående bakk og for at vi ikkse skulle gå på land, måtte vi starte motoren, og etter det valgte vi å gi oss, sier hun.

Og legger til:

– Det var ikke så galt å sove godt i natt heller... Men vi kommer sterkere tilbake!

Vanskelig i fart

25. mai 2013 - 19:46:11

Otto Hegland om bord i TAYO har braset opp litt og skutt fart. Uvisst om de klarer å plukke opp teinene i fart, men i verste fall går han for motor etter målgang og henter krepsen.

LILLEFIX raskest på 2. etappe

LILLEFIX raskest på 2. etappe

25. mai 2013 - 19:32:11

LILLEFIX har beste korrigerte tid på 2. etappe av båtene i klasse 3.

De tre første på korrigert tid er:
1. LILLEFIX 12:24:15
2. VENTUS 12:30:10
3. KYLIE 12:36:01

STORM inn til seier

25. mai 2013 - 19:27:41

Jørund Fjøsne og Bjørn Forslund er kommet inn som første båt i mål i klasse 2 til det som etter alle solemerker også blir til en seier på korrigert tid.

De har ledet store deler av seilasen i sin Elan 37 storm, og med et relativt lavt måltall er det få som kan true dem. De som har et lavere måltall har ennå et godt stykke igjen til mål.

STORMs korrigerte tid gir dem 3. plass over all – 16 minutter og 58 sekunder bak vinneren.

Flere jevne dueller

25. mai 2013 - 19:23:44

Det er ikke bare om seieren det ble jevnt i den største klassen. VENTUS snek seg inn til 3. plass i klassen , kun 1 minutt og 37 seklunder foran KYLIE!

- Kanskje var det i en loffing match

25. mai 2013 - 19:17:00

28 sekunder skilte Morten Sola og Michael Arnild fra å vinne klasse 3 – klassen for de største båtene. Og selvfølgelig lurte de på hvor de tapte de skarve små sekundene.

– Kanskje var det i en loffingmatch vi ble involvert i…

Kl 23:48 – siste frist

25. mai 2013 - 18:37:46

Dersom XENA – Expressen med Carl Johan og Carl Olav Wickmann kommer i mål innen 23:48 i kveld – vil de vinne over all.

Og det er det vel all grunn til å tro dersom ikke vinden dør ut i kveld...?

De har ca. 25 n mil igjen til mål og fem timer på seg – det gir 5 knop i snitt..

Et nytt close race er ventelig under oppseiling...

Neste utfordrer: Kl 18:56

25. mai 2013 - 18:23:09

Neste utfordrer til å kunne slå WHITE SHADOW over all, er STORM med Jørund Fjøsne og Bjørn Forslund. De må være i mål innen kl 18:56!

Det kan også bli close!

28 sekunder for sent!

28 sekunder for sent!

25. mai 2013 - 18:15:25

Kun fattige små 28 sekunder kom LILLEFIX for sent i mål til å slå WHITE SHADOW.

Det kan bli tidenes jevneste duell om over all-seieren....?

Torkjel Valland og Karl Otto Book kan foreløpig juble...

Ca. 3 nautiske mil igjen

Ca. 3 nautiske mil igjen

25. mai 2013 - 17:40:33

LILLEFIX har ca. 3 nautiske mil igjen til mål, og de har ca. 30 minutter på seg til å slå WHITE SHADOW....

DEADLINE kl 18:11

25. mai 2013 - 17:22:04

Uten å gjøre krav på å være 100 prosent nøyaktig må LILLEFIX være i mål kl 18:11 for å slå WHITE SHADOW på korrigert tid.

De befinner seg nå ca. 5 nautiske mil unna og seiler ±6 knop – og det er 45 minutter til tiden renner ut.

Det betyr at dette kan bli close!

Sist, men ikke verst

Sist, men ikke verst

25. mai 2013 - 17:07:19

Bildet er mottatt fra LIPSE som har lagt ut fra Florø – samtidig som første båt gikk i mål. Roald Skjoldal og Mikkel Berger sier dette:

– Sist, men ikke verst!

Slik var etappen for WHITE SHADOW

25. mai 2013 - 17:03:39

Slik har de det utpå der

Slik har de det utpå der

25. mai 2013 - 16:25:36

Slik arter det seg ute på fjorden, sett fra rormannsplassen om bord i VENTUS!
Misunnelsesverdig…?

– Vi vet ingenting…

– Vi vet ingenting…

25. mai 2013 - 16:20:53

– Vi aner egentlig ingenting om hvordan vi ligger an, men vi er litt urolige overfor de som har gått ut, sier Carl Olav Wickmann om bord i EXENA, som leder klasse 1.

De befinner seg i Steinsundet der vinden kommer og går, og Carl Olav og pappa Carl Johan er bekymret. Men de blir en smule beroliget over å høre at de har en solid ledelse.

– Vi har bare settet glimt av konkurrentene av og til, og vi har ikke noe om bord som gjør det mulig for oss å følge med på tracking eller andre nyheter, sier han.

Carl Olav forteller at strategien var å gå rett linje så lenge det var trykk nok.

– Det skal ikke så mye vinn før Expressen seiler opp vannlinje-farten sin, og etter det er det ikke så mye å hente på fart, så så lenge vi seilte opptimalt, var det ingen hensikt å gå ut og seile en lengre vei, sier han.

Turen har gått problemfritt siden Florø, bortsett fra i et sund sør for Alden der vinden plutselig vestet og de fikk spinnakeren i «fleisen» og måtte berge den og en liten stund etterpå nesten krysse.

Nå nærmer de seg Hjeltefjorden, og der er det strømmen de vil være ekstra oppmerksomme på, for av erfaring vet de at den kan være kraftig. De har imidlertid mistet oversikten over hvilken vei den skal renne.

– Vi hadde kål på det tidligere, men nå er vi så trøtte at vi ikke husker lenger, sier Carl Olav, som fikk en liten dupp i køya i Florø.

Siste båt forlater Florø !

Siste båt forlater Florø !

25. mai 2013 - 15:33:26

Når første båt har gått i mål i Askøy forlater siste båt Florø. Det blir en lang seilas i tid for Skjoldal / Berger som har vist stayerevne utover det vanlige. God seilas til mål.

WHITE SHADOW målgang: Kl 15:18:11

WHITE SHADOW målgang: Kl 15:18:11

25. mai 2013 - 15:28:19

WHITE SHADOW er i mål som første båt, og klokkeslettet var 15:18:11. Det betyr at Torkjel Valland og Karl Otto Book faktisk brukte snaue 10 minutter lenger tid på etappen sørover til Askøy enn på etappen nordover i går; 11 timer, 58 minutter og 48 sekunder mot 11:49:23.

Mangler solbriller og solkrem

Mangler solbriller og solkrem

25. mai 2013 - 15:18:10

– Vårt største problem er at vi mangler solbriller og solkrem, sier Jørund Fjøsne om bord i STORM.

Akkurat nåseiler de i 6-7 m/sek vind i 7,5 knops fart.

– Dette har vært en utrolig fantastisk seilas. Kort og godt deiling seiling, sier han.

Han forteller at deres strategi fra Florø har vært å seile korteste vei.

– Legger du en linjal mellom Florø og Holmen grå, der vi er nå, så får du kursen vår. Det er ikke mange avvik, mener Fjøsne.

I motsetning til de som søkte ut for å få mer vind, var de inneforstått med at de ville få mindre vind inne i sundene, men de mente at de ville ta igjen det de tapte der på å få bedre skjæring mellom sundene. Og så langt ser det ut til å ha vært riktig.

Nå venter Hjeltefjorden, og nettopp fordi de hadde bedre skjæring, har de tatt igjen det konkurrenten CERMEDEZ en periode vant på dem.

Express-fart

25. mai 2013 - 15:03:52

Mens klasse 1 tidligere i seilasen var preget av en duo med Maxi 1050-er, har Expressen nå overtatt hegemoniet i klassen. Tre Expresser, med EXENA i klar tetposisjon, beslaglegger nå de tre første plassene.

