Direkte-nyheter
Alle i mål
20. juni 2015 - 13:32:41
Alle båtene er nå i mål i Seapilot 2Star 2015. Siste båt i mål ble LUPI, som gled inn i solskinnet og nordabrisen - som holdt hele veien inn. Klokka var 13:29:05.
Vel blåst!
EMILIANE har brutt
20. juni 2015 - 13:26:34
EMILIANE har meddelt at de velger å bryte.
Frustrerende ved Jomfruland
20. juni 2015 - 11:49:52
- For vår del ble det meste avgjort nede ved Jomfruland. Da vinden døde ut, det var choppy sjø, vi hadde litt for tungt storseil, det var strøm som satte oss litt for langt sydover ja, da ble det litt tungt, sier Jørund Fjøsne, som leder SEILmagasinet Shorthanded-ranking.
Han seilte sammen med Morten Nissen-Lie om bord i Elan 37-en MIMOKA.
Topper foreløpig listen
20. juni 2015 - 11:32:45
Eilert Kamfjord og Mari Sveen tror ikke helt at ledelsen vil holde.
Prompte resultater
20. juni 2015 - 11:31:27
Det er ikke så godt å vite for alle som følger Seapilot 2Star her på disse sidene, men faktum er at i det øyeblikket en båt går i mål, ligger også resultatet ute på nettet i form av en oppdatert resultatliste. Og den som sørger for dette, er Sandra Hatch, som er online med resultatsystemet.
For å få Seapilot 2Star til å fremstå her på nettet i form av «live» nyheter, video og bilder, online og klikkbar resultatliste, Instagram-bilder med mer, benyttes SEILmagasinets egenutviklete Sail Race System. Vi startet utviklingen av dette regatta-arrangementssystemet under den aller første 2Star-regattaen i 2004, og til årets regatta har vi for første gang benyttet systemets nye, responsive nettsider. Færdern utgjorde generalprøven.
Biperen
20. juni 2015 - 11:23:51
Alle som har kommet i mål er blitt hilst velkommen til Skjæløy med et høylydt, luftrykket bip. Og mannen som står bak denne velkomsten, er John Hatch.
Beste Elan 37-seilere
20. juni 2015 - 11:16:56
Fem Elan 37 har deltatt i Seapilot 2Star, og med fem like båter, betyr det at de seiler om en premie til beste båt. Og hvem dette ble, er nå klart: TIDIG 3 med Henrik Terjesen og Joachim Amland.
Halve feltet i mål
20. juni 2015 - 10:46:36
Halvparten av deltagerne i Seapilot 2Star er nå i mål. I tallet er de 26 båter som nå har festet fortøyningene i land på Skjæløy.
BLAAST i mål
20. juni 2015 - 10:37:18
Eilert Kamfjord og Mari Sveen er i mål som første båt i den minste klassen.
Klassisk kamp
20. juni 2015 - 10:35:08
Her på Skjæløy begynner den fine, luftige nordabrisen å dø ut, og med sola stadig høyere på himmelen betyr det at en klassisk kamp begynner å utfolde seg på Oslofjorden: Maktkampen mellom nordavinden og solgangsbrisen. Og så skyfritt som det er nå, er det trolig en kamp nordavinden er nødt til å tape.
I første omgang vil solgangseffekten påføre nordavinden tap som vil svekke den, og kanskje om ikke lenge kommer dødsstøtet: Nordavinden legger seg flat og sjøen ligger blank.
Det videre forløpet bestemmes av hvor mye styrke og makt nordavinden har i de høyere luftlagene. Vil den kunne holde solgangsbrisen på armlengdes avstand, eller blir solgangseffekten så sterk at den tvinger seg ned og fyller Oslofjorden med glitrende solgangsbris?
Det er spørsmålet - og rent praktisk lurer seilerne nå på: Hvor lenge blir det vindstille, når slår solgangseffekten inn og hvor sterk blir den?
Fasen vi nå er inne i: Nordavinden er i ferd med å svekkes og dø hen...
GLALAX beste X-Yacht
20. juni 2015 - 10:25:48
I Seapilot 2Star er det en vandrepremie som vandrer fra år til år som går til beste X-Yacht. Hvem som vinner den i år, er allerede klart.
Det blir Rune Tønnessen og Halvor Schøyen i GLALAX, som er en X-37.
Fornøyde GLALAXere
20. juni 2015 - 09:17:00
Rune Tønnesen og Halvor Schøyen i X-37en GLALAX, har, uoffisielt så langt, vunnet over all. Slik ser over all-vinnerne av SeaPilot TwoStar 2015 ut!
Hvor er mr. X?
20. juni 2015 - 09:16:45
Båten som lå som nummer to i den minste klassen i pitstop i Strömstad, HAZARD C, har ikke vist seg på trackingen under hele 2. etappe, og det er derfor helt i det blå med hensyn til hvem som ligger an til å vinne denne klassen.
FIRST LADY best på 2. etappe
20. juni 2015 - 09:10:20
Kikker vi på 2. etappe isolert og på den største klassen spesielt er det FIRS LADY som har seilt klart raskest på etappen.Nest raskest er OFF COURSE og deretter PIXELINE. Alt dette på korrigert tid.
Kikker vi på seilt tid i klassen, er SOLO i særklasse; nesten halvannen time raskere enn nærmeste båt. Deretter følger FIRST LADY og ELANOR med bare et drøyt minutts differanse.
OFF COURSE inn på 2. plass
20. juni 2015 - 09:04:20
Bakfra - og litt anonymt i forhold til båtene som har fått oppmerksomhet - har Marius Løken og Håkon Hjorthøy i OFF COURSE (Grand Soleil 40) seilt seg inn til 2. plass i den største klassen. De snek seg et drøyt minutt foran ILLE MORO på korrigert tid.
Best i lett vind
20. juni 2015 - 08:25:01
Rune Tønnessen og Halvor Schøyen ser ut til å bli beste båt i årets Seapilot 2Star.
Vi seiler fort i lett vind, men farten har ikke vært høy nok til at de større båtene drar nytte av lengre vannlinje, forteller gutta på brygga. De hadde også en fordel av å kunne studere hvor båtene foran parkerte.
Regattaens høydepunkt blir å legge seg i soveposen. Det har vært deilig med en regatta uten rev.
GLALAX klarer det nok
20. juni 2015 - 08:24:22
Kun et mirakel ser nå ut til å kunne ta fra GLALAX med Rune Tønnesen og Halvor Schøyen over all-seieren. Da må det dukke opp en båt som fra troll av eske fra trackingen som går i mål før kl 09.00.
Den nærmeste synlige båten som kan slå GLALAX, er BLAAST, men de har for øyeblikket rundt regnet 10 nautiske mil til mål. Og det betyr at de må ha over 10 knop i snitt, og det skal vel godt gjøres for en X-332.
- Seilte vårt eget løp
20. juni 2015 - 08:23:09
FIRST LADY med Magnus Tvete og Are Eklund om bord, har vunnet den største klassen. SEILmagasinet snakket med dem rett etter målgang:
Pitstop og byger avgjorde
20. juni 2015 - 08:12:41
Ludvig Daae og Einar Stenersen Plathe mener at mye av racet ble avgjort i bygene ved Jomfruland og i ventetiden i pitstop. De foreslår fellesstart i pitstop til neste år.
Heiagjeng på land
20. juni 2015 - 08:06:06
Da Magnus R. Tvete og Are Eklund fra Fredrikstad Seilforening seilte inn til seier i den største klassen i FIRST LADY, hadde de en entusiastisk og glad heiagjeng på brygga inne på land.
Ny over all-leder
20. juni 2015 - 07:56:09
GLALAX er i mål som ny over all-leder.
FIRST LADY i mål
20. juni 2015 - 07:55:27
FIRST LADY er seilt i mål som vinner av den største klassen.
Ny deadline for FIRST LADY
20. juni 2015 - 07:48:22
Etter at ILLE MORO har overtatt ledelsen, har FIRST LADY fått en ny deadline: De må være i mål før ca. kl 08.37 for å slå ILLE MORO. Og siden de allerede er på nordsiden av øya Rauer og like utenfor innseilingen til Skjæløy, ligger alt til rette for det.
ILLE MORO har overtatt ledelsen
20. juni 2015 - 07:37:00
Både ELANOR og ILLE MORO er i mål med ca. 2 minutters mellomrom, men fordi ILLE MORO har lavere måltall, legger de seg øverst på den foreløpige resultatlisten.
FIRST LADY er en utfordrer
20. juni 2015 - 07:33:46
FIRST LADY er en båt konkurrentene som nå går i mål, ikke skal kimse av. Den må vær i mål før kl 09.39 for å slå SOLO, og skulle det gå - slik det ser ut nå - at ILLE MORO vil være beste båt etter at ELANOR, PIXELINE og ELANOR har gått i mål, så har FIRST LADY ca. en time og 6 minutter på seg fra ILLE MORO har vært i mål.
Måldommernes utsikt
20. juni 2015 - 07:18:45
Dette bildet her er det måldommer John Hatch nå sitter og nistirrer på. Bak de grønne trærne vil båtene dukke opp når de skal i mål, og derifra og til mål er det bare noen hundre meter. Så da gjelder det å ikke sove i timen! For med den friske morgenbrisen som nå blåser fra nord på Skjæløy, tar det ikke så mange sekundene fra båtene dukker opp - til de er i mål.
