Direkte-nyheter
Banen som skal seiles 10.06.2020
9. juni 2020 - 10:41:13
Start: Mellom Kråkholmen og Kråkholmbåen
1. Torstengrunnen (gule VEAS bøya)
2. Torskegrunnen
3. Østre Krøklegrunnen
Mål: Mellom Kråkholmen og Kråkholmbåen
På onsdagstrening 10. mai 2020 er det alvor og lek !
8. juni 2020 - 23:37:28
Alle båtene skal ha tracker ombord og denne kan hentes på Blakstadtangen ifra kl 16:30. Trackeren som dere skal ha med er ifra verdensledene TracTrac og er det beste systemet som er spesiallaget for seiling.
I stedet for en fellesstart så har jeg lagt opp til at båtene kan starte når de vil i tidsrommet kl 18:00 - 18:10. Starten er mellom Kråkholmen og den grønne staken (Kråkholmbåen). Tidtakningen starter når båten paserer startlinjen. Det er ikke lurt å starte før kl 18:00 for da blir ikke starttidspunktet registrert og resultatet uteblir.Leaderbordet som løper fortløpende tar hensyn til båtenes HCP og det gir spenning for alle som ønsker å følge med. Visningen kan gjøres på flere måter:
Laste ned den nye appen til TracTrac (TracTrac2)
Menypunktet Tracking på denne siden.
Gjennom TracTrac Event Manager, https://www.tractrac.com/
Video 03.06.2020
8. juni 2020 - 23:27:46
Etter Onsdagstrening 03.06.2020
3. juni 2020 - 22:17:33
Etter Onsdagstrening 03.06.2020
I dag så fikk vi produsert litt mengdetrening med to runder med "regattaseiling". Samtidig så fikk J/70 og de to 11 meterne kjørt mange runder på North banen. J/70 begynner å se bra ut, men jeg har tilstadighet sett at de blir overrumplet av kast på kryss. Uten at jeg har fått fulgt med om årsaken så henger det gjerne på storseilstrimmer i samarbeid med rormann.
11 Metrene sleit litt i begynnelsen med spinnakersetting , men det ble mye bedre når de fikk brasen i kontakt med bommen ved setting og fikk falt av i tide. Om ikke så er det fort gjort at spinnakeren for tvinn bak fokk/storseil hvor det blir turbulens rett etter runding.
For storbåtene så er det en helt annen besluttsomhet ombord og det er tydelig at treningen har gjort fremgang. Så her er det bare å stå på videre
Onsdagstrening 03.06.2020
2. juni 2020 - 23:55:48
Værmeldingen melder 6-7 m/s ifra syd. Med andre ord nydelig solgangsbris. Kristian Ruths regel nr 0 er: Skal man bli god må man ikke slutte. Og det skal ikke vi heller. Vi skal trene på det vi har begynt på i denne vårseksjonen. Forrige onsdag så kom spinnakerene/gennakerene opp og avslørte at her trengs mer trening og rutine. Det er mye bedre å gjøre ting riktig og i nødvendig tempo, en fort og gærent.
North banen lagt ut og vi benytter denne i tillegg til VEAS bøye( den gule litt nord av Slemmestad). For de som trenger lang bane kan bruke North banenes nordre merke som bunnmerke og den gule som toppmerke. For de som vil ha det mer hektisk, som Melges og J/70 kan kose seg med North banens merker. Det er også en mulighet å benytte gul bøye og North banens sydmerke. Da har båtene blitt spredt godt utover fjorden.
Denne gangen så skal jeg ikke ta så mye video, men komme med forhåpentlig gode innspill. Om anledningen byr seg så kan jeg også prøve å se litt på trimmen på kryss.
Da er det bare å ønske vel møtt og vi sees på banen kl 18:00
Video 27. mai 2020
2. juni 2020 - 23:53:20
Video 13.mai 2020
27. mai 2020 - 21:57:40
Onsdagstrening 27.05.2020:
27. mai 2020 - 10:17:13
Jeg hadde håpet at Northbanen var lagt ut slik at vi kunne ha litt mere spillerom. Siden den ikke er der har "Noen skakka sammen". Morten Sollerud lurte på hva vi skulle fokusere på, og jeg var litt usikker. Morten foreslo at vi kunne ta en økt med distanseseilas. God ide, og med dagens værmelding ifra nordvest har jeg laget denne banen som er litt anderledes enn hva dere er vant med:
Start: Mellom Kråkholmen og Kråkholmbåen
Torstengrunnen (gule VEAS bøya)
Torskegrunnen
Østre Krøklegrunnen
Mål: Mellom Kråkholmen og Kråkholmbåen
Dette skal ikke være noen konkurranse med hissig startprosedyre, men en treningsøkt hvor vi skal fokusere på gode manøvre og aller helst ønsker jeg å se spinnakere oppe.
En god eller dårlig manøver har betydning, ikke bare for de båtene som er umiddelbar nærhet, men for hele feltet.
For at båtene skal være nogenlunde samlet under treningsøkten så hadde det hvert fint om alle klarte å komme seg av startlinjen mellom kl 18:00 og 18:10.
Video 6. mai 2020
13. mai 2020 - 21:52:54
Fokus onsdag 13. mai
11. mai 2020 - 19:00:36
Værmeldingen byr på samme forhold som forrige onsdag, men med kanskje litt mindre vind. Treningen denne onsdagen vil også ha med seg bunnmerkerunning, men denne gangen så legger vi til et toppmerke så det blir en pølsebane. Det er opp til hver og en om man vil seile med spinnaker eller ei. Gjør det man er komfortabel med.
Gjennom tidene så har det blitt laget gode artikler i SEILmagasinet som omhandler regattaseiling. Flere av disse artiklene er gjort tilgjengelig på Sail Race System under menypunktet ”Nyttige råd ifra Seilmagasinet”. En av disse omhandler første kryss, skrevet av Kristian Ruth.
Gjør svingen ferdig før porten !
8. mai 2020 - 09:36:30
På onsdagenstreningsøkt hvor bunnmerkerunning var tema, predikerte jeg til stadighet om å investere i underbue for å passere bunnmerke på kryss. Ketil Samuelsen i "Endorfine" hadde spørsmål og jeg hadde svar.
Ketil Samuelsen Gøy å trene i går. Fikk til underbue etterhvert, men skjønner ikke helt hvorfor det er så lurt. Det betyr vel at man seiler litt lenger (forbi merket) enn om man går rett på merket og bruker litt lenger tid på å komme opp på kryss igjen? her trenger jeg en forklaring fra ekspertisen.
I tillegg åpner man jo opp for båter som vil prøve å komme på innsiden av en selv.
Mitt svar:
Hvis vi tar utgangspunkt i videoen med Vince Brun så kommer J/70 inn til merket med vinkel. Når de nærmer seg merke faller han av til lens for å gi mannskapet tid og rom for å ta ned gennakeren og klargjøre for merkerunding. Når de da svinger opp er båten på kryss i det de passerer merket. For dere som er to personer ombord ville jeg ha benyttet den tiden som båten er på lens og har posisjonert seg til styrbord for merket til å stramme inn fokka til kryss. Når rormann da svinger opp har mannskapet kun å følge etter med storseilsskjøte.Når jeg sier underbue så er ikke det å seile godt forbi merket men legge inn svingen før merket og ikke etter. Det kan sammenlignes med alpin, hvor det å gjøre svingen ferdig før portpassering er avgjørende.
Når det gjelder båter som kommer på innsiden så er det regulert med eller uten overlapp tre båtlengder ifra merke.
Vince Brun fra North Sails forteller om bunnmerke
6. mai 2020 - 22:41:05