Nærmer seg mål

Nærmer seg mål

25. mai 2013 - 14:57:28

Om et par nautiske mil er Seilmakeren Doublehanded anno 2013 over for WHITE SHADOW.

Klatrer..

25. mai 2013 - 14:54:47

SEA YOU - som vi tidligere i dag lurte på om ville avansere i feltet, har gjort det. Seascape 27-en har klatret fra 16. til 13. plass på handicap-listen – og passert en god håndfull båter på sjøen.

STORM tilbake i tet

STORM tilbake i tet

25. mai 2013 - 14:49:32

STORM er tilbake i tet i klasse 2, men det er jevnt mellom dem og CEMENDEZ. Begge er av typen Elan 37, og det brygger opp til en spennende sluttspurt dem imellom.

CERMENDEZ ligger foran på vannet, men har høyere måltall enn STORM, 0,993 mot 0,988.

Bare kos – og kanskje gevinst

Bare kos – og kanskje gevinst

25. mai 2013 - 14:46:03

– Dette har bare vært kos – en strålende dag om bord, sier Frode Haugland (til høyre) om bord i VENTUS.

De har valgt å gå ut, men ikke lengst ut, og det ser ut til at den gyldne middelveien de har valgt ved å ha gått sundet utenfor Ytre Sula, nå gir uttelling i forhold til dem som har gått enda lengre ut – og de som har gått Steinsundet.

De kan med andre ord se ut til å ha valgt vinnerkursen...

Haugland melder om 11 knops vind som den siste tiden har dreid mer mot vest.

De har tjent ute i fjorden, men...

De har tjent ute i fjorden, men...

25. mai 2013 - 14:29:57

Båtene som har gått ut har tjent på det, men nå har vinden dreid litt mer vestlig, og når de da skal inn mot Fedje, vil de triolig få dårligere skjæring enn båtene som kommer mer nordfra.

Det viser seg også i forholdet mellom VETUS og VENI VI, som nå har skiftet plasser; VETUS er forbi VENI VI, som kommer inn utenifra havet..

Det har lønt seg ute

Det har lønt seg ute

25. mai 2013 - 14:13:52

Et helt konkret eksempel på at det har vært lønnsomt å gå ut fremfor å seile lengre inn, er at STORM, som har ledet klasse 2 nesten hele tiden, har måttet gi fra seg ledelsen til CERMEDEZ, som valgte å gå utenfor Ytre Sula, mens STORM gikk igjennom Steinsundet.

Om bord i CERMEDEZ seiler Morten Aadland (bildet) og Njål Torbjørnsen.

Nyeste værvarsel

Nyeste værvarsel

25. mai 2013 - 14:11:08

Værvarslet for Fedje forteller om at det fortsatt skal blåse, og kanskje endog øke litt på..

– Vi kommer mandag eller tirsdag…

– Vi kommer mandag eller tirsdag…

25. mai 2013 - 12:39:58

– Vi kommer mandag eller tirsdag, jeg er ikke helt sikker, sier Otto Hægland (til venstre) om bord i TAYO.

– Vi seiler kryss og lens litt om hverandre, men vi er ved godt mot, fortsetter han.

Han og makkeren Erling Iversen håper imidlertid å ha med seg sjøkreps til mål; tegnene ligger et sted ved Fedje, røper de...

Eneste båt med gennaker ute i havet

25. mai 2013 - 12:03:44

– Vi er den eneste båten her ute i havet som seiler med gennaker. Vi holder brukbart følge, men vi skulle av og til ønsket oss å kunne gå lavere, forteller Magne Aalen om bord i VENI VI.

Aalen har tro på at det lønner seg å seile der ute, og er spent på om de vil vinne i forhold til båtene som går Steinsundet.

– LILLEFIX klarere vi imidlertid ikke å gjøre noe med. De har en stor og god spinnaker og siger ifra, sier han.

Han forteller at det blåser 5–6 m/sek og det er en del sjø, men de har ikke problemer med å få gennakeren til å stå i urolighetene.

Nå har de kurs videre utover.

Inn eller ut

Inn eller ut

25. mai 2013 - 11:47:55

Det virker som det er delt oppfattning om hav som lønner seg. Korteste vei, eller mer stabil vind ute i havet. Det ser ikke ut som fartsforsksjellen er så stor. Svaret får vi når de to Elan 37 i tet i mellomste klasse møtes. STORM har valgt å gå korteste vei, mens CERMEDEZ går ut.

Hvor mange vil de klare?

Hvor mange vil de klare?

25. mai 2013 - 11:43:40

Feltets mest utpregete unnavindsbåt er utvilsomt Seascape 27-en SEA YOU. Akkurat nå ligger de på halen av hovedfeltet.

Spørsmålet er hvor mange de har klart å ta igjen innen de kommer til mål?

Blåser det nok vil båten plane, men foreløpig er det for lite vind til at de klarer det.

På handicap ligger de på 16. plass, så det er mye å hente inn...

TOPP 10 OVER ALL

25. mai 2013 - 11:34:49

Alle båtene har nå vært i Florø, og de 10 beste på over all-listen kan man jo ta en kikk på.

Den viser blant annet at det skiller kun 7 sekunder mellom tredje og fjerde båt.

Listen viser også at det så langt har vært de store båtenes race. Det er bare Expressen EXENA som har blandet seg inn i de stores selskap.

1. WHITE SHADOW - 13:27:59
2. LILLEFIX – 14:42:55
3. STORM - 14:48:47
4. SCIROCCO III - 14:48:54
5. VENI VI - 14:53:19
6. AMARYLLIS - 15:05:37
7. EXENA - 15:15:19
8. KYLIE - 15:16:33
9. VENTUS - 15:20:48
10. 15:25:04

Siste båt i mål i Florø

Siste båt i mål i Florø

25. mai 2013 - 11:19:43

Siste båt er nå i ferd med å gå i mål i Florø. Bavaria 36-en LIPSE med Rune Skjoldal og Mikkel Berger, Askøy Seilforenings jolletrener, startet ca. 20 minutter etter de andre båtene, og dette gapet klarte de aldri å hente inn igjen – til tross for flere kreative veivalg underveis.

De er egentlig et veldig godt eksempel på hvor viktig starten er – selv i en seilas som strekker seg over 70 n mil.

Første båt i mål kl 15?

25. mai 2013 - 11:04:24

WHITE SHADOW har nå ca. 34 nautiske mil igjen av etappen sin tilbake til Askøy, og holder Torkjel Valland og Karl Otto Book en gjennomsnittsfart på 8 knop, betyr det at de vil kunne klappe til kai ved Askøy Seilsportsenter ca. kl 15 i dag.

Leder med 18 nm

Leder med 18 nm

25. mai 2013 - 10:20:32

WHITE SHADOW har valgt korteste vei hjem og seilt innenfor Ytre Sula. Båtene bak går på utsiden. Akkurat nå leder Landmarken hele 18 nautiske mil på LILLEFIX som også fysisk har passert SCIROCCO III

Duellen fortsetter

Duellen fortsetter

25. mai 2013 - 10:07:32

SEAYOU håpet på planeføre og hastigheter på 15 knop. Så langt har ikke logget vist særlig over 5 knop, og det superraske Seascape 27 har enda ikke passert Expressen EXENA.

På vei igjen

På vei igjen

25. mai 2013 - 10:03:45

VANDAL har kommet seg av grunnen, og holder høy fart. Båten fra Shetland seiler 6,5 knop mot feltet foran som kun seiler 4 knop. Båten ble liggende stille en stund, etter å ha gått på grunn.

Nå butter det

Nå butter det

25. mai 2013 - 09:58:25

LILLE MY forsøker tappert å holde farten i båten ved å jibbe seg sørover. Bakfra kommer hovedfeltet med mer fart, men det virker som om vinden er i ferd med å dabbe av. Blir det en ny re-start?

Havna tømmes

Havna tømmes

25. mai 2013 - 09:54:57

Det begynner å bli tomme brygger i Florø. Kun en håndfull båter ligger til kai, men siste båt er ikke inne enda. LIPSE, som tok en alternativ rute i går er fremdeles på vei nordover.