Potensielle over all vinnere?
20. juni 2015 - 07:11:18
GLALAX er nok den båten som per nå ser ut til å være den sterkeste utfordreren til over all-tittelen, og SEILmagasinets litt røffe utregninger forteller at de må være i mål før ca. kl 09.54 for å slå SOLO.
Overtas ledelsen av noen av de andre båtene foran i feltet på bedre korrigert tid enn hva SOLO nå har, må GLALAX være tilsvarende tidligere i mål for å slå dem.
Vi skal forsøke å holde styr på tallene etter hvert :-)
23 minutter
20. juni 2015 - 07:08:18
ELANOR må være ca. 23 minutter foran ILLE MORO og PIXELINE for å slå dem.
ILLE MORO og PIXELINE må på sin side være i mål før ca. kl 08.33 for å slå SOLO.
Ca. kl 08.10
20. juni 2015 - 07:06:36
ELANOR, som nærmer seg mål nå, må være inne før ca. kl 08.10 for å slå SOLO, og ifølge trackingen ser det ut å kunne gå.
Stopp ved Svenner
20. juni 2015 - 06:54:46
Feltet holder en bra fart nordøstover, men ikke ved Svenner. Der er det bråstopp, samtidig som båtene lengre opp seiler bra, og også båtene lengre sør. Spørsmålet nå er om det lønner seg å seile nord eller syd for Svenner.
Line honour-intervju!
20. juni 2015 - 06:17:25
Først over mållinjen var Simen Løvgren og Rune Aasberg i Class 40en SOLO!
Kryss siste biten
20. juni 2015 - 05:06:58
Kl 04.00 blåste det 3,1 m/s fra nord på Færder Fyr. Det betyr noen få slag ved Store Færder. Båtene må rundt Søndre Missingen som betyr fortsatt trikkekjøring opp mot mål. Slagduellen blir den siste biten fra Missingen til Skjæløy på innsiden av Rauer.
Båtene fra Jomfruland seiler med ett stikk i skjøtet mot Færder.
Der
20. juni 2015 - 04:59:02
Kl. 04.56.52 gikk SOLO over målstreken på Skjæløy i morgensolen.
Laaaangt inn
20. juni 2015 - 04:54:40
Det er ikke holde-seg-fast-føre på vei mot mållinjen på Skjæløy...
Sakte inn mot mål
20. juni 2015 - 04:49:50
ELANOR mest våken
20. juni 2015 - 04:45:49
Gruppen bak SOLO på seks båter ligger i lite vind ved Færder Fyr. ELANOR leder gruppen, og har seilt best i natt. Like bak ligger ILLE MORO som var nummer to inn til Strømstad. GLALAX er første båt i den mellomste gruppen og ligger som båt fem i feltet, like bak PIXELINE.
Alle rundt
20. juni 2015 - 04:36:10
Bakerst båt er rundt Jomfruland og er på vei mot mål. Emiliane avanserer i 5.1 knop. Med den farten betyr det 10 timers seilas igjen.
Stille ved mål
20. juni 2015 - 04:29:56
SOLO nærmer seg i 4 knop, og regatta ledelsen er klar, men på Skjæløy er det svært lett vind.
Tatt av strømmen?
19. juni 2015 - 22:59:11
Strømmen er meldt å renne med ca. 1 knop sydvestover langs kysten av Norge og den har vært kraftigere jo lengre ut fra kysten man har vært, er det blitt meldt fra seilere utpå.
Båtene som nå nærmer seg Jomfrulandsrevet kan ha blitt tatt av strømmen, og slik noen av dem ligger posisjonert, kan det bli en tung vei opp til rundingsmerket dersom vinden dreier mot nordvest og nord.
Da kan det bli en tung kryss i kanskje lite vind og motstrøm....
27 instagrammere
19. juni 2015 - 22:49:12
27 seilere er til nå med i trekningen av to flotte ur fra Seiko, og av de 27 - eller flere som måtte kommme til på tampen - vil de fem som har publisert flest bilder, være med i trekningen av den gjeveste klokka.
De som til nå ligger an til å være blant de fem, er signaturene:
oysteinthorup
tormodlie
magneklann
steinarjorg
juriks1
Av de resterende 22 er det 11 seilere som er kvalifiserte for ett lodd hver (minimum 5 bilder), mens fire seilere har foreløpig 2 lodd i banken. 7 seilere har publisert bilder, men har foreløpig ikke kvalifisert seg for noe lodd.
Klokka det er bilde av er alle (bortsett fra de fem første) som har publisert minimum fem Instagram-bilder med i trekningen av.
Tett runding
19. juni 2015 - 22:00:33
GLALAX har rundet Jomfrulandsrevet - rett i hekken på ELANOR.
Puster i nakken
19. juni 2015 - 21:58:01
ILLE MORO seilte bra på kryssen til Strømstad, men tapt noe av forspranget. Nå puster GODE VENNER ILLE MORO i nakken. GODE VENNER har også tjent på PIXELINE og ELANOR, men First 40 har høyere måletall.
Vel dokumentert
19. juni 2015 - 21:45:17
Seapilot 2Star anno 2015 må være en av Norges best dokumenterte regattaer. Til nå er det blitt publisert 226 Instagram-bilder fra deltagerne, og ennå er natten ung!
Når vi 300?
Ille Moro rundt
19. juni 2015 - 21:33:46
Ludvig Daae og Einar Stenersen Plahte ble andre båt rundt Jomfrulandsrevet, ca 2,5 timer etter SOLO. ILLE MORO har dermed tapt over 1,5 time i forhold til SOLO så langt på andre etappe. Tredje båt rundt vil sannsynligvis bli PIXELINE.
Mye hurra-meg-rundt
19. juni 2015 - 21:32:26
SOLO søker seg nordover for spinnaker i 8-9 knops vind og har kurs for Stavern. De har ca. 1 knops motstrøm, men de forteller at den nå begynner å slippe taket. Så motivet for å søke mot land er også for å få mindre motstrøm.
Vinden blåser nå fra 220 grader og har en tiltagende tendens til å gå mot høyre.
- Jeg styrer en stadig bedre kurs, sier Simen Løvgren om bord og håper at nordavinden skal bli noenlunde stabil.
- Til nå har det vært ganske mye hurra-meg-rundt, sier han.
Elan 37 duell
19. juni 2015 - 21:26:41
MIMOKA har tatt igjen EUREKA som var 7 minutter før inn til Strømstad. Båtene har ligget frem til nå ganske tett, men nå har Morten Nissen-Lie i MIMOKA slått sydover. Trackingen viser at farten hans er litt høyere enn EUREKA.
EUREKA var beste Elan 37 til Strømstad og ligger på 6. plass i klassen, plassen foran MIMOKA. Det deltar fem Elan 37 i klassen.
Stealth mode
19. juni 2015 - 20:45:27
For å gjøre det ekstra spennende for publikum blir ikke kampen om hvem som blir båt nummer tre rundt bøya syd-vest for Jomfruland tracket.
Det kan være seks ulike båter, PIXELINE, FIRST LADY, GODE VENNER; GLALAX,eller ELANOR.
Nummer to vil bli ILLE MORO.
Rundingsbøya ligger i skyggen av AIS-mottageren. Det er grunnen til litt ekstra spenning på fredagskvelden.
Huskestue under skyene
19. juni 2015 - 20:36:53
SOLO har ikke røpet sin posisjon på trackingen den siste timen, men den er 58.50.8 N og 9.40.8 øst der den vises på kartet.
Simen Løvgren i SOLO forteller at alt hva de hadde gledet seg til å sette spinnakeren sydvesten etter runding av Jomfrulandsrevet falt i fisk, for like etter at de hadde rundet, døde vinden.
Plutselig kom det østlig vind så plutselig at de fikk hele «spinnakeren i fleisen». Det hele var forårsaket av en byge som drev sydover (var det «jokeren« vi har skrevet om tidligere?), og det er vinden på nordsiden av den som nå gir feltet bak SOLO god bør mot merket på Jomfruland.
Hos SOLO er vinden atter i sørlig retning, 11 knop, og samtalen ble avbrutt av at de måtte sette spinnaker.
Noe skjer igjen...
19. juni 2015 - 19:00:42
ILLE MORO, ANDRE KRYSS, GODEVENNER og PIXELINE ligger nå tilsynelatende stille, mens ELANOR lengre syd fortsatt seiler i 8 knop.
Her kan det ble en interesant ankomst mot Jomfrulandsrevet.
SOLO har trolig rundet
19. juni 2015 - 18:58:52
SOLO har sannsynligvis allerede rundet selv om trackingen ikke viser det. Siste posisjon trackingen viser var kl 18.04, og de hadde da ca. 4 n mil igjen til runding. De hadde da en snittfart på ca. 8 knop, og det betyr at de burde ha rundet ca. kl 18.35.
