Inspeksjon av kjøl og ror kan du nå gjøre selv
6. februar 2022
Det har hersket usikkerhet rundt hvordan et av formuleringene i World Sailing Offshore Special Regulations (OSR) punkt 3.02.2 (som gjelder inspeksjon av kjøl og ror under sikkerhetskategori 3) skulle forståes. Usikkerheten gjelder hvilke kvalifikasjoner «a qualified person» skulle ha.
Nå har det kommet en avklaring fra Teknisk Utvalg i Norges Seilforbund, som går ut på at eier av båten selv kan gjøre denne inspeksjonen for norske kappseilaser.
De forklarer også at det er kommet forslag om at formuleringen i OSR, som er ny av året, skal endres allerede fra neste år, til «the owner or his/her representative».
Men selve forskriften står ved lag, og går altså ut på at man med to års mellomrom (eller etter en grunnstøting) med båten på land skal sjekke grundig kjølinnfestingen og rorlagrene, for å se etter svakheter som i verste fall kan medføre at kjølen mistes eller roret slutter å fungere.
Det blir altså nå litt enklere å oppfylle dette kravet, siden man ikke må leie inn en fagperson til å foreta inspeksjonen. Men for ens egen og mannskapets sikkerhet bør man selvfølgelig, med den minste mistanke om at noe er galt, konsultere en fagperson. Det kan også være hensiktsmessig å foreta inspeksjonen sammen med en annen, og å dokumentere vha bilder det en ser. Det anbefales også at man, med mindre en er fagperson på området, ikke forsøker å etterteite muttere på kjølboltene, da gjengene veldig fort kan bli ødelagt.
I tråd med beslutningen i Teknisk Utvalg har vi gjort noen endringer i Egenkontrollskjema og Egenerklæringsskjema, som ligger under menypunktet «For deltagerne». Der har vi også lagt ut OSR Appendix L, som omhandler kjølinspeksjonen, og Svenska Seglarförbundets instruksjon om hva en skal se etter under en slik inspeksjon.
Nedenfor er gjengitt i sin helhet punktene i OSR som omhandler dette:
3.02.2 Effective 1 January 2022: Structural Inspection - Consult the owner’s manual for any instructions for keel bolt checking and re-tightening. The following inspection to be conducted by a qualified person externally with the boat out of the water. Check that there are no visible stress cracks particularly around the keel, hull/keel attachment, hull appendages and other stress points, inside the hull, backing plates, bolting arrangements and keel floors. (See Appendix L - Model Keel and Rudder Inspection Procedure).
3.02.3 Effective 1 January 2022: Evidence of a structural inspection in accordance with 3.02.2 within 24 months before the start of the race or after a grounding whichever is the later. Mo0,1,2,3 3.02.4 Effective 1 January 2022: Inspection after Grounding – an appropriately qualified person shall conduct an internal and external inspection after each unintentional grounding.
10 nyeste påmeldinger
NOR 15003
Anders Langøy
NOR 10921
Pål Holst
NOR 10844
Kjell Ove Klungrehaug
NOR 12133
Stein Håvard Bergstad
NOR 12577
MATS MÆLAND
NOR 16035
Per Højgaard Nielsen
NOR 3639
Juraj Palenik
NOR 12514
Jørund Fjøsne
NOR 15553
Bård Singstad
NOR 11357
Henrik Wigers Larsen