På grunn

På grunn

25. mai 2013 - 09:52:01

Den eneste utenlandske båten VANDAL fra Shetland har blitt obervert på grunn. Trackingen viser også at båten ligger stille.

Jevnere vind

Jevnere vind

25. mai 2013 - 09:47:43

Det er et bedre trekk ved startområdet nå, og båtene som er på vei ut fra start har fått mye tid gratis. Båtene holder en fart på 3-5 knop, og vil stadig seile seg inn i mer vind.

Lurte alle

Lurte alle

25. mai 2013 - 09:43:46

LILLE MY, en Elan 37 med Øystein Spilde som skipper kom seg best ut fra re-starten. Båten ligger som nummer fire i klassen, og vil nok slite med å ta igjen de to første Elan 37, men har klart å skape et enorm forspranget til båten bak, JJ Flash som var over linen samtidig. Nå ligger LILLE MY 3,5 nautiske mil foran, og ligger helt fritt.

Tre båter går ut – foreløpig

Tre båter går ut – foreløpig

25. mai 2013 - 09:29:50

De tre forfølgerne til WHITE SHADOW, LILLEFIX, SCIROCCO III og VENI IV, velger alle å gå ut i havet – i håp om å hente inn noe av nattens tapte metre. Farten deres på snaue 6 knop tyder imidlertid ikke på at de store gevinstene er å hente der ute ennå...

Ble slaktet i starten

25. mai 2013 - 09:15:01

JJ Flash var en av de første båtene som gikk over linja under «fellesstarten» like etter kl 0800. Båten fra Oslo ble liggende i et vindhull, mens feltet bak hadde OK vind. Båten havnet så i le av feltet, og mistet verdifull tid.

Tett mellom Maxi 1050

Tett mellom Maxi 1050

25. mai 2013 - 09:10:38

Kun fire minutter skilte de tre Maxi 1050 som deltar i regattaen. Noen minutter etter start lå alle på linje. Men Sitaren, som også kom først i mål, og ligger som nummer tre i den minste klassen fikk vinden først og har igjen tatt ledelsen.

Motstrøm

25. mai 2013 - 09:02:42

Denne videoen viser hva slags utfordringer deltagerne har nå under starten.

VARSKO!

VARSKO!

25. mai 2013 - 09:00:24

Det er for tiden tett utgående trafikk fra Florø!

Kun en kabellengde

Kun en kabellengde

25. mai 2013 - 08:57:34

Frustrende forhold for båtene som starter nå. Det er motstrøm og kun en lite drag ved linjen, men en jevn vind på et par sekundmeter noen hundre meter lenger ut. De som kommer først ut kan tjene mye. Det er litt mer drag nede i le ved kaia, men her risikerer man også å havne i vindskyggen til båtene lenger til lo.

Re-start i Florø

Re-start i Florø

25. mai 2013 - 08:53:15

Mellom 0800 og 0830 startet ca 25 båter. Det var nærmest null vind og motstrøm ved startlinjen.

Trackingen oppe igjen!

Trackingen oppe igjen!

25. mai 2013 - 08:51:07

Trackingen er nå oppe og går igjen – og den viser at WHITE SHADOW har fått en formidabel ledelse. Trackingen viser også at de velger å ikke søke spesielt langt ut i havet..

For - det er kanskje vind nok; WHITE SHADOW suser avsted med 8,9 knops fart.

De kommer nok tilbake

De kommer nok tilbake

25. mai 2013 - 08:42:02

Værkartet viser med all mulig tydelighet at seilerne høyst sannsynlig vil komme seg greit sørover i løpet av dagen. Værkartet viser hvordan det skal se ut klokka 12 i dag.

Kartet viser også at det er mer vind å hente ute i havet; vinden bremses opp når den kommer inn over skjærgården i vest. Det ligger med andre ord an til å bli en konkurranse om hvem som tør å gå ut – og lengst mulig ut...

Rolig på Askøy

Rolig på Askøy

25. mai 2013 - 08:23:16

Det er stille og rolig i morgentimene her ved Askøy Seilsportsenter. Det står en svak, nordlig lufting inn igjennom havnen, og det er jevnt grått og overskyet. Ikke et menneske er å se – her sitter kun to utskremte medarbeidere og skal rapportere om begivenhetene. Det jobbes fortsatt på spreng med å vekke serveren i Tyskland til live, slik at vi kan få trackingen opp igjen.

Ikke akkurat storm...

Ikke akkurat storm...

25. mai 2013 - 08:09:06

Web-kameraet i Florø viser at det ikke akkurat blåser storm når båtene nå legger ut fra pitstop...

Pustevansker for en server i Tyskland

25. mai 2013 - 08:04:21

Det er feil på en server som ligger i Tyskland, som er årsaken til at trackingen for øyeblikket er nede. Det jobbes med saken, og forhåpentlig vil trackingen være oppe igjen om kort tid.

Kun tre båter mot Florø

Kun tre båter mot Florø

25. mai 2013 - 07:54:38

Det er FRYD, WAVE DANCER og LIPSE som er på vei nordover. De siste båtene vil komme inn til Florø ved 1200 tiden.
Kun en båt har så langt brutt. Det er Vito, en Elan 350

Fikk ikke nyte naturen

25. mai 2013 - 07:46:44

TAVO, en linjett 32 med Otto Hægland som skipper har hørt mye skryt av den flotte naturen, men skulle gjerne seilt litt saktere slik at han fikk nyte naturen bedre.

Start vokner seilerne

Start vokner seilerne

25. mai 2013 - 07:43:29

Det var et rush av båter inn i havna ved fire-tiden i natt, og mellom 0800 og 0830 vil hovedfeltet starte på turen tilbake til Bergen etter litt hvile.

Sol og vind

Sol og vind

25. mai 2013 - 07:11:40

Det blir unnavind i flott vårvær for båtene mot Bergen. Prognosen for Kinn, rett vest for Florø sier vind fra nord i 6-8 m/s styrke i hele dag.

Har troen

25. mai 2013 - 07:08:07

Lars Petter Karlsen og Vidar Moe har hatt en lang kryss i en liten båt med høyt måletall. SEAYOU, en Seascape 27 skal seile fortere enn Elan 37 som er ti fot større.
– Om vi planer og seiler 15 knop, mens Elan 37 går 8-9 knop, så er det mulig å ta igjen STORM som kom i mål nesten 3 timer etter.

Mer vind ute

25. mai 2013 - 07:01:46

Akkurat nå blåser det 1,8 m/s ved Florø flyplass, mens det er enda mindre ved innkomstlinja ved Florø sentrum. Men det er mer vind ut mot vest.

Trackingen nede

Trackingen nede

25. mai 2013 - 06:56:21

Sporingssystemet som følger båtene i Seilmakeren er for øyeblikke død. Riktig person er purret, og vi regner med at vi er oppe igjen om kort tid

Leder med over en halvtime

25. mai 2013 - 06:44:48

Det ligger to Albin Express først i den minste klassen, men Carl Olav Wickmann og Carl Johan Wickmann har en solid ledelse. Her fortelle de om etappen fra Bergen til Florø.

Har god tid

25. mai 2013 - 06:40:28

SCIROCCO III tapte verdifull tid mot WHITE SHADOW før mål, da de ble liggende i vindstilla etter midnatt. Bernt Svendsen og Gordon Wright i den 45-fots lange Grand Soleilen har ingen hast.

30 båter i Florø

25. mai 2013 - 06:36:44

Med båtutstilling i byen, og fulle gjesteplasser så ligger båten tett. Alle skal lade batterier, men det er smått med el-uttak på land, så mange båter ligger med motoren i gang.

SEAYOU med god fart

25. mai 2013 - 06:33:25

Det ble en lang kryss for Lars Petter og Vidar i Seascape 27, men på vei inn mot mål kunne endelig spinnakeren settes, og det ga god fart mot byen.