Grunnen til at trackingen ikke vises, er trolig at det ligger en AIS-skygge ut i havet. Basestasjonene som tar imot AIS-signaler i Norge skal etter sigende være plassert relativt høyt, noe som gjør at det blir større skygger på norskekysten enn den svenske.
Høyden på antennen om bord i båten har også betydning. Om SOLO har antenne på dekk eller i mastetoppen vites ikke, men kanskje vil vi ikke få se en eneste båt runde Jomfrulandsrevet.
SOLO vil trolig dukke opp igjen på trackingen så snart de er ute av skyggen.
Glade lakser i GLALAX
19. juni 2015 - 18:11:50
Dette kartet viser en fiolett båt langt foran de andre med samme farge, og Rune Tønnessen forteller hvorfor det ser slik ut:
- Etter runding av Skjerskrakken ved Torbjørnskjær jibbet vi, satte spinnaker og styrte sydover. Vi så at det var lite vind vestover og at det lå mye cumulus-skyer over land. Samtidig så vi det lå vind i sør. Så vi bestemte oss for å bruke den lette nordøstlige vinden på å møte vinden i sør.
Han forteller videre at da de møtte sønnavinden først, seilte de på den rundt hele feltet i sør, mens de andre bakset med lite vind og vindskift i nord.
Og det er dette som har brakt dem opp i en posisjon helt i teten av feltet.
7 m/sek på Jomfruland
19. juni 2015 - 17:56:09
Måling påJomfruland kl 17 viser sydvestlig vind 7 m/sek.
Bra det ikke er målgang nå
19. juni 2015 - 17:44:29
Her på Skjæløy henger flaggene rett ned og sjøen ligger blank. Bra det ikke er målgang nå, for de siste metrene inn til Skjæløy kan bli lange under slike forhold.
Rundt Jomfruland kl 1830?
19. juni 2015 - 17:36:25
SOLO, som ligger fremst i feltet, har ca. 7 n mil igjen til runding av Jomfrulandsrevet. Det vil i praksis si om ca. en time kanskje enda litt før.
Det betyr at de vil komme rundt merket mens sydvesten ennå har litt kraft i seg, og det kan bety at Rune Aasberg og Simen Løvgren kan vinne verdifulle metre når de får opp gennakeren og det blir tosifrete tall på loggen.
SOLO har det høyeste måltallet og skal slå alle de andre båtene solid. I Strömstad var forspranget altfor lite og de lå på en 10. plass i klassen på korrigert tid.
En tidlig runding rundt Jomfruland kan vise seg å være gull verdt og bringe dem atskillige hakk oppover resultatlisten.
Vinden skal dø ut utover kvelden og dreie mot vest og videre over mot nord. De nyeste værkartene fra yr.no har fjernet bygen vi kalte «jokeren», men de opererer fortsatt med en boble av lite vind utenfor Langesun som man trolig bør holde seg unna.
- Jeg har et viktig møte på mandag...
19. juni 2015 - 17:22:34
Det er ikke mye vind. Vi har nettopp snakket med mannskapet i JOLLA som er litt frustert over forholdene:
- Jeg har et viktig møte på mandag, tror du jeg rekker det? spør Øystein Thorup med en god porsjon sarkasme...
Plutselig kom det østavind
19. juni 2015 - 17:14:35
- Vi skjønte ingenting, for ut av intet kom det plutselig østavind før vinden etter hvert fylte inn fra sydvest.
Det er Tor Hove i ELANOR som forteller det. Ingen skyer, ingen tegn. Vinden bare dreide plutselig.
Nå har imidlertid sydvesten fylt inn over hele fjorden og på knopmåleren for sann vind om bord i ELANOR står det 13 knop. De seiler kryss og forsøker å holde seg der i fjorden hvor den sydvestgående strømmen er sterkest.
For øvrig er Hove opptatt av omstendighetene rundt at ELANOR rett før start fikk endret måltall.
- Det er ikke så mye måltallet, men hvordan dette er håndtert på, som irriterer meg, sier han.
Han seiler nå med samme måltall som båten hadde i fjor, men som ifølge Hove inneholder en betydelig feil.
STUTT-TJUKKEN har brutt
19. juni 2015 - 16:00:27
Far og sønn, Kristian og Harald Fæste fra Drøbaksund, har valgt å bryte og er på vei nordover.
Strak nordavind i natt
19. juni 2015 - 15:59:21
Etter at tumultene rundt Jomfruland er over i kveld - dersom varselet til yr slår til om en markant lokal bygeutvikling vil det bli langt enklere. Fra og med midtnatt vil det blåse en jevn nordavind som vil øke i styrke og blåse som friskest når båtene passerer Oslofjorden utpå morgenkvisten lørdag.
Ulik strategi
19. juni 2015 - 15:55:02
Med referanse til det vi har skrevet om været nedenunder, er det helt åpenbart at SOLO og ILLE MORO velger ulik strategi. Det skal bli spennende å se om det blir et sørlig eller nordlig rutevalg som gir uttelling...
CALYPSO har brutt
19. juni 2015 - 15:18:30
Den svenske Pogo 850-en CALYPSO melder at de har valgt å bryte.
Men, så kommer Jokeren!
19. juni 2015 - 14:45:06
Det som på værkartene ser greit og stabilt ut, og som tilsynelatende kan gi en gevinst ved å gå sørover, kan bli fullstendig forkludret av en lokal byge som yr.varsler. Værkartene nedenfor viser situasjonen ved Jomfruland kl 21 og 22, på et tidspunkt når en del båter ventelig vil runde.
Slår dette til, vil det å komme sørfra ikke akkurat være gull. Det vil heller ikke være gull å havne midt i senteret av dette lokale værsystemet.
Materialiserer dette varselet seg, er det opplagt at noen kommer til å tape mye - mens andre vil vinne.
Værskiftet kommer i form av mørke skyer og regn, og det blir åpenbart viktig for seilerne å holde et øye med utviklingen der oppe i høyden; på skyene.
En gammel regel for å takle byger på regattabanen, der kald luft kommer ned fra høyden og sprer seg i vifteform ut over sjøen, er at du skal manøvrer deg dit at du har bygen til høyre og aktenfor tvers. Da vil du kunne runde bygen og nyte godt av vinddreiningen som veldig ofte etter en byge og med en slik posisjon, går til høyre.
Null vind....
19. juni 2015 - 14:31:59
- Vi fikk den regnbygen i starten og deretter null vind. Litt bittert å vite at de tre foran suser av gårde, sier Øystein Thorup i JOLLA.
Det betyr at SEAYOU, BLAAST og SPARKLING GIRL suser fra de andre i klassen. HAZARD C er også blant disse, men den er ikke synlig på trackingen.
Hvordan angripe Jomfruland?
19. juni 2015 - 14:28:07
SOLO buttet i det vindskiftet som yr.no forteller i klartekst om skal komme før vinden skal dreie over til vest og sørvest. Spørsmålet er om man skal gå sørover eller mer nordvestover?
At vinden har dreid mot sørvest er et resultat av solgangseffekten, og den er gjerne sterkere nærmere land. Slik sett kan det å gå nordvestover være et poeng, men dreier vinden enda mer mot sørvest, vil man tape på det når man slår tilbake og skal sørover igjen; man får vindskiftet mot seg.
Dillemmaet kan stå imellom å søke mer solgangseffekt eller søke en gunstig vinddreining.
Værkartene viser ovenifra og ned situasjonen akkurat nå og utviklingen de nærmeste timene.
Slik værkartet ser ut, holder vi en knapp på å gå sørover.
Sydvesten har kommet
19. juni 2015 - 14:27:19
Nå kom vindskiftet som ventet. Det kostet oss 30 minutter i vindstilla, forteller Simen Løvgren om bord i SOLO. Båten ligger ført, og har også fått vindskiftet først. Feltet er på vei mot Jomfruland, men dit klarer ikke båten å stå. Vinden kommer fra 230 grader, og SOLO har kurs mot Svenner. Det betyr flere slag sydvestover.
Det skjer noe der ute
19. juni 2015 - 13:56:12
Mye kan tyde på at noe er i ferd med å skje midt ute i Skagerrak. En kikk på trackingen viser at SOLO seiler i 3.7 knop akkurat nå.
PIXELINE avanserer
19. juni 2015 - 13:41:00
X-442 PIXELINE med Henning Hansen og Arve Roaas har seilt bra på kryssen ut fra Strømstad. På strekket har båten seilt forbi Gode venner og Elanor.
Mysterium på Jomfruland
19. juni 2015 - 13:39:12
SOLO suser avsted mot Jomfruland i en fart rundt 8-9 knop, og holder de dampen oppe vil de være ved Jomfruland kl 18-19-20 en gang i kveld. Og så vil de andre følge etter i timene som kommer.
Værvarselet forteller at sola vil komme til å dreie vinden over på syd, og i slike overgangsperioder blir det alltid utfordringer. Når SOLO vil møte en slik overgang, er vanskelig å si - kanskje vil den opptre som vindstille et sted ute i Skagerrak?
Kommer de seg imidlertid over til Jomfruland ved 20-21-tiden, forteller regnemodellen til yr.no at det vil kunne bli ytterligere utfordringer. Da skal det komme regn i et par timer og vinden skal bråsnu fra å blåse 6 m/sek fra vest, til å råblåse i 10 m/sek fra nordøst i en snau time - for så å komme tilbake fra sørvest.
Det er imponerende dersom yr.no klarer å varsle noe så spesifikt som en kortvarig kveldsbyge så lang tid i forveien.
Har de rett, vil det i alle fall bli utfordrende!
Carlsen-tvillingene i tet
19. juni 2015 - 13:20:56
Blant de lagene som kjemper ute på fjorden og som er bemannet av søsken, er det tvillingene Henning og Eivind Carlsen som ligger best an etter at halve regattaen er unnagjort.
Kan gjenta bedriften
19. juni 2015 - 13:18:05
Pitstop-resultatene peker i retning av at Alf Magne og Magnus Andersen kan gjenta bedriften fra i fjor, da de ble beste foreldre/barn-lag.
Foreløpig ligger de foran de øvrige på over all-listen i sin ELDORADO.
Beste mixete lag
19. juni 2015 - 13:16:09
Arne Hammersland har fullført en rekke 2Star-regattaer og dersom han kommer i mål i år, vil det være 15. gang han fullfører en 2Star- eller 1Star-regatta.
Med seg i år, som flere ganger tidligere har han datteren Lene, og i pitstop ligger de to an til å bli beste mixete lag. Kommer de trygt til mål, vil det være Lenes 7. fullførte 2Star-regatta.
Svensk seiler kan bli årets «rookie»
19. juni 2015 - 13:12:47
Markus Lagerquist som seiler for Stockholm-foreningen Kungliga Svenska Segel Sällskapet (KSSS), ligger an til å bli årets rookie. Det vil si den beste seileren på over all-listen som ikke har fullført 2Star tidligere.
Markus seiler om bord i Figaro II-båten POCOENA sammen med Erik Nordborg, som på sin side fullførte sin hittil eneste 2Star-regatta i 2006.
Har kamp om pokalen
19. juni 2015 - 12:55:26
Det er vandrer og går en egen pokal til beste X-båt over all i Seapilot 2Star, og det tegner til å kunne bli en hard dyst om å vinne denne mellom PIXELINE og GLALAX.
Kun 42 sekunder skiller de to båtene i pitstop.
Topp 10 over all
19. juni 2015 - 12:45:57
Etter at de aller fleste båtene er kommet inn til pitstop og en del allerede er reist igjen - kan man ta en kikk på over all-listen. Her er de 10 beste:
1. ILLE MORO - 20.56.09 BAVARIA 42 MATCH
2. FIRST LADY - 21.11.39 FIRST 40.7
3. VENNINNA - 21.17.10 CAYENNE 42
4. PIXELINE - 21.17.27 X-442
5. GLALAX - 21.18.09 X-37
6. OFF COURSE - 21.22.42 - GRAND SOLEIL 40R
7. GODEVENNER - 21.23.04 - FIRST 40
8. FRITT FRAM - 21.24.08 - FIRST 40.7
9. TROLLFJORD - 21.24.36 - SWEDESTAR 370
10. ELANOR - 21.27.34 ELAN 400
Som man ser av tidene er det svært jevnt, og på denne listen kan det bli store endringer. Det største spranget er mellom 1. og 2. plass på listen.
Det man også legger merke til er at Seapilot 2Star har vært de store båtenes race - et grunnlag som ble lagt allerede i starten da de store båtene startet i friskere vind og tok kraftig innpå de mindre til å begynne med.
Ingen av de 10 beste er fra den minste klassen.
Mestvinnende i 2Star
19. juni 2015 - 12:30:50
Henning Hansen fra Drammen er 2Star-historiens mestvinnende seiler. Han har vært med helt fra starten av i 2004 og er med i årets seilas og frem til nå kan han skilte med 6 seire, 1 2. plass og 2 stk 3.plasser. Og gir man 3 poeng for seier, 2 for annenplass og ett poeng for tredjeplass, har han 22 poeng.
I pitstop i Strömstad ligger Henning på 3. plas, og han og makkeren Arve Roaas, ligger derved an til å føye nok en pall-plass til sin lange seiler-CV.
Kronprinsen av 2Star er Karl Otto Book fra Åsgårdstrand, men han deltar ikke i år. Karl Otto har pall-rekken 4-4-0, og med sine 20 poeng står han i fare for å bli passert av Arve Roaas på tredjeplass med 5-1-2 som gir 19 poeng.
Bakfra kan ytterligere seilere nærme seg. De seilerne som har 10 poeng eller mer er disse. Seilere med uthevet skrift deltar i årets Seapilot 2Star.
1. Henning Hansen, Drammen (6-1-2) 22
2. Karl Otto Book, Åsgårdstrand (4-4-0) 20
3. Arve Roaas, Oslo (5-1-2) 19
4. Tor Hove, Bærum (3-1-4) 15
5. Elling Rishoff, Asker (3-2-1) 14
5. Morten W. Brekke, Bærum (3-2-1) 14
7. Jens Thuesen, Danmark (2-4-0) 14
7. Tina Thuesen, Danmark (2-4-0) 14
9. Ludvig Daae, Bundefjorden (4-0-1) 13
10. Fredrik Brandt-Rasmussen, Asker (2-3-0) 12
11. Lars Reinskou, Moss (2-3-0) 12
12. Kjell Inge Heiberg, KNS (2-1-4) 12
13. Eilert Kamfjord, Tønsberg (3-1-0) 11
14. Sverre Johan Trangerud, Fredrikstad (3-1-0) 11
15. Pål Terje Christensen, Asker (1-3-2) 11
16. Hans Skar, Stord (2-2-0) 10
17. Simen Løvgren, Asker (2-2-0) 10
KÅRSTUA har brutt
19. juni 2015 - 11:48:19
KÅRSTUA har meldt via Instagram at de har brutt på grunn av ødelagte seil. Trackingen viser at de er på vei nordover for motor.
Inn til pitstop
19. juni 2015 - 11:45:48
Det er fortsatt båter som kommer i mål inn til pitstop i Strömstad.
Syv båter ute
19. juni 2015 - 11:44:23
Syv båter har til nå forlatt Strömstad. På bildet starter ELANOR foran GODE VENNER.
Slik ser det ut
19. juni 2015 - 11:12:12
Slik ser det ut i havnen i Strömstad akkurat nå.
Sliter
19. juni 2015 - 11:09:55
De siste båtene er på vei inn til Strömstad, men på deler av innseilingen og bak de siste holmene har vinden nesten dødd helt ut.
Rundt Skjerskrakken
19. juni 2015 - 11:07:58
Trackingen viser at SOLO tar høyde mot nord på vei ut i Skagerrak. Før de legger kursen tversover må de runde staken Skerskrakken nordvest for Torbjørnskjær fyr.
Karene om bord der benytter vær-routing, og de har helt sikkert fått frem modeller som forteller dem den optimale kursen videre over Skagerrak.
Det er åpenbart bra nok vind der ute, for de seiler med en fart på 8,3 knop.
Nordlig vind skal dreie vest
19. juni 2015 - 11:03:37
Et værvarsel for et punkt ute i Skagerrak midt imellom Strömstad og Jomfruland forteller at det skal blåse en nordnordvestlig vind med styrke 4-6 m/sek. Den skal imidlertid løye utover dagen og dreie mot vest, og nesten dø ut. 2 m/sek sier yr.
Årsaken er sannsynligvis at solgangseffekten demper nordavinden, og denne effekten vil sikkert være enda sterkere når båtene nærmer seg Jomfruland. Kanskje vil vinden da ha dreid helt over til sørvest?
Start for over all-leder
19. juni 2015 - 10:56:22
Kl 10:56:46 legger over all-leder ILLE MORO ut fra pitstop i Strömstad og følger i kjølvannet til SOLO i retning Jomfruland.
To utskremte
19. juni 2015 - 10:43:48
Axel Nissen-Lie og Asbjørn J. Thorup har tatt turen fra Skjæløy til Strömstad i SEILmagasinets RIB - en distanse på 50 nautiske mil turretur. De la avsted fra Skjæløy litt før kl 05:00 i morges.
Nå er de i ferd med å avslutte besøket i Strömstad.
Asbjørn har tatt bilde av Axel som igjen tar bilde av SOLO som forlater havnen.
Kan bli kinkig
19. juni 2015 - 10:33:59
Når båtene skal ut fra Strömstad, skal de runde et merke nord inne i havnen, men SEILmagasinets reporter, Axel Nissen-Lie, tror at det med den lille vinden som nå er inne i havnen i Strömstad, kan bli kinkig å komme rundt merket.
SOLO har passert rundt merket og seilte utover med gennaker, men ikke lenge etterpå måtte den berges fordi vinden ble for skarp.
Nå er de ute av syne fra Strömstad.
Påan igjen
19. juni 2015 - 10:16:29
Som første båt har SOLO lagt ut på 2. etappe i retning Jomfruland.
JOLLAs førsteetappe
19. juni 2015 - 10:12:23
I JOLLA kan man ikke bare seile - der om bord produserer man også videoer!
Planen er å gi gass!