Noen inn, andre ut

Noen inn, andre ut

25. mai 2013 - 06:31:47

Andre båt ut fra Florø er Scirocco III med Bernt Svendsen og Gordon Wright. Båten ligger på sammenlagt 3. plass og må hente inn over 80 minutter på korrigert tid for å ta WHITE SHADOW

Første Ekspress i mål

25. mai 2013 - 06:22:06

Expressen EXANA leder med en halvtime på andre båt i minste klasse, og kom i mål samtidig som Seascape 27 SEAYOU.

Nesten alle i Florø

Nesten alle i Florø

25. mai 2013 - 06:19:07

Under 10 båter er på vei mot Florø, mens 5 båter har startet på andre etappe mot Bergen. Det er svært lett rundt start/innkomstlinjen ved Florø.

Ocean Viking i mål

25. mai 2013 - 06:10:07

Bavaria 38 med Ronny Villanger og Ingmar Westervik forteller om seilasen fra Bergen til Florø

Fire båter i mål

25. mai 2013 - 02:08:54

Fire båter er kommet i mål, alle i klasse 3, og WHITE SHADOW leder nå med en time og 15 minutter på korrigert tid på LILLEFIX. Det er mye.

Ledelsen trygget de mens de lå og sov.

Store omveltninger

Store omveltninger

25. mai 2013 - 02:07:12

Det er ikke bare inn mot mål det har vært vindstille. Også de båtene som har gått øst for Askrova har slitt med lite vind og stoppet helt opp øst for Oddane.

Båtene som har gått i vest har hatt vind hele tiden og feid forbi. Eksempelvis har PAPRIKA, som kjempet om å lede sammen med STORM i klasse 2 på en time tapt flere nautiske mil og falt ned til 6.plass.

Fortsatt er det lite vind de siste metrene inn mot mål, og båtene sliter med å karre seg over linjen.

Grusomt, kort og godt grusomt...

Grusomt, kort og godt grusomt...

25. mai 2013 - 01:06:57

Det butter for LILLEFIX også

Det butter for LILLEFIX også

25. mai 2013 - 01:05:07

Nå ser det ut til å butte for LILLEFIX også, og det ser ut til å ligge an til mange frustrerende minuttr, for kanskje ikke snakke om timer, før de er i mål...?

Kan LILLEFIX finne en reddende lufting langs land?

Værvarsel forteller ikke om vindstille

Værvarsel forteller ikke om vindstille

25. mai 2013 - 01:02:16

yr.no sier ikke noe om at det skal blåse lite eller ingenting i natt. Varselet gjelder for Florø hamn.

Men kanskje kjenner ikke yr’s regnemodeller de lokale forholdene inne i havne-området?

Fullstendig parkering

Fullstendig parkering

25. mai 2013 - 00:59:04

Det er ingen tvil, for SCIROCCO III dreier det seg om fullstendig parakdo.

Aktenifra kommer LILLFIX i 5–6 knop, men det vil uten tvil stoppe opp for dem også.

Den store vinneren i dette spillet er uten tvil WHITE SHADOW som ligger trygt i pitstop og øker handicap-ledelsen sin minutt for minutt – mens de sover!

Vindstille før mål?

Vindstille før mål?

25. mai 2013 - 00:50:14

Har vinden dødd ut i sundet inn mot mål i Florø?

Det ser ut til å ha stoppet helt opp for SCIROCCO III, som nå bare seiler i 0,5 knop....

Lillebror ser deg

Lillebror ser deg

25. mai 2013 - 00:26:57

Tracking og regattasystem er blitt nøye overvåket og fulgt av Hans Petter Jensen, og denne gangen ser det ut til at alt har fungert 100 prosent. Men slikt kommer ikke av seg selv – det ligger mye planlegging og sjekking, sjekking, sjekking av trackere og system som et arrangement som dette.

Fullmåne

Fullmåne

25. mai 2013 - 00:24:46

Det er ikke bare naturen som imponerer. Det gjør også månen.

Stemning fra GLEDEN

Stemning fra GLEDEN

25. mai 2013 - 00:19:53

En intenst konsentrert Finn Espeseth om bord i GLEDEN – litt tidligere i kveld.

VITO har brutt

25. mai 2013 - 00:17:08

Det er nå offisielt bekreftet at VITO har brutt.

– Jeg vet ikke hva årsaken er, sier regattasejef Håvard Espeseth.

Tetbildet i klasse 1

Tetbildet i klasse 1

25. mai 2013 - 00:16:08

Slik ser situasjonen ut akkurat mellom de tre fremste båtene i klasse 1

7 og 6

25. mai 2013 - 00:12:58

Vindmålingene ved Ytterøyane fyr og Florø Lufthavn var kl 23 henholdsvis 7 og 6 m/sek.

Seilerne har med andre ord fortsatt bra med vind.

Vil det skje noe her?

Vil det skje noe her?

25. mai 2013 - 00:09:37

VENI har valgt et annet løp inn mot Florø enn konkurrentene foran. Vil det gi seg utslag i innkomsten?

Nesten dødt løp

Nesten dødt løp

25. mai 2013 - 00:02:22

Mens Jørund Fjøsne og Bjørn Forslund i lengre tid har hatt et godt grep om ledelsen i klasse 2 med sin Elan 37 STORM, er det nå nesten dødt løp mellom dem og søsterbåten PAPRIKA med Per Højgaard Nielsen og Trond Wickmann.

PAPRIKA har litt lavere rating enn STORM, 0,986 mot 0,988.

Torkjel Valland og Karl Otto Book forklarer

25. mai 2013 - 00:01:57

Slik ser det ut i Florø

Slik ser det ut i Florø

24. mai 2013 - 23:57:17

Slik ser det ut i Florø akkurat nå. Du kan følge med på webkamera fra havnen. Du finner det i venstremenyen på denne siden.

Ca.-tider

24. mai 2013 - 23:54:57

Ca. kl 00:20 må SCIROCCO III være i mål for å slå WHITE SHADOW. LILLEFIX kan drøye målgangen til ca. kl 00:45.

Men vil noen av dem klare det?

Har de gitt seg?

Har de gitt seg?

24. mai 2013 - 23:35:14

Mye kan tyde på at VITO med Nina Rosenlud og Petter Ankjær-Jensen har kastet inn håndkleet…?

Over linja

Over linja

24. mai 2013 - 23:29:07

WHITE SHADOW tok seg tid til å heise code 0 for å få maksimal fart over mållinjen, og tjente noen sekunder på jobben

Første båt i pitstop Florø

24. mai 2013 - 23:23:11

WHITE SHADOW ble registrert i mål som første båt inn i pitstop kl 23:19:23. Det betyr at de skal starte igjen kl 03:19:23.

Alle båtene skal ligge fire timer i pitstop før de seiler ut igjen.

Resultater

24. mai 2013 - 23:18:49

Du kan følge med på foreløpige resultater registrert i pitstop under menyen "Resultater" på venstre side. Der kan du også følge med på hvilke båter som til enhver tid er i pitstop og når de skal starte igjen.

Endring i teten

Endring i teten

24. mai 2013 - 23:13:51

Mens SCIROCCO III under nesten hele etappen har vært WHITE SHADOWS hardeste konkurrent, er det nå LILLEFIX (X-412) som har lagt beslag på 2. plassen på handicap. Det gleder nok Morten Sola og Michael Arnhild fra Stavanger!

Kan se mållinjen i pitstop

Kan se mållinjen i pitstop

24. mai 2013 - 23:07:58

WHITE SHADOW er nå så nær mållinjen at de kan skimte den i det fjerne...

De har grunn til å smile

De har grunn til å smile

24. mai 2013 - 23:01:33

Arne Liebich Rise og Terje Rise (bildet) har så langt grunn til å glise. Etter å ha fightet om ledelsen i klasse 1 i lengre tid, har de nå festet et godt grep på konkurrentene og leder med rundt regnet 1400 "handicap-metre". De seiler Maxi 1050-en SITAREN, og leder foran Frode B. Nilsen og Stein Håvard Bergstad i samme båttype. BLUES heter båten deres.

Halvor Aaslestad og Arne Hammersland i ROCKY OCEAN lå godt an tidlig på etappen, men falt midtveis av et godt stykke ned på listen. Nå har de arbeidet seg opp igjen, og har den siste tiden sakte men sikkert gnagd seg innpå BLUES.

Carl Olav og Carl Johan Wickmann i Expressen EXENA, som lenge ledet, er nå nede på 4. plass.

Regattaens tredje Maxi 1050 (det fins tre eksemplarer av båttypen i Norge, og alle deltar!), GLEDEN, med Finn og Åse Espeseth, har også seilt seg opp i siste halvdel av etappen og er nå på 5. plass.

Høyvann i Florø

24. mai 2013 - 22:44:04

Rett etter at WHITE SHADOW har lagt seg til brygga, er det flo, og derretter vil vannet renne ut. Hovedfeltet som vil komme inn om 4-5 timer vil i løpet av natten få motstrøm, mens WHITE SHADOW kan legge ut på siste etappe og få glede av både medvind og medstrøm.

Nærmer seg Florø

Nærmer seg Florø

24. mai 2013 - 22:40:03

WHITE SHADOW har under 5 nm til Pitstop i Florø, og seilforeningen har linjen klar.

ETA KL 2330

24. mai 2013 - 22:26:38

Anslått tid for målgang for WHITE SHADOW er kl 2330. Båten har ca. 7 n mil igjen – og går i ca. 7 knop..

Regattakontoret åpnet

Regattakontoret åpnet

24. mai 2013 - 22:23:02

Suppen blir servert i Redningsselskapets lokaler rett ved Quality-hotellet ved gjestebryggen. Det ventes storinnrykk ved morgengry.

Askøy Seilforenings nye klubbhus

24. mai 2013 - 22:12:25

Mens seilerne kjemper seg de siste nautiske milene mot Florø, har vi hatt en guidet tur rundt i Askøy Seilforenings nye klubbhus på 1300 kvm som skal innvies om fem uker i anledning VM for militære, der det kommer seilere fra 19 nasjoner.

Ledelsen har gått opp og ned

Ledelsen har gått opp og ned

24. mai 2013 - 22:01:51

Replay-funksjonen på trackingen er en interessant ting, og en «kjøring» mellom ledende WHITE SHADOW og nr. 2 på vannet, SCIROCCO, viser at ledelsen på handicap har variert hele veien, og slett ikke økt, selv om WHITE SHADOW har stukket fra på vannet.

Diagrammet viser hvor mye WHITE SHADOW har ledet på SCIORCCO ved hver hele time etter at de startet. Mellom den andre og tredje timen var faktisk SCIROCCO en periode foran WHITE SHADOW.

Replayen viser at ledelsen ble etablert for alvor ved Fedje, og den viser at WHITE SHADOW ble bremset ganske kraftig ved Alden. Nå er det SCIROCCO som ligger ved ALDEN og WHITE SHADOW øker på nytt ledelsen.

Diagrammet viser avstanden mellom de to båtene i handicap-metre fra 1. time til nåværende plassering.

Innsiden eller på utsiden

Innsiden eller på utsiden

24. mai 2013 - 21:50:48

WHITE SHADOW gikk vest for Ytre Stauren, mens båtene bak ser ut til å velge innsiden. WHITE SHADOW har økt ledelsen, og leder med over 6 nautiske mil

Øker på vannet, men..

24. mai 2013 - 21:08:46

WHITE SHADOW øker og øker ledelsen på vannet, men ser man på handicaplisten har ikke ledelsen økt, men tvertimot krympet litt...

Ledelsen på SCIROCCO III på handicap har vært oppe i ca. 2200 m, men er nå nede i ca. 1800 m...

Hva skjedde med TIGERGUTT

24. mai 2013 - 21:04:21

Sør for Ytre Sula valgte TIGERGUTT med Pål Holst og John Elter å gå utenfor øya – i motsetning til resten av konkurrentene.

Kl 19 lå de 3634 meter etter ledende STORM i klassen. Kl 21 var avstanden økt til 5453 meter, i følge trackingen.

Det betyr at resultatet av å ha valgt å gå utenfor Ytre Sula var at de tapte 1 nautisk mil i løpet av to timer.

Det er lov å prøve

Det er lov å prøve

24. mai 2013 - 21:02:35

Lipse har valgt et trangt sund mellom Byrknesøyna og Sandøey. Trackingen viser at vinden slenger mye, og farten er ca 4 knop.

Vinden holder seg

24. mai 2013 - 20:57:52

Målinger fra Ytterøyene fyr og Florø lufthavn viser at vinden holder seg på mellom 8 og 9 m/sek.

5 n mil skiller

24. mai 2013 - 20:49:53

Avstanden mellom ledende WHITE SHADOW og båt nummer to på vannet, SCIROCCO III, er nå ca. 5 nautiske mil.

Når ankommer White Shadow Florø?

Når ankommer White Shadow Florø?

24. mai 2013 - 20:34:11

Landmarken i tet har 20 nm til pitstoppen i Florø. Båten holder en båtfart mellom 7 og 8 knop. Estimert ankomstid vil være ca kl 23.30. Det blir nok flest båter på brygga ved grålysningen, like før White Shadow kan legge ut på returen til Bergen som vil bli unnagjort svært mye raskere.

Mange vindskift

Mange vindskift

24. mai 2013 - 20:20:07

Trackingen viser en utfordrene seilas mellom øyene. På åpent farvann står vinden fra nord-nordvest, mens i sundene vrir den mot nord. Trackingen viser av vindretningen slenger mye, og det kan gi strore utslag.

Feltet sprekker

Feltet sprekker

24. mai 2013 - 20:14:03

Det er nå 26 nautiske mil mellom første og siste båt. White Shadow har også økt ledelsen til båt nummer to, Scirocco, som nå ligger 5,5 nm bak. Det ser ut som farten øker for båtene som har passert Ospa, og seiler i friere farvann. Båtene i tet vil øke ledelsen ytterligere.

Gir seg?

Gir seg?

24. mai 2013 - 20:07:17

Lipse, Roald Skjoldal og Mikkel Berger i Bavaria 36 tar et alternativt kursvalg og har enten tenkt å gi seg, eller velge et smulere spor

Stavanger i tet

24. mai 2013 - 19:10:40

I far/sønn-duellen i klasse 1 mellom Stavanger og Bergen, og mellom familien Rise og familien Wickman, er det nå Rise fra Stavanger som har tatt grep. De ligger et godt stykke foran på sjøen, og ser nå ut til å sige ifra med sin Maxi 1050 i forhold til Wickmann-familens Express.

Har tapt en halv nautisk mil

24. mai 2013 - 19:04:58

Foreløpig ser det ikke ut som valget utenfor Ytre Sula har vært gullkantet for TIGERGUTT. I løpet av 30 minutter har avstanden på handicap økt med ca. en halv nautisk mil.

Det er imidlertid når de kommer forbi Ytre Sula at gevinsten eventuelt skal cashes inn..

Fem Elan 37 i tet

24. mai 2013 - 18:36:39

Fem Elan 37 beslaglegger akkurat nå de fem første plassene i klasse 2..

Mysteriet oppklart

Mysteriet oppklart

24. mai 2013 - 18:31:53

SEA YOUs rare tracking-manøvre er oppklart: De hadde holdt på å seile på land og måtte foreta seg noen manøvre for å komme seg unna og få kontroll over båten.

Det er importøren av Sescape 27, Tor Hove, som forteller dette. Han har vært i kontakt med Lars Petter Karlsen og Vidar Moe.

De har strevd med å få en kryssfokk på rull som settes «flying» til å stå stramt nok.

– De fikk seilet av meg på bensinstasjonen før de dro til Bergen, så det har de ikke fått tilpasset oss ennå. Så nå har de byttet tilbake til den ordinære fokka som de har satt med ett rev, pluss at de har tatt to rev i storseilet. Og det funker brukbart, sier de.