19. juni 2015 - 10:08:05
SOLO klar for start igjen
19. juni 2015 - 10:03:27
Kl 10:07 :01 starter SOLO ut fra Strömstad. Ut fra mål skal de runde et merke inne i havnen i Strömstad et merke som er lagt ut for at båtene skal synes for publikum på land.
For øvrig er havnen nå fylt av båter med mannskaper som hviler.
Tror ikke på resultatene.. :-)
19. juni 2015 - 09:52:45
BLAAST leder, men synes ikke selv de har seilt så godt.
Litt forvirrende innkomst
19. juni 2015 - 09:49:47
Seilreprasjon på brygga
19. juni 2015 - 08:56:49
VENNINNA «ruslær og går»
19. juni 2015 - 08:32:46
Svein Olav Moe og Tormod Lie forteller om 1. etappe som de leder.
Fant vestavind ved Færder
19. juni 2015 - 08:27:47
GLALAX la grunnlaget for den gode plasseringen ved Færder.
Jevnt i klasse 2
19. juni 2015 - 08:22:15
En ting er sikkert: Intet er avgjort i den mellomste klassen - klasse 2. Kun ett minutt skiller første og andre båt på korrigert tid, og nå har VENNINNA med Svein Olav Moe og Tormod Lie sneket seg inn foran GLALAX som har ledet til nå.
Dermed var det ingen tom trussel VENNINNA kom med på Instagram da de rundet Brofjorden og skulle begynne å krysse: «Nu jäklare!»
Kampen mellom nordavinden og sønnavinden
19. juni 2015 - 08:16:57
Ludvig Daae og Einar Stenersen Plathe forteller om hvordan de taklet kampen mellom nordavinden og sønnavinden.
Preik i bua
19. juni 2015 - 08:12:23
Preik i bua og en matbit før en liten cowboystrek.
Noen er kommet og gått
19. juni 2015 - 08:10:37
Trackingen er basert på AIS-sendere som alle båtene har om bord. De som har fulgt trackingen vil imidlertid ha oppdaget at noen tidvis har falt ut og blitt oransje. Dette kan ha flere årsaker, ifølge Erik Raabe i Seapilot AB.
Han forklarer:
- Räckvidden beror till stor del på antenninstallationen och då framförallt antennhöjden och konditionen på kablage och kontaktdon. Även spänningssnivån kan påverka funktionen av en AIS-sändare.
- De båtar som har lågt placerad antenn kommer att försvinna inom vissa områden där landstationerna inte täcker. Ett sådant område är farvattnen väster om Kungshamn. På väg ner mot Brofjorden tappade vi ca. 15 båtar, men vid rundning av Brofjorden Angöring hade vi som lägst 6 båtar med Old Pos (oransj sirkel på leaderboardet).
Han sier at når båtene nå nærmer seg Koster vil de fleste komme til syne igjen, fordi de da blir fanget opp av basestasjonen på Nord-Koster. Det fins også en basestasjon i Strömstad, så der bør dekningen være førsteklasses. AIS er først og fremst myntet på skipstrafikken, og i innseilingen til Strömstad er det viktig at alle skip og båter synes på AIS-kartet.
Noen båter har imidlertid ikke vært synlige på trackingen i det hele tatt, og dette vil man forsøke å finne ut av i pitstop. Det gjelder LEKEN, O2 och ANDRE KRYSS. Sistnevnte ble imidlertid synlig på slutten av etappen.
- De måste ha problem med installationen av utstyret, sier Raabe.
- MORILD och HAZARD C har synts till kvällen och bör synas igen då de kommer närmare en basstation, slutter han.
Drømmenatt
19. juni 2015 - 07:53:50
Seilerne som nå strømmer inn til Strömstad kan melde om en flott natt medfint vær og fin vind.
Det er bare blide ansikter å se, melder Asbjørn J. Thorup fra Strömstad.
SNOWBIZ i Smögen
19. juni 2015 - 07:42:49
Nok en båt har fått trøbbel med tau i løpet av natten. SNOWBIZ ligger nå i Smögen etter å ha fått et ødelagt seil og tau i propellen. De ble tauet inn av sjøredningen.
GLALAX er første båt i mellomste klasse
19. juni 2015 - 07:28:39
De seks første er i mål
19. juni 2015 - 07:26:54
Resultatlisten etter at seks båter er i mål ser slik ut. Du finner den i menyen over under RESULTATER.
ANDRE KRYSS nummer tre
19. juni 2015 - 07:23:08
Arendal-båten ANDRE KRYSS (X-41), som ikke har vært synlig på trackingen på nesten hele 1. etappe, er kommet i mål som 3. båt, og de har lagt seg mellom ILLE MORO og SOLO på resultatlisten.
Om bord i ANDRE KRYSS seiler far og sønn Kjell og Tom Clement Ludvigsen.
Litt døende nordavind
19. juni 2015 - 07:19:51
SEILmagasinets reportasjebåt er på plass ved innseilingen til Strömstad, og de kan melde om en flott morgen med nordøstlig vind. De rapporterer dog om at vinden synes å ha tendens til å løye.
Det vil i så fall gi de båtene som allerede er kommet i mål en fordel - så langt.
ILLE MORO i fint driv
19. juni 2015 - 07:11:19
SOLO og ILLE MORO i pitstop
19. juni 2015 - 07:10:28
Kl 06:07:01 i dag morges krysset Rune Aasberg og Simen Løvgren om bord i Class 40-en SOLO pitstoplinjen helt inne i havnen i Strömstad som første båt. Nå venter det dem fire timers hvile, før de stikker til havs igjen kl 10:07:01.
Drøye 52 minutter etter fulgte ILLE MORO (Bavaria 42 Match) med Ludvig Daae og Einar Stenersen Plathe inn til pitstop. De har et betydelig lavere måltall enn SOLO, noe som gjør at ILLE MOR leder med en snau time på SOLO.
Du finner pitstop-resultatene under menyen RESULTATER, og når du er inne på resultatene kan du trykke deg videre til å få en oversikt over hvilke båter som er inne i pitstop og når de skal starte igjen.
Høy fart nordover
18. juni 2015 - 23:24:06
Medstrømmen gir båtene god fart mot pit-stop i Strømstad, ca 45 nm nord. Noen seiler over 8 knop. Om vinden holder kan de første båtene være inne før kl 0800, og få en fire timers hvil før andre etappe.
Ut eller inn
18. juni 2015 - 22:55:09
Rett før kl 23.00 er det tett med båter ved rundingen av Brofjorden. De fleste båter ser ut til å seile ut i strømmen på styrbord halser. Vinden derimot er venten til å vri mot øst, og da vil båtene inn mot land få en kortere vei. På ett eller annet tidspunkt vil båtene slå inn mot land, og vente på vindskiftet.
Potent runding av ILLE MORO
18. juni 2015 - 22:44:59
ILLE MORO hører også blant båtene som har rundet Brofjordens Angöring, og så vidt vites er de andre båt blant de store. Og med et relativt lavt måltall, kan det dermed se lyst ut for Ludvig Daae og Einar Stenersen Plathe.
MOMENTUM rundt Brofjorden
18. juni 2015 - 22:40:35
Fjerde båt er rundt Brofjorden: MOMENTUM - Elan 350 med Harald Klæboe og Martin Pedersen.
BAGHEERA rundt Brofjorden
18. juni 2015 - 22:38:10
Tredje båt rundt Brofjordens Angöring ser ut til å være BAGHEERA med Eivind og Henning Carlsen.
Glalax rundt
18. juni 2015 - 22:23:26
Ca et kvarter etter SOLO rundet GLALAX Brofjorden som andre båt. GLALAX er en X-37 som stertet en time før SOLO.
GLALAX har seilt imponerende. De har seilt rett mor målet og klart å holde høy fart med lavere kurs, forteller Simen Løvgren som passerte båten før runding.
Surret seg inn i en lekter
18. juni 2015 - 22:21:06
XPRONTO - en Xp 38 med Rune Øverås og Øyvind Degenes om bord skal ha surret seg inn i fortøyningslinene til en lekter utenfor Smögen, og etter sigende brukte de rundt 10 minutter på å komme seg løs igjen.
SOLO først rundt
18. juni 2015 - 22:19:18
Rune Aasberg og Simen Løvgren rundet Brofjorden kl 21.54.
Vi har nå fått vinden midt i trynet, så det blir en lang kryss nordover. Vinden kommer fra 330 grader og vi seiler 290 grader på styrbord halser, melder Løvgren. Solo har problemer med trackingen som stadig faller ut.
Det har vært mye strøm i mot, opp mot 1,5 knop som nå er med oss. Vi har ingen ting å klage over, bortsett fra Runes skadet fot. Det er hovent som skyldes et failtråkk i cockpiten, forteller Løvgren. Tempereturen er også grei.
Hyggelig i tung båt
18. juni 2015 - 22:04:17
Vi har det alldeles strålende om bord i LUPI, melder Eva Mellgren fra Egersund.
Vi har hatt en fin seilas. Det har vært utfordrende med gennaker i krapp sjø, men vi har klart oss bra, sier hun.
LUPI er en 43 fots Hallberg-Rassy.