Sier Tor Hove, som ellers kan rapportere at de gleder seg ellevilt til tilbaketuren og medvindsseilasen..

Bildet viser hvordan de ikke har klart å stramme liket til kryssfokka.

Tigergutt går ut

Tigergutt går ut

24. mai 2013 - 18:20:05

Det er seks Elan 37 med i den mellomste klassen. Akkurat nå leder STORM, med PAPRIKA like bak. TIGERGUTT ligger på 5. Plass i klassen, og har bare like båter foran seg. I stedet for å følge båtene i tet, og gå innenfor Ytre Sula, ser det ut som at TIGERGUTT velger utsiden. Det gir mer sjø, men et friere veivalg senere. Konkurrentene må kanskje ta noen små slag ved Værøy og Alden, mens TIGERGUTT vil kunne slippe litt ut på skjøtene. Hva som er smartest får vi se om to timer.

Observasjoner Florø lufthavn akkurat nå

Observasjoner Florø lufthavn akkurat nå

24. mai 2013 - 18:16:17

Observasjoner Ytterøyane fyr akkurat nå

Observasjoner Ytterøyane fyr akkurat nå

24. mai 2013 - 18:15:55

Nå velger noen annerledes…

Nå velger noen annerledes…

24. mai 2013 - 18:12:54

Til nå har alle fulgt hverandre i stort sett samme spor, men nå ser det ut til at noen kommer til å velge bort Ytre Steinsundet – og gå utenfor Ytre Sula..

Har revet seg løs

24. mai 2013 - 18:03:18

Bak Landmark 43-en WHITE SHADOW har Bernt Svendsen og Gordon Wright i sin Grand Soleil 45 SCIROCCO III nå klart å rive seg løs fra resten av storbåt-feltet og inntatt en klar 2. plass i klassen – både på vannet og på handicap. Også de velger å gå Steinsundet – i likehet med WHITE SHADOW og tilsynelatende også alle de andre båtene – som følger pent i kjølvannet på de ledende båtene.

Det betyr at det er rundt øyer og nes man kan vinne eller tape terreng – og selvfølgelig teller også boatspeed en stor rolle.

Florø venter

Florø venter

24. mai 2013 - 17:34:33

Sol og stabil vind i Florø hvor bryggene ligger klar. Holder White Shadow tempoet oppe, så kommer de inn ikke lenge etter at solen har gått ned. Etter å ha passert Ytre Ospa ser det ut som det vil bli ett strekk. White Shadow har 35 nm til Florø i luftlinje

Fedre og sønner i kamp

Fedre og sønner i kamp

24. mai 2013 - 17:28:51

Kampen om å lede er tettest i klasse 1 der far og sønn Wickmann (bildet) fra Bergen har ligget i tet i lengre tid i sin Express EXENA. Ledelsen har imidlertid aldri vært riktig stor, og per nå leder de med 400 handicap-metre på en annen kostellasjon far og sønn – fra Stavanger. Det dreier seg om Terje og Arne Rise i Maxi 1050-en SITAREN.

Bergen mot Stavanger – med andre ord!

Men – de vet egentlig ikke selv at de ligger i en slik hard match – for med nokså ulikt måltall ligger de langt unna hverandre på vannet.

Hva er skjedd med SEA YOU

Hva er skjedd med SEA YOU

24. mai 2013 - 17:22:22

En nærmere kikk på trackingen til Seascape 27-en SEA YOU, kan tyde på at noe spesielt har skjedd. Det ser ut som de har tatt noen runder rundt seg selv – og det har neppe vært for å ta en 720-vending.

Nå ser det imidlertid ut som om de er på vei på kryss igjen..

Litt om været fremover

24. mai 2013 - 17:13:40

Hav- og kystvarselet til yr.no for området ved Alden forteller at det vil blåse rundt 10 m/sek frem til kl 19 i kveld for deretter så smått begynne å løye.

Kl 0200 vil vinden være på sitt svakeste, ca. 7 m/sek. Deretter vil den økeigjen til 8–9 m/sek utpå morgenkvisten – ved kl 8-9-tiden.

Lørdag ettermiddag vil den friskne til 11 m/sek.

I natt vil vinden være nokså strak nord, mens den etter klokka 0800 vil tendere til å dreie litt mot nordvest.

Alt i følge yr.no.

Utenfor eller innenfor Ytre Sula

Utenfor eller innenfor Ytre Sula

24. mai 2013 - 17:03:26

Ledende båt i feltet, WHITE SHADOW, står nå overfor et nytt veivalg: Innenfor eller utenfor Ytre Sula?

Slik båten nå ligger til på trackingen kan det se ut til at de velger å gå innenfor – om de ikke slår ganske snart.

Få båter har så vidt huskes valgt å gå innenfor Ytre Sula tidligere i Seilmakeren Doublehanded..

Størst spredning blant de store

24. mai 2013 - 16:52:25

En kikk på trackingen avslører at det er størst spredning blant båtene i den største klassen. Mellom første og siste båt er avstanden på vannet nå 10,4 nautiske mil.

I de to andre klassene er spredningen like stor; 6,2 n mil mellom første og siste båt.

Ny kolonne i trackingen

Ny kolonne i trackingen

24. mai 2013 - 16:43:07

Det er nå kommet opp en ny kolonne i trackingens leaderboard der du kan se hvem som ligger best an når båtens måltall er tatt med i beregningen. Ved å trykke på trekantene ved siden av LYS (skulle vært NOR (Rating)) kan du sortere listen etter denne beregningen. (Trykk på figuren for å få større bilde).

Da vil du se avstandene båtene imellom uttrykt i det man kan kalle «NOR Rating-meter).

Trykker du på trekantene ved siden av «AFTER» får du de reelle avstandene båtene i mellom på sjøen.

Hvem blir årets roockies?

24. mai 2013 - 16:37:08

I årets Seilmakeren Doublehanded er det en konkurranse i konkurransen. Det er satt opp premie til de to beste i hver klasse som fullfører seilasen for første gang, og de som konkurrerer om disse premiene er:

Klasse 1
Frode Beckmann Nilsen, Bundefjorden (BLUES)
Stein Håvard Bergstad, Askøy (BLUES)
Stein-Åge Blakstad, Bergen (FOXY)
Aage H. Larsen, Bergen (FOXY)
Sverre Faugstad, Ran (FRYD)
Trond Matre, Nordhordland (FRYD)
Mikkel Berger, Drøbaksund (LIPSE)
Matthew Kallenberg, Seilforeningen 1928 (MARILD)
Erling Iversen, Ran (TAYO)
Bengt Åge Borge, Askøy (WAVEDANCER)
Trond N. Berntsen, Askøy (WAVEDANCER)

Klasse 2
Eivind Wiik, Askøy (ALNA II)
Roger Isaksen, Sandefjord (ANETTE)
Christa Ten Brinke, Nederland (BAILAMOS)
Frank Nyheim, Askøy (CAROLINA AV ALVØEN 2)
Jon Gunnar Heggebø, Askøy (CAROLINA AV ALVØEN 2)
Frode Reppe Sørensen, KNS (JJ FLASH)

Klasse 3
Frode N. Knutsen, Åsane (ELNA)
Thomas Hegland, Askøy (ELNA)
Morten Sola, Stavanger (LILLEFIX)
Michael Arnhild, Danmark (LILLEFIX)

Og en kikk på trackingen akkurat nå viser at det er disse som ligger best an:
Klasse 1:
Frode Beckmann Nilsen, Bundefjorden (BLUES)
Stein Håvard Bergstad, Askøy (BLUES)

Klasse 2:
Roger Isaksen, Sandefjord (ANETTE)
Frank Nyheim, Askøy (CAROLINA AV ALVØEN 2)
Jon Gunnar Heggebø, Askøy (CAROLINA AV ALVØEN 2)

Klasse 3:
Morten Sola, Stavanger (LILLEFIX)
Michael Arnhild, Danmark (LILLEFIX)

Maksimum innsats

Maksimum innsats

24. mai 2013 - 15:50:44

Det mangler ikke på innsats om bord i VENTUS der Frode Haugland (til rors) og Kjell Ove Klungrehaug regjerer. Så langt ligger de på 7. plass.

Nydelig skjærgårdsseilas

Nydelig skjærgårdsseilas

24. mai 2013 - 15:44:54

– Hva vi driver med? Jo, vi bedriver skjærgårdsseilas. Vi har nettopp gått igjennom Rognværsund på to slag. Her er det nydelig; vi har like mye vind og helt flatt vann, forteller Karl Otto Book, som en forklaring på hva de holder på med imellom øyene.

Book seiler sammen med Torkjel Valland i ledende Landmark 43 WHITE SHADOW, og de har nå mistet alle de andre av syne.

– Det blir nok en ensom seilas herifra og ut, sier Karl Otto Book, som nå er spent på hvilket løp konkurrentene bak velger.

– Vi har i alle fall ikke hatt høyere fart over grunnen før i dag enn hva vi nettopp nå har hatt, sier han – og tror at veivalget deres har vært lurt.

Han rapporterer om 15–20 knops vind ra nord. Strømmen er ikke så sterk, eller for å si det med Karl Otto Book:

– Jo,da det er vann i bevegelse her, men den varierer med å gå litt med og litt i mot – avhengig av hvor vi er.

– Og hva gjør dere nå videre?

– Spiser lunsj…

– Men strategisk...?

– For å si det slik, vi føler vel ikke noe behov for å oppsøke mer bølger, avslører Karl Otto Book.

Skjærgårdsseilas

Skjærgårdsseilas

24. mai 2013 - 15:25:18

Mye tyder nå på at Seilmakeren Doublehanded 2013 blir en skjærgårdsseilas. Ingen har til nå vist noen vilje til å gå ut.

Ledende WHITE SHADOW har derimot gått lenger inn enn noensinne.

Nå kommer jeg og tar deg..

Nå kommer jeg og tar deg..

24. mai 2013 - 15:23:00

Det er foreløpig jevnt ute på sjøen og en av båtene som kjemper i teten i sin klasse, er TIGERGUTT med Pål Holst og John Elter.

Bare dekoren viser at de er på hugget!

Fløteføre?

24. mai 2013 - 14:43:59

Ut fra Instagram-bildene seilerne selv legger ut, ser det ut til å være det reneste fløteføret der ute på fjorden!

Nå starter valgets kval

Nå starter valgets kval

24. mai 2013 - 14:41:49

Enn så lenge har det strategiske spillet handlet om hvor i Hjeltefjorden man skal seile. Nå når båtene er i ferd med å passere Fedje, blir valgene flere og kanskje mer avgjørende og dramatiske.

Et av valgende dreier seg om man skal fortsette innenskjærs eller å gå ut i havet. Ute i havet vil det nok blåse mer, men det vil også være mer sjø. For å komme helt ut i den nordgående havstrømmen, må man bortimot 20 n mil ut fra kysten, og så langt ut vil neppe noen gå.

Kanskje blir det slik at de største båtene velger å gå ut, mens de mindre vil fortsette innenskjærs.

Den nærmeste timen vil avsløre hva WHITE SHADOW som ligger først i fletet vil gjøre, og deres valg vil kanskje også være avgjørende for hva konkurrentene litt lenger bak velger å gjøre.

Time will show...

To blad ex-formenn

To blad ex-formenn

24. mai 2013 - 14:35:25

Om bord i Hanse 430-en VENI seiler to blad ex-formenn i Bergens Seilforening. Jan Hjellestad og Magne Aalen gjør det foreløpig skarpt i den største klassen og ligger blant de fremste båtene.

Klar melding fra Guest 159

24. mai 2013 - 14:30:57

På trackingen er det også en live, pågående chat, og her er en klar melding fra Guset 159:

Guest159 (guest): Stå på alle seilere som deltar,jammen bra at det er mange som jobber som bare f ...for at vi andre skal få spennende underholdning, fotball er ut , seiling er topp

– Vi elsker kryss!

– Vi elsker kryss!

24. mai 2013 - 14:26:14

– Dette er jo en båt hvor kryssegenskapene er satt i høysetet, sier Halvor Aaslestad om båten ROCKY OCEAN, som nå har tatt ledelsen i klasse 1.

Og Aaslestad vet hva han snakker om, for han har selv både tegnet og bygd båten!

Nå håper han og makkeren, Arne Hammersland, på at de skal kunne opparbeide seg et størst mulig forsprang på etappen opp til Florø.


– For på lens sliter vi, sier Aaslestad, som gjerne skulle hatt en vinddreining mot sør mens de ligger i pitstop i Florø.

Kan se seg bakover

Kan se seg bakover

24. mai 2013 - 14:13:50

Håvard og Hans Gikling om bord i Dufour 34-en UTLA har all grunn til å se seg tilbake, for nå har de tatt ledelsen i Klasse 1.

Om fendrene er lagt ut i frykt for at konkurrentene skal ta dem igjen, er litt uvisst...

Seilskift i mange båter

Seilskift i mange båter

24. mai 2013 - 14:07:29

Rett etter start økte vinden noen knepp, og det førte til at flere båter som hadde startet med stor seilføring, måtte skifte forseil.

Her er det Torkjell Tolo om bord i X_FAKTOR (X-332) som baler med det nye forseilet – som like etterpå ble heist opp.

Høyresiden rykker frem

24. mai 2013 - 13:59:30

Dette er ikke et politisk utsagn, men det ser ut til at båtene som har valgt høyre side av fjorden har rykket noe i fra venstresiden.

Elan 37-en STORM ledet for en halvtime siden, men har nå falt ned på 3. plass. De har valgt venstresiden av fjorden...

Eneste kvinnelige duo

Eneste kvinnelige duo

24. mai 2013 - 13:51:54

Anne Raangs og Christa Ten Brinke er eneste båt med kvinnelig mannskap. Begge er nederlandske, men Anne har bodd mange år i Norge. Nå ser det imidlertid ut til at hun flytter tilbake til Nederland, og Seilmakeren Doublehanded kan bli hennes avskjedsseilas.

De seiler X-99-en BAILAMOS og ligger foreløpig på 14. plass i klasse 2.

Trøblete start

Trøblete start

24. mai 2013 - 13:46:13

Lars Petter Karlsen og Vidar Moe hadde en trøblete start med sin nye Seascape 27 SEA YOU. De startet med for stort forseil, men det å bytte forseil i 7–8 m/sek er ikke bare enkelt. Vidar Moe kjemper på fordekket.

Etter hvert fikk de skiftet til en kryssfokk som er satt flying, men de hadde problemer med å få staget i fokka stramt nok. Seascape 27 har ikke akterstag, så de er avhengig av å ha få nok drag i fallet og riktig trim på storseilet for å få dette til å gå.

Trackingen viser nå at det kan se ut som de har fått litt bedre trim på sakene, for etter å ha sakket akterut i begynnelsen av seilasen, holder de nå bedre følge.

Ektepar leder

Ektepar leder

24. mai 2013 - 13:37:41

Ekteparet Åse og Finn Espeseth har etter en trøblete start ved le merke lagt seg i føringen i klasse tre med Maxi 1050-en GLEDEN.

I tet i klasse 2

I tet i klasse 2

24. mai 2013 - 13:36:28

Jørund Fjøsne og Bjørn Forslund har med sin Elan 37 tatt teten i klasse 2. Men det er jevnt og flere båter skifter om å lede.

Leder til tross for Instagram-fokus

Leder til tross for Instagram-fokus

24. mai 2013 - 13:33:39

Landmark 43–en WHITE SHADOW med Torkjell Valland og Karl Otto Book har tatt en klar ledelse i Klasse 1 – og det til tross for at det ser ut til at Karl Otto er mer opptatt av å sende bilder på Instagram enn å trimme seil.... (Klikk på bildet for å se det større)

Og apropos Instagram; har du bilder som er relavant for Seilmakeren Doublehanded – gjerne også fra hvordan livet som tilskuer arter seg – så send bilder med hashtag-kode #seilmaker13!