Eva var med i den aller første utgaven av Seapilot 2Star, som i 2004 het Watski Skagerrak TwoStar, og hun var den første kvinnen som mottok det røde stjerneflagget for å ha fullført fem regattaer. Siste seilas hun fullførte og deltok i var i 2009, men nå er hun tilbake.
- Ja, det er utrolig gøy å være tilbake igjen, men når man bor i Egersund er ikke det alltid så lett. Men jeg har savnet det, og er veldig glad for å kunne være med igjen, sier hun.
For å illustrere og understreke den hyggelige og behagelige stemningen om bord har hun sendt oss dette bildet av makker Bjørn E. Børresen også han en veteran når det kommer til 2Star-historien.
Krysslens mot Brofjorden
18. juni 2015 - 21:59:15
- Jeg tror de som ligger lengst ut vil få en tung vei ned mot Brofjorden, sa Rune Tønnessen i GLALAX da vi snakket med ham.
Vinden er vestlig slik at den østlige kursen mot Brofjordens Angörning blir veldig rom, og i stedet for å stå rett ned, som båtene nærmest land kanskje kan, så må de krysslense ned mot merket.
SOLO, som ikke tracker for øyeblikket, ligger et godt stykke foran GLALAX og er trolig i ferd med å runde.
Måketekke?
18. juni 2015 - 21:32:58
Litt usikker på hvilken båt som kom med måkene? JOLLA eller MS Fisk. SEILfoto: Asbjørn J. Thorup
Deilig peeling
18. juni 2015 - 21:21:26
På havet er det kun en type «peeling» som gjelder. SEAYOU gjør manøveren prikkfritt. Har vi et norsk ord for det? Spinnakerbytte, kanskje? SEILfoto: Asbjørn J. Thorup
Fiskeboller i tomatsaus
18. juni 2015 - 21:16:23
- Nå har vi akkurat spist fiskeboller i tomatsaus, og når Halvor (Schøyen) handler inn blir det ikke Real Turmat, men salater og greier, forteller Rune Tønnessen om bord i GLALAX, som har nydt tilværelsen i front av feltet helt siden de var midtfjords i Oslofjorden.
Nå er de passert av SOLO som har strukket ut langbenet og tatt en solid felt-ledelse.
GLALAXene er imidlertid godt fornøyde, men de gleder seg til bidevindsseilas og litt mer trykk i seilene.
Det har vært mye choppy sjø og det har vært vanskelig å seile med spinnaker. Den har stått urolig, og av og til klapper den helt sammen, og da tar det tid til å få den til å stå på igjen.
10-11 knops vind blåser det rundt dem for øyeblikket.
En gal feil som ikke er helt riktig...
18. juni 2015 - 21:15:26
CONCORDE var uheldige og ødela et seil, men vi var der og tok bilde av det... SEILfoto: Asbjørn J. Thorup
Himmel og hav
18. juni 2015 - 21:08:17
Tidligere i dag var SEILmagasinet godt syd for Tristein på jakt etter flotte bilder. En svart, svart himmel i bakgrunnen gjorde Elan 350en GRANUAILE ekstra synlig. Under den gule spinnakeren finner du Sandra og Rune Hjertås. Bildet er tatt av Asbjørn J. Thorup.
- Skulle så gjerne ha litt til...
18. juni 2015 - 20:58:02
Det sier Lars Petter Karlsen om bord i SEAYOU. Han beretter om NV vind med styrke 10-12 knop.
Vi skulle gjerne hatt 3-4 knop mer. Det har vi av og til, og da tar SEAYOU av, men nå ligger vi i alle fall først av båtene i den minste klassen, beretter han.
Han forteller at det går byger over land, mens det ute i havet der de er, er sola i ferd med å bryte igjennom. Kursen er 150 grader og de seiler med gennaker.
Vi peker rett på Brofjordens Angöring, sier han, og røper at de håper at vinden vil holde seg godt vestlig en stund til, så de kan få litt stikk i skjøtene nordover.
Varselet sier at vinden skal gå mot nord ved midnattstider.
Lars Petter Karlsen forteller at de har opplevd lite strøm så lang, kun noen få tiendels knop.
Norge i det store værbildet
18. juni 2015 - 20:50:57
Trekker man seg langt ut i verdensrommet og beskuer været i Norge akkurat nå, så kan man tydelig se at det ikke akkurat er her det blåser mest
ILLE MORO å lede
18. juni 2015 - 20:09:45
Stemningen om bord hos Ludvig Daae og Einar Stenersen Plathe er helt sikkert god når de kan konstatere at de leder feltet av de største båtene i sin ILLE MORO (Bavaria 42 Match).
De leder, ifølge trackingen, foran Gode Venner (First 40) og POCOENA (Figaro II).
GLALAX i TET
18. juni 2015 - 20:06:39
GLALAX (x-37) holder unna for de andre konkurrentene i Klasse 2 - den mellomste. Nærmeste utfordrer på vannet er BAGHERA (Dehler 39) og MOMENTUM (Elan 350), men bakfra har EOWYN (First 36.7) med lavere rating arbeidet seg på korrigert tid - ifølge trackingen.
KÅRSTUA i tet
18. juni 2015 - 20:00:45
Trackingen viser at KÅRSTUA har tatt teten i den minste klassen foran JOLLA og SPARKLING GIRL. Disse tre sammen med SEAYOU og BLAAST, som følger bak, har vært de toneangivende på unnavindsseilasen sørover.
Det blir spennende å se hva mer bidevindsorienterte båter som EMILIANE, IL TEMPORALE og ikke minst store LUPI (hallberg-Rassy 43) klarer å hente inn på kryssen nordover igjen.
Beste Elan 37
18. juni 2015 - 19:57:12
Den båttypen det er flest av i årets regatta er Elan 37, hele fem stykker. Så langt er det EUREKA som seiler best. Den ligger som båt nummer ni. MIMOKA er nest beste Elan 37 på en 18. plass
SOLO passerer Vaederøarna
18. juni 2015 - 19:52:41
Bildet er tatt av GLALAX
Glade lakser
18. juni 2015 - 19:23:44
To glade lakser ved Vaederøarna
Fryd er raskest
18. juni 2015 - 18:32:44
Fryd holder en fart på 9,9 knop i motstrøm, og er feltets raskeste båt for øyeblikket. Fryd er en Pogo 12.50 i racing-versjon. Men Fryd seiler en skarpere kurs, og får lengre vei å seile.
Regattaens yngste
18. juni 2015 - 18:26:00
Magnus Andersen er Seapilot 2Stars yngste deltager. Han fyller 22 år til høsten, men han deltar likevel i år i sin 3. 2Star-regatta.
Magnus seiler sammen med sin far, Alf Magne, i x-37-en ELDORADO. I fjor vant de premien for beste «Foreldre/barn»-lag (bildet), og denne premien konkurrerer de også om i år.
De har imidlertid mange å konkurrere mot:
Kristian Fæste (Drøbaksund)/Harald Fæste (Drøbaksund)
Harald Walder (Bærum)/Christine Walder (Bærum)
Arne Hammersland (Bærum)/Lene Hammersland (Bærum)
Sverre Gunnar Ellingsen (KNS)/Sverre Marius Ellingsen (KNS)
Kjell Clement Ludvigsen (Arendal)/Tom Clement Ludvigsen (Arendal)
Trond og Adrian Mårvik (Drøbaksund)
Og litt i grenseland tar vi også med onkel og nevø:
Erik Engebrigtsen (KNS)/Emil Engebrigtsen (Sandnessjøen) onkel og nevø
Persgrunnen - så Väderöarna
18. juni 2015 - 17:42:23
Båtene nærmer seg nå Persgrunden og etter at de har passert det sorte og gule sjømerket, skal de passere øst for alle øyene som utgjør Väderöarna. Derifra skal de fortsette videre til Brofjordens Angöring.
Fra Persgrunden til Brofjordens Angöring er det ca. 30 n mil. Der skal de snu og begynne kryssen nordover igjen til pitstop i Strömstad.
MOMENTUM først rundt Persgrunnen?
18. juni 2015 - 17:31:58
Feltet er i ferd med å nærme seg rundingsmerket Persgrunden, som ligger rett vest og litt nord for Grebbestad.
Det kan se ut som det nå er Elan 350-en MOMENTUM som ligger fremst, etter å ha passert GLALAX. MOMENTUM seiles av Harald Klæboe og Martin Pedersen fra Drøbaksund.
De 10 beste over all
18. juni 2015 - 17:16:20
Ifølge trackingen er det disse 10 båtene som ligger best an over all.
Hvem blir regattaens Rookie?
18. juni 2015 - 16:42:29
I serien av konkurranser i konkurransen, er vi nå kommet til regattaens Rookie det vil si den beste seileren på over all-listen som ikke har fullført Seapilot 2Star før.
I fjor vant Mari Sveen premien, i år er det disse som kjemper om tittelen:
Christian Moen, Holmestrand
Harald Fæste, Drøbaksund
Øyvind Prytz, KNS
Knut Selliken, Drøbaksund
Jan Reyer Elders, Drøbaksund
Anne Bohlin Hansen, Hurum
Carl Fredrik Kresse, Asker
Kenneth André Bjerkvik
Emil Engebrigtsen, Sandnessjøen
Erik Engebrigtsen, KNS
Per Lindell, Sverige
Mikael Algvere, Sverige
Per Øyvind Olssøn
Magne Klann, Soon
Espen Sandvik
Markus Lagerquist, Sverige
Visste du at....?