Fedje klokka 13!

Fedje klokka 13!

24. mai 2013 - 13:30:41

Laber bris, 7,2 m/s fra nordvest.

Ooops, ny feil følger

Ooops, ny feil følger

24. mai 2013 - 12:54:00

Da har Pål Holst og John Elter i TIGERGUTT tatt den plassen...

Endringer på Leaderboard

Endringer på Leaderboard

24. mai 2013 - 12:52:19

X-362en EXPEDITUS, med Kristian Øpstad og Morten Lystrup om bord, har tatt over ledelsen i den mellomste klassen.

Bruk Instagram!

Bruk Instagram!

24. mai 2013 - 12:49:21

Som publikum kan se sender seilerne inn bilder til LIVE-siden via Instagram.

Det er ingen grunn til at ikke publikum også kan formidle hvordan de opplever regattaen fra land.

Send ditt benkesegforanPCen-bilde til Instagram!: #seilmaker13

Og en værvarsel...

Og en værvarsel...

24. mai 2013 - 12:45:45

Ser man på Yr.nos værkart viser det relativ uendret vindretning de nærmeste fire timene i området mot Fedje. Vindstyrken vil øke litt utover kvelden.

Solid spredning i bredden

Solid spredning i bredden

24. mai 2013 - 12:38:39

Feltet bruker HELE fjorden på sine vei nordover.

Klasseledere etter start

Klasseledere etter start

24. mai 2013 - 11:55:26

Drøye 20 minuter etter start sier leaderboardet i tracking at følgende leder sine klasser:

Arne Hammersland og Halvor Aaslestad i ROCKY OCEAN

Jørund Fjøsne og Bjørn Forslund i Elan 37en STORM

Karl Otto Book og Torkjel Valland i Landmark 43en WHITE SHADOW

Følg med på Leaderboardet på trackingsiden!

Fedje klokka 11

Fedje klokka 11

24. mai 2013 - 11:49:09

Lett bris, 4,9 m/sek fra nord-nordvest.

Landmark i tet

Landmark i tet

24. mai 2013 - 11:47:12

Først i feltet finner vi Landmark 43en WHITE SHADOW med Karl Otto Book og Torkjel Valland om bord.

Tet etter kommer Jørund Fjøsne og Bjørn Forslund i Elan 37en STORM.

Øst eller vest?

Øst eller vest?

24. mai 2013 - 11:42:02

Hva lønner seg i fjorden? Østsiden eller vestsiden.

Starten har gått !

Starten har gått !

24. mai 2013 - 11:40:28

Starten har gått og TracTrac er igang med alle båtene LIVE !

Da er de avgårde!

24. mai 2013 - 11:35:48

Starten har da gått og det ble som ventet en klynge av båter på le merke. Ifølge reportasjebåten er det noen som har vært for tidlig over linjen, noen har gått tilbake, men ikke alle...

Ellers så står alle fint utover nå, meldes det.

Ifølge trackingen er det i alle fall ELAN 350 VITO og bavaria 36 LIPSE som ikke rakk starten

TRANGT!

TRANGT!

24. mai 2013 - 11:29:39

Da er trackingen igang. Ser ut som det trangt på linjen...

Fordel i le

24. mai 2013 - 11:28:01

Med kun minutter til start meldes det at det blir trangt ved le merke...

– Tre båter rekker ikke starten

24. mai 2013 - 11:24:12

Meldingen fra reportasjebåten ved start er følgende:

– Det blåser fire-fem m/sek og det er tre båter som ikke rekker starten, ellers er alle på plass.

Sek m/sek på Sotrabrua

24. mai 2013 - 11:14:41

Ser man på Statens Vegvesens klimastasjon kan man se at klokka 1103 blåste det laber bris, 6 m/sek fra nordvest på Sotrabroa.

Trackingbilde åpnet

Trackingbilde åpnet

24. mai 2013 - 11:04:01

Nå har trackingbildet åpnet. Du finner linken i den grønne firkanten til venstre på siden.

Det er greit å ta en titt allerede nå, for det kan tenkes at din datamaskin trenger å oppdatere Java-programvaren.

Båtene dukker opp ti minutter før start.

Den siste lille gro

Den siste lille gro

24. mai 2013 - 11:00:05

Snart er alt klart for seilas – de siste små grønskeflekker skal vekk!

Ordning og reda

Ordning og reda

24. mai 2013 - 10:59:25

Det gjelder å holde styr på fall og lensetakler – og få sortert dem fra hverandre når forseil og spinnakre skal opp.

Last call

Last call

24. mai 2013 - 10:58:30

Om det er siste oppdateringer Karl Otto Book henter inn – eller om det er de siste formaningene han mottar – se det er ikke godt å vite.

Stein i bånn

Stein i bånn

24. mai 2013 - 10:56:25

Startlinjen er nå i ferd med å bli lagt ut. Det er ikke bare bare, for det er dypt ute på Hauglandsosen. Derfor benyttes det steiner som ankerfeste.

Breakfast-time

Breakfast-time

24. mai 2013 - 09:01:36

Klubbhuset på Askøy er fullt av seilere. Det er frokost-tid!

Shit in er blitt rettet

24. mai 2013 - 08:45:25

Maxi 1050-en BLUES har fått endret sitt måltall fra 0,961 til 0,947. Bakgrunnen er at målet på J-målet (mellom mast og forstag) var 1,0 meter feil i det gamle LYS-brevet, som nå er konvertert til det nye NOR Rating-systemet.

Det betyr at de to Maxi 1050-ene som deltar, kan seile mer eller mindre scratch (det skiller nå 0,002) i stedet for at Frode Beckmann Nilsen og Stein Håvard Bergstad i BLUES måtte slå Finn og Åse Espeseth i GLEDEN med 45 minutter!

Start om 3 timer

Start om 3 timer

24. mai 2013 - 08:22:39

Det eneste som bærer bud på Askøy om at det om tre timer er regattastart, er startflaggene, som står klare til bruk ved siden av Askøy Seilforenings servicehus. Et og annet hode stikker også opp i båtene som ligger i havnen. Sjøen er blank og himmelen skyfri. Med varsel om vind – etter hvert frisk – ligger det an til å bli en strålende regatta!

Fra fjell til fjord

24. mai 2013 - 00:55:49

Varsko ved Alden

23. mai 2013 - 22:39:24

Værvarselet for i morgen byr på frisk vind. Den er ikke overmåte frisk, men med en middelvind på 10–11 m/sek kan det nok lokalt komme kastevind opp mot 15 m/sek.

Jørund Fjøsne er en erfaren seiler som kjenner kysten mellom Askøy og Florø godt, og han gir et lite varsko til seilerne når det gjelder området rundt Alden.

Strømvarsel fra Frivind

23. mai 2013 - 21:17:08

Mads Christensen i Frivind snakket også litt om strømmen for deltagerne i kveld. Her er et utdrag.

Ocean Viking i mål

Ocean Viking i mål

23. mai 2013 - 21:00:50

Bavaria 38 med Ronny Villanger og Ingmar Westervik forteller om etappen fra Bergen til Florø.

Registreringen åpner

Registreringen åpner

23. mai 2013 - 17:53:19

Om 10 minutter er Seilmakeren Doublehanded det herrens år 2013 i gang. Da åpner registreringen på Askøy Seilsportsenter. Regattasekretariatet sitter linet opp bak registreringsbordene og listene som skal krysses av er klare.

Ute i havnen er det stille. Noen virrer rundt i båtene sine, trekker i tau og teiper strekkfisker. Noen steder knitrer det i seil som blir pakket.

Sjøen ligger ganske blank inne i havnen, men værmeldingen er ytterst lovende. Kl 19 kommer Mads Christensen i Frivind for å holde værbriefing.

Det begynner å smake av regatta!

Den starter i morgen kl 11:30!

Sponsorer:

Samarbeidspartnere:

Arrangører:



Last updated: 2024-08-07 09:48:51Cache read