18. juni 2015 - 16:03:33
Visste du at du kan trykke på seilnummeret eller båtnavnet i deltagerlisten, startlisten eller resultatlisten og få opp mer opplysninger om båten og mannskap?
Et ødelagt seil
18. juni 2015 - 16:02:16
Det blåser riktignok ikke så mye, men ett seil er allerede blitt ødelagt, og det dreier seg vel om et lettvindsseil som er blitt tøyd litt for mye om bord i CONCORDE.
76 Instagram-bilder
18. juni 2015 - 15:52:36
Bare i løpet av snaue 7 timers seiling er det blitt publisert hele 76 Instagram-bilder fra deltagerne ute på sjøen! Fantastisk!
Flest likes har dette bildet, tatt av @eivindnty om bord i EOWYN, fått.
Inn i Sverige
18. juni 2015 - 15:46:05
De fremste båtene har nå forlatt Norge og seilt inn i Sverige.
Dreier mot nord og øker
18. juni 2015 - 15:44:04
En kikk på yr.no og værvarselet for svenskekysten frem mot kl 02 i natt forteller om en vind som gradvis skal dreie fra nordvest mot nord og øke utover kvelden og natten. Den kan komme opp i 6-7 m/sek - noe som vil gi båtene fart ned mot runding av Brofjorden og skikkelig kryss nordover igjen.
Værvarselet gjelder for Väderöarna.
Gamle gubber skjønner ikke Instagram
18. juni 2015 - 15:12:56
Skarpt for gennaker
18. juni 2015 - 15:08:17
SEILmagasinets RIB er midt ute i feltet blant båtene som har rundet Tristeingrunnen og satt kursen for Persgrunnen, og de kan melde om 5-6 knops vind fra vest - 270 grader.
Det er akkurat slik at de bærer en gennaker og båtene ligger på rekke og rad i et spor med 300 meters bredde. Så langt er det skikkelig trikkekjøring.
Det bekreftes at GLALAX ligger aller fremst i feltet.
Værsituasjonen er ustabil - det varierer mellom sol og mørke skyer - og vinden varierer med dette. Det virker som været og skyene trekker sydøstover.
Det er en del dønning som ruller inn fra Skagerrak og oppå dem er det en del choppy sjø som skaper litt utfordring for spinnakre og gennakre som blir rastløse dersom det ikke er nok trykk i dem.
Fem lag kjemper om foreningshederen
18. juni 2015 - 14:58:24
Det er mange konkurranser i konkurransen i Seapilot 2Star, og en av dem er foreningskonkurransen. Det er en konkurranse der åtte seilere fra én og samme forening danner et lag (eller flere), og sammensetningen av lagene bestemmes av seilernes plassering på SEILmagasinet Shorthanded-ranking før start. Og det er det laget som har færrest plasspoeng på over all-listen, som vinner.
Fire foreninger er i år kvalifisert til å delta i foreningskonkurransen, og en av dem, Bærum Seilforening, har mange nok seilere til å stille to lag.
Tre foreninger, Fredrikstad, Bundefjorden og Tønsberg manglet alle kun én seiler for å kunne få være med i konkurransen.
De lagene som i år konkurrerer er disse. Tallet i parentes er seilerens plassering på SEILmagasinet Shorthanded-ranking. De to siste årene har Asker vunnet premien, men på pairet ser det ut som KNS i år har det sterkeste laget. Men det skal seiles først.
ASKER SEILFORENING
Elling Rishoff (3)
Einar Stenersen Plahte (12)
Pål T. Christensen (16)
Simen Løvgren (18)
Fredrik Brandt-Rasmussen (80)
Audun Gjøstein (177)
Jostein Weum (232)
Håkon Hjorthøy (278)
BÆRUM SEILFORENING 1. LAG
Tor Hove (10)
Morten Brekke (19)
Bjarne Birkeland (38)
Harald Walder (65)
Christine Walder (70)
Erling Guderud (162)
Rune Tønnessen (193)
Arne Hammersland (206)
BÆRUM SEILFORENING 2. LAG
Henning Carlsen (302)
Henrik Terjesen (305)
Lene Hammersland (881)
Peter Holm (920)
Martin Borg (1002)
Vidar Henrik Halvorsen (1023)
Kjetil Ingeberg (-)
Bjørn Børresen (-)
DRØBAKSUND SEILFORENING
Trond Mårvik (76)
Adrian Christoffer Mårvik (110)
Harald Klæboe (266)
Martin Pedersen (614)
Steinar Jørgensen (633)
Knut Selliken (849)
Frank Sandberg (865)
Kristian Fæste (-)
KNS
Morten Nissen-Lie (6)
Niclas Fure (11)
Geir Inge Juriks (26)
Frode Reppe Sørensen (28)
Øystein Thorup (33)
Kjell Inge Heiberg (42)
Andreas Abildgaard (79)
Sverre Gunnar Ellingsen (119)
Mot Persgrunnen
18. juni 2015 - 14:33:48
Rundt halvparten av feltet har nå passert Færder og er på vei mot Persgrunnen, og utifra trackingen ser det ut til at GLALAX fører an i teten.
Grunne til at det stoppet opp ved Færder var en lokal byge.
Vi hadde regnvær og en mørk sky over oss, og det påvirket åpenbart vinden. Vinden varierte både i styrke og retning og vi opplevde at noen båter seilte gennaker mens andre krysset med relativt kort avstand imellom, forteller Stian Henriksen i O2.
Nå er vinden tilbake fra vest 257 grader rapporterte han, og styrken var beskjedne 4 knop.
O2 er en av båtene som ikke er å se i trackingbildet. Henriksen beretter om litt svell, men ellers ikke generende sjø i området, og at de hadde en del medstrøm da de nærmet seg Store Færder.
Det butter ved Færder
18. juni 2015 - 13:09:38
Det ser ut til å bli en solid samling av feltet ved Færder. De fremste båtene har nå bare et par knops fart, mens de som kommer bakfra ute i Oslofjorden seiler i 7 knop..
I tet
18. juni 2015 - 12:33:40
GLALAX (X-37) med Rune Tønnesen og Halvor Schøyen har tatt teten i klassen for de mellomste båtene. De har ligget langt fremme helt siden start, og de er nåi ferd med å ta igjen de fremste båtene i den minste klassen.
Dør vinden ved Færder?
18. juni 2015 - 12:29:39
Værobservasjon ved Færder kl 12: 2 m/sek fra vestnordvest.
Det rimer dårlig med den farten båtene nå har midtfjords, og kan det bety at de seiler seg inn i mindre/lite vind ved Færder?
Time will show.
Vind!
18. juni 2015 - 12:16:31
Båtene som nå krysser Oslofjorden på vei mot Færder har åpenbart fått vind, for trackingvinduet viser nå hastigheter opp mot åtte knop.
Det må åpenbart ha skjedd en endring den siste timen. Værobservasjonen for Færder fyr var 2,1 m/sek kl 11. Noen vindhastighet for kl 12 er ikke publisertt på yr.no ennå.
AIS-premie til beste låntager
18. juni 2015 - 12:11:03
De fleste båtene har egen AIS-sender om bord, og det er AIS-senderne som sender fra seg båtenes posisjon til trackingen. De som ikke har egen AIS om bord, har lånt en AIS-boks av regattaens sponsor, Seapilot AB.
Seapilot AB har derfor satt opp en egne premie til beste båt over all blant dem som har lånt AIS-sender.
Båtene som konkurrerer om denne premien er: TIDIG, OFF COURSE, FIRST LADY, CONCORDE, HAZARD C, EUREKA, TIME OUT, TUSSÅ, FELIXDENSTORE, LEKEN, VENNINA, EMILIANE, DILL, TROLLFJORD, ILTORO 4, KÅRSTUA, ANDRE KRYSS
Fra «leader of the pack»
18. juni 2015 - 11:58:07
JOLLA, med Øystein Thorup og Lars Johansson, ligger helt, helt først i feltet.
- Vi kaller oss leader of the pack, forteller Øystein til SEILmagasinet.
- Det blåser ni knop og det kommer rett ut fjorden, legger han til.
Knoll og Tott i båten
18. juni 2015 - 11:55:49
Dagens starter ble utført av Thomas Oksmo og John Hatch.
Film fra siste start
18. juni 2015 - 11:40:12
JOLLA, BLAAST og SEAYOU
18. juni 2015 - 11:39:51
Det har dannet seg en liten trio først i feltet som har rundet Missingene og som nå er på vei over fjorden mot Færder.
De tre er JOLLA med Øystein Thorup Og Lars Johansson, BLAAST med Eilert Kamfjord og Mari Sveen og SEAYOU med Lars Petter Karlsen og Vidar Moe.
Trangt i starten
18. juni 2015 - 11:18:39
Den svanske Figaro II-båten POCOENA med Erik Nordborg og Markus Lagerquist fikk det trangt i starten oppe ved startbåten.
Alle startene har gått pent og pyntelig for seg, og det har vært lite dramatikk i den løye vinden.
Trackingen - en forklaring
18. juni 2015 - 11:10:53
Alle båtene er nå vel av gårde og trackingen som Seapilot AB og Sail Race Today står for, er i full sving. Slik forklarer Mikael Ryking i SRT hvordan trackingen fungerer:
AIS-transpondrarna sänder ut positioner ungefär var 30:e sekund när de rör sig. Ligger båten still i hamn sker det mer sällan.
SailRaceToday får in positioner från båtarna i samma takt som de sänder men med en fördröjning om ca 5 sekunder.
Websidan uppdaterar sig automatiskt en gång per minut.
En grön symbol på leaderboarden betyder att positionen är mindre än 10 minuter gammal.
En gul symbol betyder att positionen är mellan 10 minuter och 30 minuter gammal.
En orange symbol betyder att positionen är äldre än 30 minuter.
Röd symbol betyder att det aldrig har kommit in en position för den båten i systemet.
Leaderboarden räknar bara på båtar som har en position som är mindre än 30 minuter gammal. Sen står det old pos.
Man kan rita track. Genom att välja en klass på leaderboraden (det finns ett antal så kallade Accordions, där den första är alla båtar, sen klass 1, sen klass 2 etc. Det är bara båtar från vald Accordion som visas på kartan). På Accordionen för respektive klass kan man kryssa i en checkbox för att visa spår för vald båt. Anledningen till att inte alla spår för alla båtar alltid visas är för att det blir för otydligt.
På startlistan syns starttiden för första sträckan. Inte de individuella för respektive båt på den andra sträckan.
En känd bug är att på vissa telefoner och i vissa webbläsare så blir kartan ibland konstig (bara delar av kartan syns)när man gjort en uppdatering på någon av de andra flikarna. På telefonerna brukar man kunna lösa det genom att vrida telefonen så att den växlar mellan stående och liggande format.
Pent fordelt
18. juni 2015 - 11:08:39
Slik fordelte båtene seg noen minutter etter at 3. start hadde gått. Best start fikk OFF COURSE med Marius Løken og Håkon Hjorthøy.
Erik Ankers Minnepremie
18. juni 2015 - 10:41:23
Denne premien er det en del av seilerne som seiler om. Erik Ankers Minnepremie deles ut til beste båt med måltall 1,020 eller høyere. Formodentlig blir premien også pusset før den deles ut på lørdag...
Tor Hove og Kjell Inge Heiberg vant vandrepremien i fjorårets regatta.
Butter i front
18. juni 2015 - 10:39:27
Båtene i første start stopper opp øst for Rauer. Båtene krysslenser og skjærer for å generere fartsvind. Det er mest trekk lands land. På Færder Fyr er det 3,9 m/s fra nordvest på morgenen.
Strategi for første del
18. juni 2015 - 10:31:52
Elling Rishoff vil observere strømmen nøye, og gå inn til land for å få mindre motstand. Vinden på Svenskekysten kan bli frisk.
Slik foregikk 2. start
18. juni 2015 - 10:18:30
EOWYN, EUREKA og BAGHEERA best ut
18. juni 2015 - 10:17:41
Det lønte seg å studere hvordan de første båtene startet, for Pål Bratbak og Eivind Nysether Tyslandsvik i EOWYN fikk den beste starten.
De ble etterfulgt av Niclas Fure og Fredrik Brandt-Rasmussen i EUREKA og Henning og Eivind Carlsen i BAGHEERA.
Det lønner seg å slippe seg helt ned mot le land ut sundet fra Skjæløy, og det er viktig å komme godt ut, for utenfor er det mer vind, og de som kommer først ut får plutselig flere hundre meters forsprang på de som ligger lengre bakk i feltet, forteller Asbjørn J. Thorup fra SEILmagasinets reportasjebåt.
Slik startet JOLLA
18. juni 2015 - 09:56:20
Hvordan skal vi starte?
18. juni 2015 - 09:39:18
Lederen av SEILmagasinet Shorthanded-ranking (rankinglisten finner du under menyen FOR DELTAGERE), Jørund Fjøsne (nærmest) og Pål Bratbak studerte starten nøye da de første båtene la avgårde.
Kl 10:00 får vi svaret på hva de velger å gjøre. Da går 2. start.
Trackingen er i gang
18. juni 2015 - 09:35:22
Du kan følge alle båtene fra start til mål på regattaens tracking. Du finner tilgang til siden under menyen TRACKING.
Den første puljen båter er avgårde
18. juni 2015 - 09:25:05
Skapte begeistring
18. juni 2015 - 09:18:34
1. start i Seapilot 2Star ble nøye overvåket fra «kommandobrua» til Skjæløy Slipp, som har stilt anlegget sitt til disposisjon for regattadeltagerne, og det skapte begeistring blant kollegaene til Lars Petter Karlsen, som arbeider på slippen, da han og Vidar Moe i SEAYOU tok starten.
SEAYOU tok første start
18. juni 2015 - 09:13:30
Lars Petter Karlsen og Vidar Moe var kjappest oppe med gennakeren og plassert lengst til lo på startlinjen, og den lette og kvikke Seascape 27-en akselererte straks fra resten av feltet.
Starten foregikk i et ørlite drag av nordlig vind, og det var bevegelse og fremdrift i alle de 17 båtene som stilte til start.
Se startlisten over hvilke båter det var.
Stille før
18. juni 2015 - 08:32:02
og det er neppe stormen...
Startlinjen er lagt ut og første båt er ute og føler på forholdene. Foreløpig ser det veldig løyt ut og det ligger ant til en start i slow motion.
Klare til start
18. juni 2015 - 08:30:41
Båtene som skal starte klokka 09:00 er i ferd med å gjøre seg klare og blant dem er Christian Stensholt og Klas Ekeland i Pogo 8.50-en VINDTORA.
4 m/sek på Færder kl 07
18. juni 2015 - 07:48:49
Værobservasjonen på Færder viser vind fra nordvest med styrke 3,9 m/sek.
Egil Norli, som i dette øyeblikk er på vei til Shetland Race, har akkurat passert Færder og bekrefter værobservasjonen. Han melder også om rotete sjø i området.
Kl 24: Mer fra nord
18. juni 2015 - 07:44:34
Værkart for Skagerrak kl 24:00 - 18. juni. Det kan se ut som om natten vil på by mer stabil, nordlig vind.
Meteorologenes varsel for fredag 19. juni sier:
Østlandet og Telemark: Bris omkring nord, om ettermiddagen skiftende bris nær kysten. Varierende skydekke. Lokale regnbyger, særlig om ettermiddagen.
Heller ingen revolusjon kl 20
18. juni 2015 - 07:41:59
Værkart for Skagerrak kl 20, og det har fortsatt ikke skjedd noen værmessig revolusjon...
Og slik ser det ut kl 16
18. juni 2015 - 07:40:08
Værkart for Skagerrak kl 16 i dag - 18. juni. Det viser at det ikke er store bevegelser i forhold til kartet kl 12.
Dette kan bli utfordrende
18. juni 2015 - 07:37:17
1. Start på Seapilot 2Star går i dag kl 09:00, og fortsetter med 2. start kl. 10:00 og den tredje og siste kl 11:00.
Mye tyder på at årets regatta vil falle inn under kategorien lettvindsseilas, det tyder i alle fall værmeldingen på. Det kan se ut som et lite lavtrykkssenter ligger godt plantet over Oslo-området og at det beveger seg lite.
Dette er meteorologenes varsel for dagen i området hvor det skal seiles:
Svenskegrensa - Stavern: Nordlig bris, i ettermiddag forbigående skiftende bris. For det meste skyet, men noen solgløtt. Regnbyger, i ettermiddagen kan hende med torden.
Værkartet viser situasjonen kl 12:00 i dag.
En liten trøst kan være at meteorologene i Danmark (DNMI) er mer optimistiske når det gjelder vindens styrke. De har også mer vestlige komponenter på vindpilene sine.
Briefing
18. juni 2015 - 00:24:53
Klokka 22 ble det holdt briefing for alle deltagerne i Seapilot 2Star, og nå er alle deltagerne klare til start.
Vinn Seiko-klokker #seapilot2n
17. juni 2015 - 21:29:52
I år, som i tidligere år, stiller SEILmagasinet med mediapriser til deltagerne i Seapilot 2Star. Årets premier er 2 stk Seiko-ur til en samlet verdi av over 9000 kroner!
Alle deltagere som publiserer minst 5 Instagram-bilder under emneknaggen hastag #seapilot2n, er med i trekningen av et Seiko-ur av typen SEIKO SOLAR til en verdi 2998. For hvert 5. bilde som postes får publisisten et lodd i trekningen.
I tillegg trekker vi ut et SEIKO VELATURA-ur (bildet) til en verdi av kr 6298 blant de fem publisistene som har publisert flest bilder.
- Det er den man må seile
17. juni 2015 - 21:01:29
Joachim Amland og Henrik Terjesen seiler Elan 37en Tidig 3.
Sola er kommet til Skjæløy
17. juni 2015 - 20:20:58
Skjæløy ligger badet i sol og ønsker deltagerne i Seapilot 2Star velkommen til årets regatta!